Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Het tweede werkstuk.
Het doen van eigen onderzoek
KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Beter afspelen.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Jobmarketing 2.0 Langenberg Advies in Verandering Vacaturepodium Match4U 13 februari 2014.
Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Welkom.
Discipelschap.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Concept Development – 20 september 2010
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
ADP Tussenopdracht: Horseman Student: Kaj Metz Richting: GAR Module: Design & Research Vak: Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Datum:
Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games
Een plant op de kaart zetten
1. Levensbeschouwing en communicatie
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Les 2 Spelen zonder troef
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Spelregeltest Oliveo Handbal
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Ik doe mijn presentatie over…
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Medmec04 les 1 Engagement.
Volksuniversiteit Zwolle
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Altijd online!.
Motivatie & differentiatie
UVW LinkedIn Presentatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rekendag 19 januari 2016.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Dagdeel 3 conflicthantering
Talent in Ontwikkeling
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Talent in Ontwikkeling
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Transcript van de presentatie:

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Doel van deze workshop: Leerdoel: Design aanpak van een Serious Game Werkvorm: Groepen. Manier van toetsen: Groepsrapport over research aanpak. Programma: Sessie1: Het verhaal achter het spel (21 feb) Sessie 2: De sociale context van het spel/motivatie (28 feb) Sessie 3: De mechanismen die het spel laten draaien (7 maart) Sessie 4: Game balance, killing your darlings (14 maart) Sessie 5: De wetten van Kans en Aantallen (21 Maart) "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing."- Wernher Von Braun (1912-1977) Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Motivatie om een interactie aan te gaan : Extern: Wordt aangeraden door iemand. Iedereen gebruikt het. Brengt je samen met anderen. Je meten met anderen. Intern: Nieuwsgierigheid. Hang naar Flow. Leergierigheid. Functie, lost een probleem op. Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Vragen over de Context van de Serious Game: Wie hebben er belang bij dat het spel gespeeld wordt? Wie gaan het spel zelf spelen? Wat is het medium van het spel? Op welke plaats wordt het spel gespeeld? Hoe speel je tegen elkaar? Hoe werk je samen? Wat blijft “doorspelen” buiten het spel? Wat is het verhaal dat je over het spel kunt vertellen aan anderen? Aan wie gaan de spelers over het spel vertellen? Welke groep gaat daardoor ook spelen? Welke groep raakt geïnformeerd al gaan ze het spel niet spelen? Wie vormt zich een mening over het spel zonder er iets over te weten? Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Het plan (25 minuten): Groepswerk: Communicatiedoelen. 10 minuten groepswerk. Presentatie: 2 minuten per groep. Presenteer: -1 Het hoofd leerdoel en maximaal 4 ondersteunende doelen. “5 Dingen die iedereen kennen/weten/kunnen moet over…” -2 De research acties van de afgelopen weken. -3 De beoogde speelervaring. -3a De meetmethode van het leereffect. “1 Er was eens…” “2 En toen…” “3 En ze leefden…” Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Sociale aspecten van games: Mensen met wie je speelt: -Deel ervaringen, werk samen. -Je onderhoud een relatie binnen/rondom het spel Vrienden/familie: -Verantwoord je tijdsbesteding, mogelijkheid tot rekruteren. -Je vertelt over jouw ervaringen binnen/rondom het spel. Bekenden, klasgenoten: -Relatie spel tot verschillende Subculturen. -Je maakt anderen attent op de mogelijkheden. Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Groep Solo Speler 1 Speler 2 Speler 3 TeamA TeamB Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Introductie

Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Groei

Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Verspreiding

Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Verzadiging

Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Nieuw Spel

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Voorbeeld Eve Online: MMORPG/RTS PvE(Puzzel): Skill building Grondstoffen winnen Crafting (alles in spel kan gebouwd worden) PvP(Samenwerking&Conflict): Clans/Alliances Handel Claimen gebied Leerdoelen: Samenwerken Netwerken Begrip van economische processen als vraag en aanbod, logistiek, complementariteit. Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Player Base Clan Team Eve Online

