Frederiek Depoortere (KU Leuven) woensdag 26 maart 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is geloven? Voor de één een vraag, voor de ander een weet… !
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Liturgie met kinderen, gave of opgave?
De mosterd bij Abraham halen
Woord van Leven Januari 2010.
Oriëntatietekst voor de parochiecatechese
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen  Bénédicte.
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Woord van Leven April 2014.
Pastoraal op school.
Het verschil tussen Christendom & Islam
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Tellen onze goede werken mee?
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
December 2013 Woord van Leven "Moge de Heer uw liefde voor elkaar en ieder ander groter maken, zodat uw liefde even overvloedig wordt als onze liefde.
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Juni 2013 Woord van Leven "Het is een blijk van Gods genade, wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden." 1 Petrus 2,20.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
Catechese van de weg La catéchèse de cheminement Pédagogie pastorale pour mener la transition en paroisse Luc Aerens Forum 6 juni 2009.
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
God de Vader zendt Jezus
Impulsdag voor de nieuwe evangelisatie Is onze parochie wervend of stervend? Zaterdag 16 november 2013 Den Bosch.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Zijn we werkelijk anders?!
“Met Christus opgestaan”
Leven zoals past bij God
Woord van Leven Juli 2014.
In Uw licht zien wij het Licht
Introductie op het thema
Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Zondag 43 HC Franeker 14 juni 2009
De levensbeschouwelijke analyse
Kaarten op tafel.
Getuige van het licht Catechismus met Kerst?! Catechismus met Kerst?! Van twee kanten naar elkaar toe: Van twee kanten naar elkaar toe: Jezus Christus.
Verbondenheid: met elkaar leven uit Gods liefde
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Meedoen in Gods werk wereldwijd GZB TFC-avond 12 november 2015.
De Bijbel, het meest verkochte boek….
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Welkom ik maak me sterk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Brief aan de Galaten -6- Hoe ging het?. Vervolgens….na 3 jaar in Jeruzalem Kefas verslag doen, 15 dagen daar. Handelingen 9:26-28 Galaten 1:18.
De bijbel van boven.
Het werk van de Geest.
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Preek over Romeinen 14:1-3.
Hoe wordt er over jou gepraat. En over ons als kerk
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Moeilijke Bijbelpassages: een vloek of een zegen?
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
Totaalethiek – groei-ethiek
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Transcript van de presentatie:

Frederiek Depoortere (KU Leuven) woensdag 26 maart 2014 De pedagogie van de initiatie in het licht van het Leuvens hermeneutisch-communicatief model van catechese Frederiek Depoortere (KU Leuven) woensdag 26 maart 2014

Inleiding Opzet: de pedagogie van de initiatie bekijken in het licht van het Leuvens hermeneutisch-communicatief model (HCM) Aanpak: geen systematische uiteenzetting over HCM, maar een lezing van Hoofdstuk 3 v/d Texte national (TN) Opbouw m.b.v. drie vragen: Wat zegt de Texte national over de rol van de catechisanten? Wat zegt de tekst over de inhoud van de catechese? Wat is het doel van catechese? + aandacht voor het traditiebegrip werkzaam in TN

1. De rol van de catechisanten (1) TN 46: “In de catechese moet de geadresseerde zich doen kennen als een werkzaam, bewust en mede- verantwoordelijk subject en niet als een stille en passieve ontvanger.” TN 47: zij die komen aankloppen bij de kerk moeten beluisterd worden voorafgaand aan de catechese Vragen: Enkel vooraf? En met welke bedoeling? TN 48-49: belang van het aanbieden van een “rigoureus, georganiseerd en geëxpliciteerd” traject Achterliggende gedachte: persoonlijke vrijheid respecteren door duidelijkheid in het aanbod

1. De rol van de catechisanten (2) Fundamentele bedenkingen: Zijn flexibele trajecten mogelijk? Wat met de verantwoordelijkheid van de catechisanten? Twee nuanceringen: De catechist is niet de baas van het traject dat de catechisanten afleggen (Christus initieert) Belang van delen van vreugdes, vragen, twijfels en zelfs crises + catechese als gespreksruimte (espace de parole) Eerdere bekommernis weerlegd, maar fundamentele bedenkingen blijven

2. De inhoud van de catechese TN 49: in de catechese gaat het om het doorgeven of overleveren van de “daden en woorden van de Openbaring” Gevolg in TN: welomschreven opdracht van de catechist (catechist = doorgeefluik) Catechist staat in gezagsverhouding tot de catechisanten Welbepaald traditiebegrip: nadruk op erfgenaam-zijn, op geloofsoverdracht en binnenleiden in voorgegeven geheel Argumenten voor deze aanpak: De context waarin we leven We moeten ervoor zorgen dat het nog ergens over gaat

3. Het doel van catechese (1) Catechesi tradendae: vijf nauw met elkaar verwante doelstellingen van catechese (cf. Fossion): Mensen brengen tot gemeenschap en zelfs innige vertrouwelijkheid met Christus Mensen brengen tot gemeenschap met God en met elkaar Mensen binnenleiden in de Kerk en zo het lichaam van Christus opbouwen Mensen in staat stellen hun leven en de geschiedenis te begrijpen in het licht van het Evangelie Mensen transformeren tot getuigen van Christus in de wereld

3. Het doel van catechese (2) Catechese beoogt niets minder dan een diepgaande transformatie van de catechisanten: “De catechese beoogt dus dat het inzicht in het Christusmysterie door het woord verlicht, toeneemt, en de hele mens door het licht ervan wordt doordrongen. Aldus begint de christen, door de werking van de genade tot een nieuw schepsel omgevormd, Christus te volgen, en leert in de kerk steeds meer te denken zoals Hij, te oordelen zoals Hij, te handelen zoals zijn geboden eisen, en te hopen zoals Hij ons uitnodigt” (cursivering toegevoegd)

3. Het doel van catechese (3) Overeenkomst en verschil tussen pedagogie van de initiatie en HCM Volstaat overdracht van de voorgevormde traditie om de zopas vermelde doelen te realiseren? Is er geen nood aan creatieve toe-eigening van de traditie? In een kritisch-loyale houding tegenover de traditie? Erfgenaam zijn en waarom het belangrijk is ook erflater te worden Traditie als schat versus traditie als zoekontwerp Theologische waarheid: niet vastgelegd in een ver verleden, maar het doel van de reis

3. Het doel van catechese (4) Gevolgen voor aanpak en vormgeving van catechese: Geen reductie tot gepraat over gevoelens en ervaringen De traditie wordt resoluut binnengebracht (instructie en onderricht blijven deel uitmaken van catechese) Echter: catechese = proces van gezamenlijk zoeken naar de betekenis van de traditie voor ons vandaag en dit in wederzijdse, kritische confrontatie met ervaringen, context en andere levensbeschouwingen/religies De catechist groeit ook in geloof en de uitkomst van het proces is onvoorspelbaar en niet te controleren Catechese als plaats waar recontextualisering gebeurt

4. Besluit De pedagogie van de initiatie als aansporing om werk te maken van een catechese waarin het christelijk verhaal vrijmoedig wordt verteld Maar hoe zit het nu eigenlijk met de werkzaamheid en de medeverantwoordelijkheid van de catechisanten? Is er wel voldoende ruimte voor creatieve en kritisch-loyale toe-eigening van de voorgegeven traditie? Niet enkel pedagogie van de initiatie, maar ook “pedagogie van de recontextualisering” of “pedagogie van de inculturatie”? Catechese moet gelovigen laten groeien tot creatieve erflaters