Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Jaar van transport en veiligheid
Risicokaart Antwerpen: 8 oktober 2009 Monique van Spijker
Rechtshandelingen van de Unie
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
De vernieuwde subsidieverordening
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
GIS en de burgemeester ondersteuning bij calamiteiten en rampen
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
III Procesdenken in de praktijk
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Workshop Afstemming van beleids- en crisisplannen met de buurregio’s en potentiële crisispartners Maarten Spoel Veiligheidsregio Kennemerland Verslag door:
Niets nieuws onder de zon
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Doelstelling informatie formulier Geheugensteun Mogelijkheid om naderhand vragen schriftelijk beantwoord te krijgen Verzamelen van gegevens over wat er.
Van risicoprofiel naar een beleidsplan VRU
De (T)OR en de bestuurder
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Fusie Wervershoof, Andijk en Medemblik. Programma Opening Dialoog tussen inwoners en raadsleden Pauze Samenvatting bijdrage inwoners Samenvatting afwegingen.
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Thema: Macht.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Concern Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Waar is de VRZHZ voor! Risicobeheersing Risicovoorlichting Veiligheidsmanagement 112 Redden en blussen Technische.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Wet gemeenschappelijke regelingen
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Codificering van het participatiebeginsel
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Medezeggenschap? Ook voor u!
Algemene Implementatie
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s Niek Mestrum Manon Ostendorf

Doel van deze presentatie Deel 1 (Niek): Wat staat er nu exact in de Wet veiligheidsregio’s Waarom staat dit er zo in Deel 2 (Manon): Welke vragen roept dit op voor uw praktijk? Welke kansen biedt de Wet veiligheidsregio’s

Indeling van deze presentatie Wat is de stand van zaken met de Wet veiligheidsregio’s Wanneer start de implementatie en wat houdt dit in? Wat staat er nu exact in de wet? Artikelen 45 t/m 50 over ‘informatie en communicatie’ Artikel 7 over ‘verantwoordelijkheid burgemeester’ Besluit veiligheidsregio’s Besluit personeel veiligheidsregio’s

Stand van zaken Wet Veiligheidsregio’s Tweede Kamer en Eerste Kamer akkoord Wetten publicatie eind maart 2010 Besluiten liggen voor advies bij Raad van State Consultatie Ministeriële regeling personeel Besluiten en regeling publiceren op 1 juli Inwerkingtreding wet, besluiten en regeling per 1 oktober

Implementatie Ten aanzien van de in de wet opgenomen verplichtingen geldt dat: de gemeenschappelijke regeling na uiterlijk drie maanden het risicoprofiel na uiterlijk zes maanden het beleidsplan na uiterlijk negen maanden het crisisplan, na uiterlijk twaalf maanden wordt vastgesteld Uitleggen wat de plannen moeten behelzen…

Informatie en communicatie – Art. 45 1. Gedeputeerde staten dragen zorg voor de productie en het beheer van een geografische kaart waarop de in de veiligheidsregio aanwezige risico's zijn aangeduid, op basis van het risicoprofiel, bedoeld in artikel 15. De risicokaart vermeldt de plaatsgebonden en geografisch te onderscheiden risico's alsmede de gegevens die zijn opgenomen in het openbare register, bedoeld in artikel 12.12 van de Wet milieubeheer. De kaart is openbaar. 2. De colleges van burgemeester en wethouders in de provincie en de directeur-generaal van het Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu leveren gedeputeerde staten de voor de uitvoering van het eerste lid benodigde gegevens. 3. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld over de in de risicokaart op te nemen categorieën van rampen, over de productie, het beheer en de vormgeving van de risicokaart, over de wijze waarop en de frequentie waarmee de daarvoor benodigde gegevens dienen te worden aangeleverd en over de wijze waarop toegang kan worden verkregen tot onderdelen van de risicokaart.

Informatie en communicatie – Art. 45 Gedeputeerde staten maken een geografische kaart waarop de in de veiligheidsregio aanwezige risico's zijn aangeduid, op basis van het risicoprofiel. De risicokaart vermeldt de plaatsgebonden en geografisch te onderscheiden risico's. De kaart is openbaar. 2. De colleges van B&W en het RIVM leveren gedeputeerde staten de benodigde gegevens. 3. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld

Informatie en communicatie – Art. 46 Het bestuur van de veiligheidsregio informeert de Minister van BZK, de cdK en de HOvJ over de rampen en de crises die de regio kunnen treffen en over de maatregelen die zijn getroffen 2. Het bestuur van de veiligheidsregio informeert de bevolking over (zie hierboven) 3. Het bestuur van de veiligheidsregio informeert allen die zijn betrokken bij de rampenbestrijding en de crisisbeheersing in de regio over de rampen en de crises, de risico's die hun inzet kan hebben voor hun gezondheid en de getroffen/te nemen voorzorgsmaatregelen. 4. Het bestuur stemt zijn informatievoorziening af met de informatievoorziening door de crisispartners (landelijk & regionaal).

