I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
D E W ERELD AAN JE V OETEN : W EBQUEST Vakgebied Biotechniek.
I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.
I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Inleiding Vak / thema Wetenschappen, wiskunde en economie, elektriciteit Leeftijdsgroep 3de graad SO Tijdsduur 3 x 2 uur [kan aangepast worden] Software.
I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING R OLMODELLEN De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.
I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.
INLEIDING OPDRACHT VERWERKING INFO-BRONNEN BEOORDELING AFSLUITING LEERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Inleiding Vak / thema Wetenschappen, wiskunde en fysica Leeftijdsgroep
Discipelschap.
Integrale opdrachten STW
Webquest Londen 2012 I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat.
I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen.
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Inleiding Vak / thema Wetenschappen, Nederlands, Technologie Software
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Webkwesties webquest.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Inleiding Vak / thema Wetenschappen, wiskunde en economie, elektriciteit Leeftijdsgroep 3de graad SO Tijdsduur 3 x 2 uur [kan aangepast worden] Software.
Ontwerp een product, een idee of een dienst dat toelaat om patiënten of medewerkers in de thuiszorg te ondersteunen, en werk het concept verder uit.
Experts werkvorm + begrippentest
les 12 - tekstplan, wikispaces
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Gewoontes / verslaving
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Workshop evalueren Dcp
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Powerpoint presentatie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Ouders en school samen Maart 2016
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 1 OmschrijvingJullie hebben ondertussen al heel wat theoretische of technische kennis over wiskunde, fysica en elektriciteit opgebouwd. Misschien ben je iets minder onderlegd in een bepaald gebied, bvb. economie. Je nieuwsgierigheid kan je hier helpen. Bovendien heb je in je groep verschillende leerlingen die elk ergens goed in zijn. In volgende opdracht krijg je een taak over led-verlichting. Je zal tijdens die opdracht iets bijleren over led-verlichting (in de fysicales) en de voor- en nadelen, over de kostprijs, over het maken van een presentatie, enz… Maar ook zal je ervaren wat het is om tegen tijdsdruk te werken en hoe je hier als team mee om kan gaan. Het is heel belangrijk om de taken te verdelen, om elkaar te steunen om de aparte taken goed te volbrengen en om je eigen werk af te toetsen binnen het team Een ander belangrijk aspect van de opdracht is om informatie efficiënt te verwerken vanuit het overaanbod op het internet. SoftwareInternet, Browser, Tekstverwerker, Presentatieprogramma Tijdsduur 5 x 2 uur Vak / thema Wetenschappen, wiskunde en economie, elektriciteit en elektronica Leeftijdsgroep 3de graad SO Inleiding Tip Doorloop eerst even de volledige webquest. Het centrale vertrekpunt zijn de eerste 7 dia’s. Ze zijn te bereiken via het menu aan de rechter kant. Navigeren kan ook door gebruik te maken van onderstaande knoppen.

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 2 Opdracht: Jullie vormen een ingenieursbureau, gespecialiseerd in led-verlichting. Jullie team is multi- disciplinair, de teamleden hebben elk één of maximaal 2 specialiteiten. Jullie opdracht is de volgende: A.Een ingenieursbureau oprichten dat onderstaande opdracht kan uitvoeren: “Overtuig de directie van je school in een presentatie van minuten om: B.Een investering te doen in led-verlichting in lokaal C 108. C.Om dit project door jouw ingenieursbureau te laten uitvoeren.” Documentatie praktijk Documentatie hulpmiddelen Opdracht Ga HIER naar de takenlijst …HIER

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 3 In een eerste overlegvergadering van 20 minuten (dat is niet veel!) worden: 1.De taken tussen de groepsleden verdeeld. Je mag elke taak maximaal met twee personen uitvoeren. Ook kunnen bepaalde taken individueel uitgevoerd worden, maar dat wil niet zeggen dat je geen ondersteuning van andere teamleden mag vragen. Eén persoon kan ook aan twee verschillende taken meewerken. 2.Het aantal minuten bepaald dat elke spreker over zijn onderdeel mag spreken. Dit is een richtlijn bij het opstellen van de informatie voor de aparte deeltaken. 3.Bepaal reeds de deelaspecten die je wil uitwerken, en hoeveel tijd deze elk zullen vragen. Daarna begint iedereen individueel aan zijn/haar taak te werken. Als je eigen taak klaar is, help je teamleden die nog niet klaar zijn. Op het einde van de taak oefen je de presentatie samen in. Documentatie Verwerking