Mechanismen van het spel Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Kans Strijd Puzzel Mechanismen van het spel Sociale Setting Uitdaging Sociale Context Viral Hype Groep Solo Teams Kennis/Verhaal Setjes Ketens Web Keus Leren Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Dropping Pictionary Spelmechanismen: Competitie/Samenwerking (PvP) Met of tegen elkaar? Samenwerken is pas spannend als er ook eigenbelang meespeelt. Het najagen van eigenbelang wordt interessanter als er kan worden samengewerkt. “Als jij mij niet aanvalt in Afrika, val ik jou niet aan in Europa” Samenwerking=> Risk Loterij Schaken Competitie=> Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Farmville/scoubidou Solitaire Sudoku Spelmechanismen: Puzzelen/Grind (PvE) ”Het ordenen van ongeordende elementen.” Een goede puzzel heeft elementen van een grind. (Rubics Cube) Een goede grind heeft elementen van een puzzel. (Skiltree) “Klaar!” Grind=> FPS Wordfeud Minecraft Cryptogram Puzzelen=> Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Loterij Sudoku Spelmechanismen: Kans/Beloning en Straf (Item Drops/XP) Toevallige en voorspelbare gebeurtenissen. De illusie van het manipuleren van kans geeft een grote kick. “Als je wint was je de beste, als je verliest had je pech en volgende keer beter” Een wereld waarin onvoorspelbaarheid een rol speelt is een realistische leeromgeving (ookal is het “niet eerlijk”) Bulle Bas: “Hoor eens ventje, jij moet je niet bemoeien met dingen waar je geen verstand van hebt! Het gaat daar niet om gokken maar om behendigheidsspelen. Men kan er trouwens niet eens gewoon geld mee winnen, alleen een soort Pasmunt, houd je er dus buiten!” -Maarten Toonder, de Pasmunten. Wordfeud Straf=>Beloning Schaken Poker Russisch Roulette Kans=>Berekening Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Sociale processen om in te zetten bij de game: (25 min) -1 Flip-over per groep verdeeld in 4/6 secties +1 sectie in het midden. -5 minuten Solo werk. -5 minuten discussie. -5 minuten samenvatten -Schrijf plannen in het midden. -Presenteer in 1 minuut per groep. Tim, deze oefening http://oame.on.ca/main/files/thinklit/PlaceMat2.pdf deze werkvorm. Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Waar mensen van houden (Motivation Theory): Mensen worden graag ergens beter in.(Achievement, Competence) Mensen meten zich graag met anderen.(Recognition, Relatedness) Mensen houden ervan om te organiseren.(Work Itself) Mensen waarderen een mazzel ervaring.(Achievement) Mensen zijn nieuwsgierig naar het eind van een verhaal.(Autonomy) Mensen onderhouden zich graag met andere mensen.(Relatednes) Mensen hebben graag een goed verhaal te vertellen.(Autonomy) Herzberg, Ryan en anderen. Schoonheid…. Het moet kloppen! (Jesse Schell). Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Strategie en keuze, twee kanten van dezelfde medaille. Het belang van keuze voor Game Play: -Zorgt voor herspeelbaarheid. -Versterkt betrokkenheid van de speler. -Leidt tot een leercurve.   Maar: De speler kiest ook wát hij leert…. Het nut en de lol van strategie: -Prioriteiten stellen. -Opties beperken. -Het probleem van verschillende kanten bekijken. -Trial and Error (leren door uitproberen). Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

De regels, kans en de Spelers bepalen het spel Indeling van spellen Vaststaande regels Evoluerende regels Weinig Keus (Oefening) Puzzels Adventure Games Krasloterij Speurtocht Game Storm Simulaties Probleem Oplossen Dropping Bordspel RTS Games Loterij Wedstrijd Sand box MMORPG’s Weddenschap Scavenger Hunt Uitkomst vast Uitkomst open Vrijheid (experiment) Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 27 Februari 2012 Werkcollege Game Design, De Speelervaring. Het verbinden van Game Play en Leren. De verschillende agenda´s van de zender en de ontvanger: -De zender wil zeker weten dat zijn boodschap aankomt. -De ontvanger wil de keuze hebben om te doen, en denken en leren wat hij zelf wil Strategieën om spel en leren te combineren: -Maak gebruik van voorkeuren en afkeren. Maak bang, Verleid, Beloon -Leren en spelen als onwaarschijnlijke partners. (vb: Age of Kings) Er is wantrouwen, maak je bedoelingen duidelijk. -Leren en Spelen als bondgenoten. (vb: Adventure Games dr Laytons Curious village) Als je speelt, ben je bereid iets te leren om beter te worden. -Leren en Spelen als één. Soms vallen spel en leren samen (vb: Typ-Spel, Rekenspellen, Brain Training) . Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 27 Februari 2012