Informatie en communicatie – Art. 47 De Minister BZK zorgt er voor dat alle staten die door een ramp of crisis op Nederlands grondgebied kunnen worden getroffen worden geïnformeerd, voor zover dit niet al op grond van andere wetgeving gebeurt. 2. De Minister BZK zorgt er voor dat alle staten die door een ramp of crisis op Nederlands grondgebied worden bedreigd of getroffen, de informatie over de oorsprong, de omvang en de gevolgen van die ramp of crisis wordt verschaft, voor zover dit niet al op grond van andere wetgeving gebeurt.

Informatie en communicatie – Art. 48 Iedereen die informatie heeft die nodig is voor een adequate voorbereiding van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing, geeft die aan het bestuur van de veiligheidsregio. Dit hoeft niet wanneer dit al op grond van andere wetgeving gebeurt. 2. Het bestuur van de veiligheidsregio kan bevelen dat een inrichting waarvoor een rampbestrijdingsplan moet worden opgesteld aan de verplichting tot informatieverstrekking voldoet. 3. Indien de gegevens geheim zijn, loopt de informatieverstrekking via de Minister van BZK 5. De Minister van BZK verstrekt de informatie uit de leden 3 en 4 aan het bestuur van de veiligheidsregio nadat hij heeft bewerkt ter borging van de geheimen. 6. Middels een besluit worden nadere regels worden gesteld

Informatie en communicatie – Art. 50 In geval van een ramp stelt eenieder die daarvan kennis draagt, de burgemeester van de gemeente waar de ramp plaatsvindt, zo spoedig mogelijk daarvan op de hoogte. 2. In geval van een ramp verschaft eenieder die over informatie beschikt, de burgemeester van de gemeente waar de ramp plaatsvindt, de informatie die nodig is voor een adequate uitvoering van diens taken, bedoeld in artikel 7, eerste en tweede lid. Dit hoeft niet wanneer dit al op grond van andere wetgeving of art. 48 gebeurt. 3. Middels een besluit worden nadere regels worden gesteld m.b.t. lid 2.

Informatie en communicatie – Art. 7 De burgemeester draagt er zorg voor dat de bevolking informatie wordt verschaft over de oorsprong, de omvang en de gevolgen van een ramp of crisis die de gemeente bedreigt of treft, alsmede over de daarbij te volgen gedragslijn. 2. De burgemeester draagt er zorg voor dat aan de personen die in zijn gemeente zijn betrokken bij de rampenbestrijding of de crisisbeheersing, informatie wordt verschaft over die ramp of crisis, de risico's die hun inzet daarbij heeft voor hun gezondheid en de voorzorgsmaatregelen die in verband daarmee zijn of zullen worden getroffen. 3. De burgemeester stemt zijn informatievoorziening af met de informatievoorziening door de crisispartners (landelijk & regionaal).

Besluiten veiligheidsregio’s Besluit veiligheidsregio’s Minimale eisen aan de hoofdstructuur rampbestrijding en crisisbeheersing Samenstelling regionaal operationeel team (art. 2.1.4) Eisen aan informatiemanagement NIET aan communicatie Onderdeel informatiemanagement: beeld bij de bevolking, […] en informatie die aan de bevolking is verstrekt en maatregelen die zijn getroffen (art. 2.4.1) Besluit personeel veiligheidsregio’s Voorlichtingsfunctionaris commando plaats incident Voorlichtingsfunctionaris regionaal operationeel team GÉÉN eisen voorlichtingsfunctionaris beleidsteam

Waarom is het zo opgeschreven? Oude teksten uit Wet rampen en zware ongevallen Niet alles willen regelen Doelvoorschriften & grenswaarden Instrumenten verschaffen Ruimte scheppen voor maatwerk Verantwoordelijkheid benoemen maar niet invullen

We bundelen de krachten Kansen die de wet biedt We bundelen de krachten

Vragen??