Zorgkosten, zorgverzekeraars en governance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Innovatieroutes in de Zorg
Hoe kunnen we elkaar versterken?
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Ondernemen in de praktijk
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Veranderingen in rol Familieraden
Ledenbijeenkomst stelselwijzigingen zorg Stand van zaken Lente akkoord – begroting 2013 Bestuurlijk akkoord ggz Hervormingsplannen zorg “Ieder.
Professionalisering agrarisch natuurbeheer KAN 16 december 2013.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
Minor Active Ageing Organisatie & Beleid van gezondheidszorg
Toekomst van de ziekenhuiszorg
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De wereld van de zorg en zorgverzekeraars
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
Toekomst AWBZ Handle with care! Twee opties voor een houdbare ouderenzorg jongleren met onzekerheden.
Wiro Gruisen, manager Regioregie
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Velzel & Partners making complexity work Bekostigingssystemen voor belonen van gezondheidswinst.
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Professionalisering collectieven
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Zeggenschap voor zorgvragers
ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Hoe overtuig je de zorgverzekeraar? Netwerkbijeenkomst Zorg voor Innoveren.
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Tafel dagbesteding gemeenten
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Betaalbare en toegankelijk zorg: nu en straks Jaarcongres HEAD "(Zorg) langs de lijn!?“ André Rouvoet, voorzitter ZN Donderdag 5 juni 2014.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Protopics Samenwerkende zorgverleners Rondom patiënten in zorgnetwerk
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Succesvol implementeren in de zorg
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
De wijkverpleegkundige Spil in de eerstelijnszorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Zorgkosten, zorgverzekeraars en governance Feiten en meningen Alumnidag 2013, Den Bosch Prof. dr. Emile Curfs

Voorstellen Academische Onderzoekswerkplaats Zorgverzekeraars (AOZ) Draagt beleid zorgverzekeraars bij aan de betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit van de zorg? Samenwerkingsverband OU, NIVEL en VGZ Onderdeel Leerstoel ‘Maatschappelijk ondernemen door zorgverzekeraars’ Onderzoek: samen met ‘zorgveld’ en NIVEL Relevante onderwerpen, implementatiekans groter, lerende organisatie Praktische en wetenschappelijke kennis: science practitioners Wat, waarom en hoe Unieke kans voor zorgmedewerkers Valorisatie gedachte OU: werk en studie Alumnidag 2013, Den Bosch

Zorgkosten, zorgverzekeraars en governance Feiten en meningen Alumnidag 2013, Den Bosch Prof. dr. Emile Curfs

Zorg kost te veel Fee for service maakt zorg duur Bedrijfskundig Productie te hoog; niet vraaggestuurd maar aanbodgericht; te veel aanbieders Geen beloning naar resultaat Bedrijfskundig Zorginstellingen doen alles zelf Te grote overhead Slecht HR-beleid Lerende organisatie? Te hoge consumptie zorg Aanvullende verzekeringen te royaal: ‘fun’ zorg ‘Eindeloos’ doorbehandelen ‘Afgedwongen’ behandelingen Verschrijvingen: DBC/DOT, aangepaste ZZP-indicaties, anders uitgevoerde behandeling Te veel ‘dure’ zorg Onvoldoende sturing door te lage eigen bijdrage Te veel in tweede lijn Verspilling en doublures in de zorg Shopgedrag Patiënt ongewis over zorgkosten Te hoge beloningen (Balkenendenorm?) Welzijn en ongemak zijn gemedicaliseerd Stofzuigen en kousen aantrekken zijn zorg Eenzaamheid, ontberen geluk: medische oplossing Veel onnodige intramurale opnames Weinig samenwerking zorg, welzijn en preventie Alumnidag 2013, Den Bosch

Alumnidag 2013, Den Bosch

… evenals de financiering ervan Concurrentie zorgverzekeraars is onnodig duur 1 miljoen mensen elk jaar uit- en inschrijven: door prijs, niet door kwaliteit Miljoenen aan marketing, commercie, zorginkopers en topsalarissen Onnodige opsmuk aanvullende verzekeringen Te hoge solvabiliteit, te hoge reserves 12 miljard euro meer eigen vermogen dan tien jaar geleden Vele onnodige contractbesprekingen, verhindert partnership Alumnidag 2013, Den Bosch

… en levert te weinig kwaliteit Professionele kwaliteit Noodzakelijk Veilig Doelmatig Resultaten zorg zijn niet transparant Niet of nauwelijks rapportage van outcome kwaliteit: patiënt en zorgverzekeraar kunnen niet kiezen Afrekencultuur verhindert leerproces (Berwick) Gedrag en cultuur in zorg nauwelijks gericht op efficiëntie en effectiviteit ‘Bezuinigen’ in de zorg is vaak ‘minder meer’ Budgetten worden ‘opgemaakt’ Afkeer van processen en resultaatgericht werken Veel overhead en zelf doen Te geringe samenwerking (mogelijk) Alumnidag 2013, Den Bosch

