Marlies Casier Vakgroep Conflict & ontwikkelingsstudies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Redactioneel schrijven Les 1
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Bestrijd een vooroordeel
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Workshop Fondsen werven
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Social work Week 2.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Keuzethema: differentiatie
Mijn visie op onderwijs
Hervorming medefinanciering
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

Marlies Casier Vakgroep Conflict & ontwikkelingsstudies Het gebruik van peerfeedback bij groepswerk over beleidsbeïnvloeding mbt conflict- en ontwikkelingsthema's Marlies Casier Vakgroep Conflict & ontwikkelingsstudies

Beleidsbeïnvloeding of ‘Advocacy’: what’s in a name? Een zaak bepleiten Agenda setting Beleid opvolgen, bekritiseren Beleidsmakers ter verantwoording roepen Publiek, beleidsmakers mobiliseren om acties te ondernemen met betrekking tot een specifiek onderwerp Advocacy is vaak een onderdeel van een campagne en vice versa.

Wie doet aan advocacy? NGOs INGOs GONGOs VN-instellingen Denktanken (soms gelieerd aan politieke partijen) Adviesraden Multinationals Belangenorganisaties: vakbonden, werkgeversorganisaties, etc. Parlementsleden Celebrities Afdelingen van buitenlandse politieke partijen Politiek actieve migranten en vluchtelingen …

Advocacy ‘tools’? Netwerking om Ontwikkeling van In de vorm van Informatie te verzamelen over belangen, achtergrond en referentiekaders van stakeholders, beslissingsprocessen,… Informatie of ‘intelligence’ uit te wisselen Gezamenlijke standpunten te bepalen en boodschappen te ontwikkelen Gezamenlijke strategieën te ontwikkelen, vb. gelijktijdig parlementaire vragen in verschillende landen nalv Europese tops … Ontwikkeling van Informatie Beleidsanalyses Beleidsaanbevelingen In de vorm van fact sheets inhoudelijke dossiers press briefings position papers

Communicatie boodschap via Telefonische contacten Persoonlijke ontmoetingen Wandelgang-ontmoetingen Informele overlegmomenten (cfr. Parlementaire groepen) Lezingen Conferenties Studiedagen Hoorzittingen Consultaties Studiereizen Publiekscampagnes Opiniestukken door experten, partners, parlementairen,… Media coverage van het onderwerp

Groepswerk advocacy Doel: inzicht verwerven in hoe aan beleidsbeïnvloeding wordt gedaan: Hoe wordt een thema een ‘hot issue’? Welke middelen worden aangewend? Door wie? instaat zijn om zelf, in samenwerking met anderen, beleidsbeïnvloedingsmaterialen en strategieën te ontwikkelen kritisch omgaan met ‘advocacy’: stilstaan bij mogelijke effecten op conflict- en ontwikkelingsprocessen. Het ontwikkelen van ‘advocacy’ materiaal rond specifieke conflict- en ontwikkelingsthema’s

Opdracht groepswerk 2 soorten groepen: Advocacy ‘analyse’ groepen & Advocacy ‘productie’ groepen (5 studenten per thema, inschrijven via Minerva) Advocacy analyse: Studenten analyseren in groepjes van 5 de bestaande advocacy ivm één van de volgende onderwerpen: Genitale verminking bij vrouwen Onafhankelijkheid van Tibet De anti-homo wetgeving in Oeganda Financiële transactietaks als bron van inkomsten voor ontwikkelingssamenwerking Erkenning van de Armeense genocide Verkrachting als oorlogswapen

Advocacy analyse: wat? (1) In de analyse proberen ze het volgende na te gaan: Welke organisaties zijn rond dit thema actief? Wie zijn de stakeholders? Wat zijn de gebruikte ‘advocacy tools’? Boodschappen? Argumentaties? Netwerken en samenwerkingsverbanden? Mate van institutionele inbedding van ‘advocates’? Financiering van de advocacy? Koppeling problematiek aan internationale referentiekaders?

Advocacy analyse: wat? (2) Champions? Wie? Waarom? Is de doelgroep wiens belangen worden verdedigd betrokken ? Hoe? Motivaties voor de keuze voor bepaalde discours, strategieën, actierepertoire en samenwerkingsverbanden? Discours shifts? Indien ja, waardoor? Ideologische kaders te ontwaren? Realisaties? (volgens de betrokkenen zelf/volgens buitenstaanders?) Setbacks? Impact op conflict en/of ontwikkeling?