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 4 Hieronder vind je een aantal algemene bronnen. Controleer ze op hun bruikbaarheid. Beperk je echter niet tot de hierbij geleverde links. Ga ook zelf op zoek. Algemeen Op Dokeos kun je bij fysica achtergrondinformatie vinden. Wat zijn led's? Historiek en werking Cursus van Osram Led-verlichting specifiek Waarom kiezen voor led-verlichting? registreer je en dan kun je artikels lezen en ideeën opdoen over toepassingen van led’s (via de alfabetische rangschikking) ICADT LED TECHNOLOGIES Led Supply Nederland Philips: waarom switchen - wetgeving - bereken besparing Bereken besparing (aantal lampen en soort) Op school lokaal K 103 Plan van lokaal C 108 via mevrouw Lepla. Werken met live-omgevingen (documenten delen, informatie uitwisselen,...) docs.google.comdocs.google.com; De presentatie Je presentatie online zetten Een goede powerpoint maken Info-bronnen Documentatie Vergeet niet dat internet niet-alles-zaligmakend is en je dikwijls ook een antwoord op je vragen kan krijgen door andere bronnen te raadplegen (handboek, bibliotheek, …).

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 5 Beoordeling De presentatie Elk team zal de presentatie van de andere teams bijwonen en evalueren. Het team oordeelt deze keer als geheel over de presentatie. Ook het publiek (leraar, directeur, …) kan hier aan mee werken. Er kan een algemeen oordeel gevormd worden over de presentatie evenals een gedetailleerde score over de vormgeving, wetenschappelijkheid en haalbaarheid van het verhaal. Organisatie en overleg Ook in verband met de aanpak van het probleem wordt er een score gegeven. Je kan je een algemeen beeld vormen van het werk of een gedetailleerd oordeel vormen. Hier zal ELK teamlid individueel elk ander teamlid evalueren. Er wordt daarvoor een standaard evaluatieblad ingevuld. Ook de juryleden geven een persoonlijk oordeel over de werking van een groep of een individu. De evaluatie Er wordt op twee niveaus geëvalueerd. De projectdeelnemers zullen mekaar binnen de groep evalueren. Daarnaast zal elk team als geheel ook de voorstellingen van de andere teams beoordelen.

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 6 Afsluiting Wat hebben we geleerd? Beste leerling Je hebt tijdens deze vaardigheden heel wat zinvol werk verzet. Heb je de directeur kunnen overtuigen? Ben je eigenlijk met je resultaat tot bij hem geweest? Door de gegevens tot een presentatie te verwerken, hebben jullie ook nog eens de nodige ICT-vaardigheden (zoeken, presenteren, …) ingeoefend. Als afsluiter kan je even nadenken over de competenties (geheel van vaardigheden, kennis en attitudes) die je hebt ingezet tijdens deze webquest. Stel die tegenover deze die je nodig hebt als ingenieur of wetenschapper. Neem je besluit mee wanneer je straks een doordachte studiekeuze gaat maken. TAAK 1: Elke leerling somt voor elke deeltaak 3 competenties op die hij of zij belangrijk vindt met betrekking tot de ingenieur en/of de ondernemer. Deze worden nadien verzameld. De 10 ‘beste’ worden weerhouden en in Scrabble vorm in de klas uitgehangen.elke deeltaak TAAK 2: ontwerp max. 1 blz. (bvb in Word op Publisher) Stel dat je binnenkort aan het hoofd komt van een ingenieursbureau gespecialiseerd in led-verlichting. Ontwerp tot slot een vacature waarin je omschrijft welke mensen je daarvoor nodig hebt. Gebruik hiervoor de ervaring die je tijdens deze webquest hebt opgedaan. Sla er ook even de kranten op na, en bekijk op welke manier (grote) bedrijven zo’n berichten opstellen. Open vragen

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 7 Ter info : Hierna volgen detailpagina’s Elke detailpagina hoort bij één onderdeel van de webquest. Opdracht