… toch is er weerstand tegen verandering bij Patiënten/cliënten Geven hun zorgaanbieders minstens een 8 Hechten zeer aan de relatie met ‘hun’ arts, ook al is de kwaliteit bedenkelijk Varen blind op (onheldere) informatie en advies Politieke partijen Verkiezingen zijn belangrijk Gemeentes en provincies raken ‘stenen’ en werkgelegenheid kwijt Zorgaanbieders Zijn ook maar mensen die streven naar winstmaximalisatie Hechten zeer aan meester-gezel verhoudingen en kwaliteit Zijn niet zo van verantwoorden en processen Zorgverzekeraars Feitelijk niet gebaat bij afname omvang kosten Alumnidag 2013, Den Bosch

Inhoud vanaf hier Rol zorgverzekeraars Bezuinigen in de zorg Toezicht, besturing, beïnvloeding en verantwoording in de zorg Bezuinigen in de zorg Wat is het? Is dat nodig en kan het? Minder geld → minder kwaliteit? Vragen, meningen en feiten Panel of een-op-een Alumnidag 2013, Den Bosch

Model van zorg context voor Governance Het volgende in een nutshell en laag overvliegend. Als je er meer van wilt weten, moet dat een andere keer. Dit is een modelmatige weergave van het markt gereguleerde zorgstelsel dat NL kent sinds 2006 en als doelstelling een duurzame zorg nastreeft. Markt gereguleerd wil zeggen dat het geen echte markt is en ook niet wordt, daarvoor ontbreken te veel voorwaarden. Maar waar marktwerking nodig is wordt deze gereguleerd door de Nza. Deze gereguleerde markt bestaat uit drie deelmarkten: de zorgverzekeringsmarkt, waar een strijd plaatsvindt tussen zorgverzekeraars om de gunst van verzekerden. Deze stemmen met de voeten: ze kunnen elk jaar een andere zorgverzekeraar kiezen en dwingen zo zorgverzekeraars tot het inkopen van goede kwaliteit tegen lage kosten; de zorgmarkt, hier strijden zorgaanbieders om de gunst van de zorggebruiker, die idealiter kiest voor de beste kwaliteit en de zorginkoopmarkt, waar zorgaanbieders strijden om de gunst van de zorgverzekeraars. Afhankelijk van de rol van de actoren/stakeholders op de drie verschillende markten, kun je ook iets zeggen over de governance, en over het bijpassende toezicht. De overheid staat boven het trias van stakeholders. Omdat de zorg voor een belangrijk deel gefinancierd wordt met collectieve middelen, maar wel door private organisaties wordt uitgevoerd, is het logisch dat de overheid een strikt toezichtbeleid hanteert. Maar er zijn wel heel veel toezichthouders (NZA, AFM, DNB, Nma, Algemene Rekenkamer, ACM, IGZ, CVZ/Kwaliteitsinstituut, Arbeidsinspectie. Een ding is duidelijk: met zoveel verschillende toezichthouders is het wel duidelijk dat de marktwerking gereguleerd wordt. Zij leggen elk op hun eigen manier veel doublures in hun uitvoering wat onvermijdelijk leidt tot een ongewenste vorm van bureaucratisering. Bovendien kun je je in het licht van de definitie van governance, afvragen wie toezicht houdt op de overheid, immers de beinvloeder van dit systeem. Alumnidag 2013, Den Bosch

Rol overheid Kaderstelling en toezicht Collectieve middelen NZA, AFM, DNB, NMa, Algemene Rekenkamer, Consumentenautoriteit, IGZ, Ombudsman Zorg, CBP, CVZ / Kwaliteitsinstituut, Archiefinspectie Veel doublures, ‘bureaucratische’ last die vaak doorgeschoven wordt naar zorgaanbieders Wie houdt toezicht op de overheid? Alumnidag 2013, Den Bosch

Governance zorgverzekeringsmarkt Toezicht, beïnvloeding bij verzekerden Ledenraden, Adviesraden RvC Stemmen met de voeten Verzekerdenpanel Beleid en verantwoording door zorgverzekeraar Over beleid t.a.v. kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid Welke kwaliteit is ingekocht, hoe wordt kwaliteit bevorderd Welke kosten zijn bespaard Hoe pakt toegankelijkheid uit Hoeveel winst is er gemaakt en hoe wordt die ‘terug gegeven’ aan de verzekerden Rol zorgaanbieders? Alumnidag 2013, Den Bosch