Advocacy analyse: hoe beginnen? Zoek en lees relevante wetenschappelijke artikels rond dit thema om jullie over de problematiek in te lichten. Analyseer zowel online als offline advocacy materiaal: websites, flyers, parlementaire vragen, fact sheets, opiniestukken,… Begin met het in kaart brengen van de advocacy rond jullie thema in en/of naar België en kijk dan naar het Europese en/of internationale niveau(s) Probeer interviews af te nemen met relevante beleidsmedewerkers van NGOs, politieke adviseurs in politieke partijen, vertegenwoordigers van belangenorganisaties,…

Advocacy analyse: eindproduct Schrijf bondig de resultaten van jullie analyse uit in een paper van min. 6.000 - max. 8.000 woorden, Indienen hardcopy tijdens de les van dinsdag 15 mei, evenals digitaal ingestuurd diezelfde dag (via Minerva). Beperk de omschrijving van de problematiek tot max. 500 woorden. Voeg een beknopt begeleidend schrijven toe ivm de peerfeedback die jullie ontvingen (zie verder)

Advocacy productie Studenten ontwikkelen in groepjes van 5 materiaal rond actuele thema’s : Dalende Belgische middelen voor conflictpreventie Eén-staatoplossing voor het conflict tussen Israël en Palestina De promotie van hiv-preventie bij kwetsbare groepen in Subsahara Afrika De responsabilisering van China als partner in de ontwikkeling van de Democratische Republiek Congo De inclusie van arbeiders uit de informele economie in vormen van sociale bescherming Universele ziektezorg als gezondheidsdoel in de post-2015 agenda voor ontwikkeling

Advocacy productie: wat te ontwikkelen? (1) ‘Mapping’ stakeholders, ook potentiële tegenstanders en hun belangen en discours Een ‘About us’ : fictieve pagina voor een website waarin studenten uitleggen wie ze zijn, bv. een consortium van NGOs, een groep van onafhankelijke experts, een burgerinitiatief,… en wat ze willen bereiken in 200 woorden. Factsheet van 2-4 bladzijden, ‘evidence-based’. Parlementaire vraag aan het nationale of Europese parlement van maximaal 500 woorden, inclusief een voorstel wie gevraagd wordt om de parlementaire vraag in te dienen en waarom (hoe past dit in zijn/haar agenda?) Beknopt voorstel voor samenwerking met een nieuwe partner, die niet specifiek met hetzelfde thema bezig is maar met wiens agenda een sterk verband kan gelegd worden. Studenten dienen de partner te overtuigen tot een samenwerking in 500 woorden.

Advocacy productie: wat? (2) One minute speaking notes t.a.v. relevante ministers die de studenten fictief op een voor dit thema relevante VN-top ontmoeten Tweets Speech 5 minuten (dus max 1 bladzijde) over het thema tav een voor dit thema relevante commissie in het Belgische of Europese parlement Opiniestuk voor een kwaliteitskrant (maximaal 800 woorden) Een schets van een originele mediagenieke actie om problematiek in de schijnwerpers te plaatsen (max. ½ bladzijde) + inclusief een gekozen timing voor de actie.

Advocacy productie: eindproduct? De verschillende materialen die ontwikkeld werden, worden gebundeld tot één geheel Worden in hardcopy afgegeven tijdens de les van 15 mei, evenals opgeladen via Minerva Inclusief het peerfeedbackverslag voorzien van comments

Tussentijdse peer-feedback Circa één maand voor de deadline van het groepswerk, nl. op 19 april, dienen studenten een eerste versie van het groepswerk in op Minerva. Elke analyse-groep krijgt het werk van een productie-groep toegewezen en omgekeerd. Elke ‘analysegroep’ geeft schriftelijk feedback op het werk van één ‘productiegroep’, en elke productiegroep op één analysegroep. De feedback wordt op 28 april gepost op Minerva in een verslag van max. 1500 woorden. Aan de hand van de feedback wordt de definitieve versie uitgewerkt.

