Workshop Jacoline Beerepoot spreker Nanny Faber Jan Mooi

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
Werkgroep Lokale Belangenbehartiging. Lokale belangenbehartiging op gemeentelijk niveau Inkomen, Mobiliteit, Welzijn, Wonen en Zorg  Resultaat VBOB –
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
De kwaliteit van medewerkers meten, behouden en vergroten
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
project Bijzondere vriendschappen
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Medezeggenschap en de Benchmark
De rekenkamer van Venlo
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Sociaal plan RUD’s Bijeenkomst VNG, 11 april 2012 Paul du Bois College voor Arbeidszaken.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
netwerk organisatiebeheersing
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
RUD’s in Noord-Brabant Marc Langenhuijsen Kwartiermaker RUD-MWB 11 april 2012.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Begeleidingsplannen GGZ
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Van Harte Welkom in Grou
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Inrichtingsplan Tattitraat Programma IP Tattistraat
Betrokkenheid op de werkvloer
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Werken aan leefbaarheid in Maurik!
De (T)OR en de bestuurder
bestuurlijke verzelfstandiging Plateau
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
PGB jaarovergang Renate van Huizen.
De inzet van de ondernemingsovereenkomst bij reorganisaties en verandertrajecten JOhan Berends OR-coach.
Pro-actief anticiperen op wetswijzigingen mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
RUD GRONINGEN - Samen werken aan kwaliteit - Informatiebijeenkomst raadsleden Bellingwedde 22 november 2012.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Kunst en kunde van het lobbyen
Herindeling GNL
Actie plan zorgzame samenleving
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Doelstelling vanaf het begin
Transcript van de presentatie:

Workshop Jacoline Beerepoot spreker Nanny Faber Jan Mooi Even kort ons voorstellen: Jacoline: voorzitter bijzondere ondernemingsraad ODG Nanny: voorzitter OR provincie Groningen Jan: ambtelijk secretaris: OR-provincie, bijzondere voorbereidingscie en BOR ODG

Samenwerkende Ondernemingsraden bij vorming RUD´s, winnaar van de MZ Prijs Provincies 2012 =titel door A&O-fonds gekozen

Wat waren de doorslaggevende succesfactoren? Hoe is het RUD-vormingsproces in Groningen verlopen qua medezeggenschap? Waar staan wij nu? Wat waren de doorslaggevende succesfactoren? Waarom is deze werkwijze breed toepasbaar? Globale inhoud van de workshop

Stand van zaken RUD Groningen Project RUD is opgedeeld in 5 fases: Fase 1 en 2: intentieverklaring taken en organisatievorm RUD (mei 2010-dec 2011) Fase 3 en 4: Bedrijfsplan RUD (feb-okt 2012) Fase 5: Inrichting RUD (okt 2012-okt 2013) Start Omgevingsdienst Groningen per 1-11-2013 Actuele stand van zaken

Onvrede bij verschillende OR-en; Hoe is de samenwerking tussen medezeggenschap van de gemeenten en de provincie tot stand gekomen? Lokale WOR-bestuurder heeft geen rechtstreekse zeggenschap in RUD-vorming heeft (Lokale OR dus geen invloed); Onvrede bij verschillende OR-en; Contact tussen voorzitters om samen te werken; Door politieke onenigheid BOR niet mogelijk, want geen WOR-bestuurder; Bijzondere voorbereidingscommissie (BVC) op basis art 15 WOR. Artikel sluit instelling tussen verschillende OR-en niet uit; Voordeel: geen WOR-bestuurder nodig; Instellingsbesluit 15 dec 2010 met opdrachtomschrijving BVC; Alle OR-en deelnemer in BVC; Mededeling naar WOR-bestuurders. Jan vertelt

Doel samenwerking in BVC Doel is om als medezeggenschap grip te krijgen op het proces van RUD-vorming en als BVC te komen tot een bruikbaar conceptadvies aan alle lokale ondernemingsraden. Door de adviezen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen wordt de invloed van de medezeggenschap vergroot. Wie vertelt?