Governance zorginkoopmarkt Toezicht en beïnvloeding bij zorgverzekeraar Selectieve zorginkoop Strategisch, tactisch en operationeel Nauwelijks geaccepteerd Beleid en verantwoording door zorgaanbieder Informatie over geleverde professionele, functionele en relationele kwaliteit Professionele kwaliteit: noodzakelijk, veilig en doelmatig Informatie aan patiënten Resultaten van geleverde zorg Verbeteringen van kwaliteit Rol patiënten/cliënten/verzekerden? Alumnidag 2013, Den Bosch

Governance zorgmarkt Toezicht en beïnvloeding bij of namens patiënten en overheid IGZ Advies/ledenraden, NPCF etc. Intercollegiale toetsing Zorgverzekeraar: vertrouwen? Beleid en verantwoording door zorgaanbieder Informatie over geleverde professionele, functionele en relationele kwaliteit Professionele kwaliteit: noodzakelijk, veilig en doelmatig Functionele kwaliteit: outcome Relationele kwaliteit: o.a. bejegening Informatie over wachtlijsten, deskundigheden Samenwerking Preventie Alumnidag 2013, Den Bosch

Rol zorgverzekeraars Opdracht zorgverzekeraars Duurzame zorg Kostenbeheersing Kwaliteitsverhoging Toegankelijkheid waarborgen Door selectieve zorginkoop Operationele Tactische Strategische Hierover transparant verantwoorden Alumnidag 2013, Den Bosch

Zorgkosten Bezuinigen moet Alumnidag 2013, Den Bosch

Rol zorgverzekeraars Opdracht zorgverzekeraars Duurzame zorg Kostenbeheersing Kwaliteitsverhoging Toegankelijkheid waarborgen Door selectieve zorginkoop Operationele Tactische Strategische Hierover transparant verantwoorden Alumnidag 2013, Den Bosch

Bezuinigen in de zorg Oeps! Minder meer Minder kosten door meer kwaliteit: 40 jaar overheidsbeleid mislukt Oorzaken Latent wordt manifest, Informatie asymmetrie Groot belang, eigen shop Technologie, mondigheid, demografie Veel stakeholders: politieke partijen, media, patiënten, bonden Weinig governance (toezicht, besturing, verantwoording, beïnvloeding door hoge professionalisering) Reserves zorgverzekeraars en zorginstellingen miljarden te hoog Zorginstellingen niet gewend te bezuinigen Alumnidag 2013, Den Bosch

Duurzame zorg vereist wijziging cultuur Cultuuromslag Patiënten/verzekerden Eigen verantwoordelijkheid gezondheid Selfmanagement ziekte Eigen regie zorg Zorgaanbieders Vraaggericht, doelmatig, samenwerken Toegevoegde waarde Politiek Maatschappelijk gericht Samenwerken Media Aanwijzen schuldigen Alumnidag 2013, Den Bosch

Bezuinigen kan door… Strategische zorginkoop Ontmedicaliseer Richt organisatie en structuur zorg opnieuw in Zet verschuiving van 2e naar 1e lijn en naar preventie door Financier naar outcome, vraaggericht, geen fee for service Verlaag lonen medisch specialisten Ontmedicaliseer Nauwe samenwerking over domeinen heen: wonen, welzijn, zorg, sport, preventie Aanpassen randvoorwaarden stelsel Verbied restitutieverzekeraars en alleen nog ‘echte’ zorg in aanvullende verzekeringen Verdeel NL over vijf zorgverzekeraars zonder commerciële concurrentie, aangepaste solvabiliteit Concurreer op kwaliteit (service, outcome) Inspraak verzekerden in beleid zorgverzekeraar met juiste informatie Ondersteun selectieve zorginkoop met hoge bijdragen Begin met gedragsverandering in zorg Verantwoording over geld en prestaties afleggen Zorg voor een lerende en samenwerkende organisatie Zorginstelling bedrijfskundig optimaliseren Kostenbesparing door verhoging kwaliteit Ga verspilling tegen Geef patiënten inzage in zorgkosten Verspilling: 24-50% kosten (Schellekens) Begeleidend en ondersteunend onderzoek Toets beleid, evalueer resultaat, verbeter, ontdek, werk samen Alumnidag 2013, Den Bosch

Zorgverzekeraar, pak door! Zorgverzekeraars aan de bak Selectieve zorginkoop Professionaliseren Werk samen met zorgaanbieders en patiënten/cliënten en gemeentes Bepaal samen welke informatie over kwaliteit belangrijk is Transparantie verantwoording naar overheid, zorgaanbieders ‘en verzekerden Toets regelmatig, leer samen bij Alumnidag 2013, Den Bosch

Bedankt! Alumnidag 2013, Den Bosch