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 8 Takenlijst Hierna volgen de concrete taken die moeten uitgevoerd worden. Onderstaande rolmodellen worden voorop gesteld  Verantwoordelijke marketingVerantwoordelijke marketing  Technisch expert Technisch expert  R&D Research and development R&D Research and development  Engineering Engineering  Investeringsspecialist Investeringsspecialist  Salesmanager Salesmanager  Projectmanager Projectmanager Het is en blijft de bedoeling om op het eind van de voorbereiding een volledige presentatie klaar te hebben voor de ‘klant’. Opdracht

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 9 Verantwoordelijke marketing (geen presentatie tijd) Zorg ervoor dat je ingenieursbedrijf goed voor de dag kan komen. Maak bvb een logo, spreek consistent kleurengebruik, en lettertype af, … Opstellen van de powerpointpresentatie. Aandacht aan lay-out besteden. Alle onderdelen evenwaardig aan bod laten komen. In het notitievenster van elke slide een bronvermelding opnemen (bvb. url van de geraadpleegde website). Stimuleren van anderen om input tijdig en op een efficiënte wijze aan de leerkracht door te geven. Misschien denk je aan het opzetten van een live werkomgeving? Dit maakt het samenwerken makkelijker. Opdracht Naar de bronnen

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 10 Technisch expert (x minuten presentatie tijd) Wat zijn led’s? Toelichten hoe led’s werken. Tijdens de presentatie het vertrouwen wekken bij de klant dat er (een) specialist(en) in het team is die voor de technische uitwerking garant zal/zullen kunnen staan. Zijn er verschillende soorten led’s? Welk soort led-verlichting is het meest geschikt voor een klaslokaal? Hou rekening met kleurtemperatuur van de lampen en de lichtstroom (lumen). Opdracht Naar de bronnen

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 11 R&D Research and development (x minuten presentatie tijd) Je maakt een gadget met behulp van led-strips dat gebruikt kan worden in C 108 en ook in het lokaal zal blijven hangen. Tijdens de presentatie licht je het volgende toe: a. Wat is het doel / de functie van je ontwerp? b. Hoe werkt jouw ontwerp? c. Wat is het energieverbruik? d. Wat zijn de grootste struikelblokken die je tijdens deze realisatie hebt moeten overwinnen? Opdracht Naar de bronnen

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 12 Engineering (x minuten presentatie tijd) Beschrijf heel concreet hoe je dit specifieke project gaat aanpakken. Stel een lastenboek samen. Omschrijf steeds heel concreet de uit te voeren opdrachten. Opdracht

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 13 Investeringsspecialist (x minuten presentatie tijd) Welke verlichting hangt er in lokaal C 108? Wat is het huidige elektriciteitsverbruik van de verlichting in lokaal C 108? Wat is de jaarlijkse kostprijs van dit verbruik? Hoeveel kost de omschakeling naar led-verlichting? Bereken de terugverdientijd. Onderzoek of de opdrachtgever subsidies van de overheid kan ontvangen. Opdracht

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 14 Salesmanager (x minuten presentatie tijd) •Opbouwen van een gefundeerde argumentatie voor het investeren •Verzamelen van de voordelen van investering en neem deze in de presentatie op. •Verzamelen van nadelen van de investering en bereid hiervoor een gefundeerde contra-argumentatie voor. Je hoeft deze natuurlijk niet (allemaal) in de presentatie zelf op te nemen maar je moet wel voorbereid zijn om vragen over de nadelen te pareren. Opdracht

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 15 Projectmanager Deze manager draagt de eindverantwoordelijkheid. Hij/zij bewaakt de voorbereiding en rapporteert aan de leraar. Hij/zij doet aan tijdsbewaking tijdens de voorbereiding en uitvoering van de opdrachten. Hij/zij houdt het algemene overzicht. Alleen hij/zij kan bijstand van de leraar bekomen. Hij/zij draagt tijdens de presentatie de volgende verantwoordelijkheden Enkel inleiding, binding tussen de andere sprekers en slotconclusie. Tijdens de eindpresentatie is er één verantwoordelijke die de presentatie inleidt en de verschillende sprekers voorstelt en de timing bewaakt. De afgesproken spreektijd mag door geen enkele spreker en ook niet door de totale groep overschreden worden. Opdracht

I NLEIDING O PDRACHT V ERWERKING I NFO - BRONNEN B EOORDELING A FSLUITING L EERKRACHT De wereld aan je voeten ! is een project dat ondersteund wordt binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering. Karel Uyttendaele 16 Veel succes! Maak je resultaten zeker bekend!