Oktober 2011 brief BVC met 14 eisen voor adviesaanvraag: Duidelijke keuze voor de organisatievorm van de RUD. Een afweging tussen de alternatieven met een opgave van redenen waarom deze alternatieven niet zijn gekozen. Een gemotiveerde keuze voor het over te dragen takenpakket; Duidelijkheid over de organisatorische, personele en financiële gevolgen voor de latende organisatie; Duidelijkheid over de sociale gevolgen voor het over te dragen personeel op basis van een sociaal beleidskader; Opgebouwde dienstjaren van over te dragen personeel mee gaan naar de nieuwe werkgever; Een aantoonbare verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door de nieuwe organisatie en hoe die aan de gestelde kwaliteitseisen gaat voldoen. Dit omdat het niet tot de competenties van de ondernemingsraden behoort om de kwaliteitseisen te kunnen beoordelen; Voorafgaand aan project aangeven wat de medezeggenschap wil hebben Eisen t.a.v. proces, planning, inhoud adviesaanvraag en communicatie naar medewerkers. Indien niet wordt voldaan aan eisen MZ dan negatieve advisering BVC aan OR-en, incl. beroepsrecht

Een aantoonbare verbetering van de samenwerking met de ketenpartners; Een onderbouwing van het sturingsmodel van de nieuwe organisatie en de gewenste sturing van de medewerkers; Een beschrijving van de gewenste cultuur in de RUD; Een veranderstrategie voor de naar de RUD overgaande medewerkers; Een tussen betrokken partijen afgestemd communicatieplan richting overgaande medewerkers waarin de kansen en toegevoegde waarde van de RUD duidelijk worden gemaakt. Kortom: wat zijn de kansen voor de medewerkers? Vervolg vorige sheet

Brief BVC aanleiding gesprek met gedeputeerde op 15 dec 2011; Toezegging dat eisen in adviesaanvragen zullen worden verwerkt (in bedrijfsplan); Regelmatig overleg met projectleider over alle conceptstukken; BVC levert input en bewaakt dat eisen in bedrijfsplan terugkomen; Werkwijze loopt goed en gewenst resultaat wordt gehaald; Aan de voorkant geïnvesteerde tijd wordt aan het eind van het traject dubbel en dwars terugverdiend. Gedeputeerde is geen natuurlijke gesprekspartner voor medezeggenschap

Waar staat de RUD-vorming nu? Planning RUD per 1-11-2013; Benoeming directeur per 1-12-2013; Veendam vestigingsplaats; Sociaal statuut van kracht; BVC omgevormd naar BOR, unaniem besluit; Onrust bij medewerkers en medezeggenschap.

Wat waren de hoogtepunten in de samenwerking? OR-en unaniem achter werkwijze BVC; OR-en unaniem over benaderen bestuur middels brief; Succesvolle claim adviesrecht over personele gevolgen; Goed bezochte bijeenkomsten van voorzitters OR-en; In aanwezigheid vakbondsbestuurders; Projectleider, kwartiermaker en BVC werken samen naar doel. Adviesrecht verkregen in gesprek met gedeputeerde

Wat waren de dieptepunten in de samenwerking? Stroef begin: geen begrip bij bestuur en projectleider; Schermen met politiek primaat, dus geen sprake van adviesrecht; Vakbonden erkennen adviesrecht OR-en niet.

Wat is de sleutel tot succes geweest? Gezamenlijk definiëren van gedeelde belangen; Ook belangentegenstellingen benoemen; Werkwijze en opdracht vastleggen middels instellingsbesluit heft vrijblijvendheid samenwerking op; Niet schromen politiek bestuur te benaderen; Niet uit het veld laten slaan bij tegengas. Wie vertelt? Jacoline?

Praktische tips Wees pro-actief, wacht niet tot bestuur levert; Leg contact met deelnemende OR-en; Regel budget via project; Regel ambtelijke ondersteuning; Betrek extern adviseur (Navigator) Zie www.nvgtr.nl Vier je successen.

Wat heeft er toe bijdragen dat jullie de A&O fonds prijs kregen? Citaten juryrapport: Medezeggenschap geeft goede voorbeeld door samen te werken over organisatiegrenzen heen; Onderlinge versterking essentieel voor succes; Niet alleen bedacht, maar ook uitgevoerd.

Waarom is deze werkwijze breed toepasbaar? Werkwijze is volledig gebaseerd op wet op de ondernemingsraden; WOR-bestuurder wel in overleg betrekken, maar kan dit niet verhinderen; Als je dit wilt, kun je het gewoon doen. Meer informatie? Mail naar j.mooi@provinciegroningen.nl