Peer-feedback vragen Peer-feedback van de advocacy analyse: Wat zijn de belangrijkste bevindingen van de studenten mbt het lobbywerk ivm dit specifieke onderwerp? Welke verschillende bronnen werden door de studenten gebruikt? Wat ontbreekt volgens jullie aan de analyse? Welke vragen blijven onopgelost?

Peer-feedback vragen Peer-feedback van de advocacy productie: Wat is de kernboodschap van de groep ivm dit onderwerp? Welke argumenten werden gebruikt? Getuigt het materiaal en de argumenten van inzicht en kennis van wat voor het doelpubliek belangrijk is? Werden de boodschap en de argumenten op een overtuigende manier gepresenteerd? Waarom wel/niet? Hoe zouden jullie het (anders) doen?

Herwerking groepswerk obv peer-feedback Twee weken tijd om het groepswerk te herwerken/bij te sturen op basis van de peer-FB Bij het indienen van de finale versie van het groepswerk, dienen studenten ook de peerfeedback in die ze ontvingen, voorzien van ‘comment boxes’/opmerkingen. Daarin leggen studenten uit hoe ze met de FB van medestudenten aan de slag gegaan zijn analogie met peer-review proces van journals

Overzicht timing groepswerk 13 februari: uitleg opdracht 19 april: deadline indienen eerste versies van analyse-paper/advocacy productiemateriaal 28 april: deadline indienen peer-evaluatie 15 mei: deadline indienen definitief groepswerk 22 mei: klassikale bespreking groepswerken

Evaluatie Groepswerk De resultaten van groepswerk worden in de laatste les klassikaal besproken. Het groepswerk staat op de helft van de punten , dus 50/100 (of 3/6 studiepunten). De tussentijdse peer-feedback is een onderdeel van de procesevaluatie, en staat op 20/50 punten. Groepscijfer, geen geïndividualiseerde quotering binnen het groepswerk.

Terugkoppeling in de laatste les Algemene feedback op alle groepswerken Specifieke feedback per groep, klassikaal, met telkens ook aandacht voor de peer-feedback die zij ontvingen en manier waarop ze daar rekening mee hielden. Bewust niet gewerkt met quotering door mede- studenten: het eindoordeel bij de docent + studenten gaven FB op een kladversie Peer-FB was niet anoniem, maar het werd vooraf niet klassikaal bekend gemaakt welke groep welke taak ter feedback zou krijgen, om afspraken/uitwisseling te vermijden.

Evaluatie: hoe te werk gegaan? De finale versie van advocacy-analyse paper en/of de productie-bundel eerst gelezen. Sterke en zwakke punten opgelijst per groepswerk. Gelet op mate van coherentie van het groepswerk: indicatie niveau van de samenwerking in de groep. Vervolgens de peerfeedback van de studenten gelezen evenals de comments van de groep daarop en dit naast de taak gelegd. In welke mate zijn tekortkomingen goed gemaakt, suggesties opgenomen door de beoordeelde groep? Richtcijfer voor elk groepswerk gegeven De peer-FB zelf geëvalueerd: hoe antwoordden de studenten op peer- feedbackvragen? Aandacht voor vorm én inhoud? Na de beoordeling alle groepswerken en peer-feedbackverslagen en onderlinge vergelijking in kwaliteit, een definitief cijfer aan alle taken toegekend. Mondelinge klassikale FB gegeven in laatste les

Voordelen peer-feedback Tussentijdse peer-feedback op een kladversie van de taak laat studenten toe de input van medestudenten te verwerken (itt tot op een eindversie) en een ‘rijper’ eindresultaat af te leveren. Leereffect door FB van analysegroepen (a) op productiegroepen (b) en omgekeerd: vergroot het inzicht in bestaande beleidsbeïnvloedingsprocessen bij productiegroepen vergroot inzicht in en vaardigheden voor het zelf ontwikkelen van beleidsbeïnvloedingsmateriaal bij analysegroepen Door de deadlines mbt de draft én de combinatie met peer- feedback moeten studenten tijdig beginnen: vermijden uitstelgedrag en last minute vlieg- en plakwerk Begeleidend schrijven als antwoord op peer-feedback (adhv comment boxes in het peerfeedbackverslag) laat studenten toe aanpassingen te verantwoorden en schept meer veiligheid (soort ‘recht van antwoord’).

Vragen? Feedback? 