Combinatie Spelen en Leren Werkcollege Game Design, De Context. Wrap Up: De synthese: 5 Het Verhaal 1 Leerdoel 2 Combinatie Spelen en Leren 3 Game Mechanics 4 Speel-ervaring 6 1. Welke lessen zitten in dit verhaal? 2. Welk spelmechanisme past het best bij dit leerdoel? 3. Welke soort informatie wordt door dit spelmechanisme overgedragen? 4. Welke mix van spel mechanismen geeft de juiste speelervaring? 5. Is de synthese geslaagd, is het spel leuk? 6. Is de synthese geslaagd, wordt het leerdoel gehaald? Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Werkcollege Game Design, De Context. Kaart Kosten Punten Actie boer 5 10 +2K vrouw 6 +1K, Hoogste dubbel heer 7 +1K, 1x Bank zes 8 - zeven 9 acht 11 negen 13 tien 15 aas 20 30 Regels: 1. Speel je kaarten en voer de acties uit (op is op!). 2. Kies voor kopen of schrijven of banken. 2a. Koop twv cijfers. (Max. 1 per kaart) 2b. Schrijf twv cijfers. (geen plaatjes!) 3. Bank kaart(en). 1 (of 1 per heer) 4. Spel eindigt als 4 stapels uitverkocht zijn. 5. Alleen punten op de bank tellen. +25 bonus voor grootste bank. 6. Neem 2 kaarten. Deckbuilder 1.0 (indien nodig, schudden) Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Werkcollege Game Design, De Context. Bank(2 kaarten per speler) Handkaarten (1 set per speler) Boer 5 Vrouw 6 Heer 7 Twee Drie Zes 8 Zeven 9 Acht 11 Negen 13 Tien 15 Vier Vijf Aas 20 Regels: 1. Speel je kaarten en voer de acties uit (op is op!). 2. Kies voor kopen of schrijven of banken. 2a. Koop twv cijfers. (Max. 1 per kaart) 2b. Schrijf twv cijfers. (geen plaatjes!) 3. Bank kaart(en). 1 (of 1 per heer) 4. Spel eindigt als 4 stapels uitverkocht zijn. 5. Alleen punten op de bank tellen. +25 bonus voor grootste bank. 6. Neem 2 kaarten. Deckbuilder 1.0 (de markt+handkaarten) Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013

Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013 Werkcollege Game Design, De Context. Voorbeelden Serious Games: Motivational theory http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Herzberg SDT Self Determination Theory http://www.allacademic.com//meta/p_mla_apa_research_citation/2/9/8/2/2/pages298228/p298228-5.php Case: Typespel Link. http://www.funnygames.nl/spel/laser_typen.html Case: Rekenspel “Make-a Game” Link. http://www.make-a-game.nl/finale/finale_2009 Tompoes, de Pasmunt. http://www.nps.nl/nps/bommel/ Vraag-/dilemmagestuurde simulatie: http://www.thegreatflu.com/ Windmolens. Quiz: Impossible Quiz, link http://www.addictinggames.com/theimpossiblequiz.html Cardgame: Dominion Thunderstone, link http://www.boardgamegeek.com/boardgame/36218/dominion Pox Nora: Link. http://www.poxnora.com/index.do Margreets website: Link. http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/search/label/educatieve%20games-reviews TED talk: Link. http://www.ted.com/talks/lang/eng/stuart_brown_says_play_is_more_than_fun_it_s_vital.html The Art of Game Design, a book of lenses; Jesse Schell Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013