Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Marlies Peschier Willemien Troelstra Benchmark Overheidskantoren 2006.
Analyse van incidenten
Kennispoort Verloskunde 2009
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Verbetering van kwaliteit van zorg
Veranderingen in rol Familieraden
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
De CQ-index in vogelvlucht
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de gehandicaptenzorg
Standaardisatie prestaties VVT
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
11/06/ Procedure doorlichting denkcelwerking.
ICT in het basisonderwijs
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Lagerhuisdebat Debatleider: Gijs Weenink, Debatacademie 7 Stellingen.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Speelveld: aantal mensen met een handicap Indicatie verdeling & verblijf in intramurale instelling Mensen met een handicap Lichamelijk* (matig/ernstig)
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Optimaliseren BPV keten
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Begincolloqium Bart Brink Bedrijfsprocessimulatie van inrichtings- en organisatie-concepten voor kantoren 7 April 2004 ID
Abakus…. voor u en uw patiënt. Speerpunten Verminderde administratieve belasting Gebruik RPS formulier Nadruk op “outcome” i.p.v. “proces” Toegankelijk.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
klankbordgroepbijeenkomst1 Welkom leden van klankbordgroep Bergerhoflocatie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Zorgzwaartebekostiging Inhoud ZZP’s VGN, 3 december 2007.
Aanbesteding jeugdteams
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Revisie visitatiesystematiek
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Transcript van de presentatie:

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008

Indeling presentatie  Basisgegevens CQI Gehandicaptenzorg  Randvoorwaarden voor presentatie  Resultaten meningpeilingen  Publikatie op kiesBeter.nl  Toekomstige ontwikkelingen

Basis CQI gegevens > Benchmarkstudie Gehandicaptenzorg Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

Resultaten Benchmarkstudie; het totaalplaatje Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

Achtergronden Benchmarkstudie; eindresultaat cliëntenraadpleging Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

Van benchmark naar keuze- informatie; drie gegevensbronnen CQI-gegevens met betrekking tot:  cliënten intramuraal (mondeling)  vertegenwoordigers > 18 jaar  vertegenwoordigers < 18 jaar  103 lid-instellingen VGN

Van benchmark naar keuze- informatie; beschikbare thema’s Meetinstrument thema’s + vragen CQI-cliënten 4 25 vragen CQI-ouders < 18 jaar vragen CQI-ouders > 18 jaar vragen

Randvoorwaarden (concept) kwaliteitskaart gehandicaptenzorg  Resultaten benchmarkstudie richtinggevend;  Afstemming richtlijnen CKZ;  Afstemming ‘standaard’ kiesBeter.nl format;  Afstemming op wensen zorgaanbieders, cliënten en bestuurlijke kaders  ‘Bescheidenheid’ m.b.t. de hoeveelheid te presenteren informatie

Meningpeilingen m.b.t. (concept) kwaliteitskaart gehandicaptenzorg  Toetsing aan kwaliteitskader Gehandicaptenzorg  Meningpeiling onder organisaties (2x)  Meningpeiling bij cliëntenpanel 1 (mensen met verstandelijke beperking)  Meningpeiling bij cliëntenpanel 2 (mensen met een lichamelijke/visuele beperking)  Meningpeiling/besluitvorming bij Stuurgroep Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

Toetsing aan kwaliteitskader Gehandicaptenzorg  Kwaliteitskader Stuurgroep Gehandicaptenzorg > set met kwaliteitsindicatoren  Onderzoek FvO/CG-Raad/BOSK naar wensen cliënten > concept kwaliteitskaart  CQI vragenlijsten Gehandicaptenzorg > ervaringen van cliënten en cliëntvertegen- woordigers Thema’s en Terminologie afgestemd

Geselecteerde thema’s voor de kwaliteitskaart (voorlopig) Ervaringen en oordelen cliënten: -Woonsituatie -Dagbesteding -Bejegening door mederwerkers -Zeggenschap Ervaringen en oordelen cliëntvertegenwoordigers -Voortgang en continuïteit -Informatieverstrekking -Deskundigheid medewerkers -Bejegening door medewerkers -Veiligheid

Profiel 1: relatief + drie sterren Oordeel over woonsituatie** Oordeel over dagbesteding** Oordeel over bejegening door medewerkers*** Oordeel over zeggenschap* bovengemiddeld*** gemiddeld** benedengemiddeld*

Profiel 4: relatief + vijf sterren + score op 1 – 100 schaal Oordeel over woonsituatie*****86 Oordeel over dagbesteding***74 Oordeel over bejegening medewerkers****81 Oordeel over zeggenschap*59 Sterk bovengemiddeld***** Bovengemiddeld**** Gemiddeld*** Benedengemiddeld** Sterk benedengemiddeld*

Voorbeeld Kwaliteitskaart Kiesbeter.nl (fictieve cijfers)

Meningpeiling vertegenwoordigers organisaties Gehandicaptenzorg  Voorkeur beperkt aantal (belangrijke) thema’s;  Lichte voorkeur voor 3-sterrensysteem met ondersteunende cijfers;  Onderzoek naar mogelijkheden visualisering van cijfers (‘rupsgrafieken’, ‘thermometer’);  Verklaringen van thema’s via ‘pop-ups’;  Mogelijkheden tot vergelijking binnen clusters van instellingen.

Meningpeiling cliënten met een lichamelijke/visuele beperking  Sterren + ondersteunende cijfers zijn niet problematisch (liever 1-10 dan 1-100);  Cliëntenoordelen en oordelen cliëntvertegen- woordigers moeten beide vermeld worden;  Kaart ‘voorbereiden’ op de toekomst, eventueel met ‘lege’ thema’s;  Ondersteunende verklaringen via ‘pop-ups’;  Heldere zoekstrategie ook voor mensen met een visuele beperking;

Meningpeiling cliënten met een verstandelijke beperking  Sterren zijn op zich duidelijk, relatieve scores worden niet begrepen;  Cliëntenoordelen en oordelen cliëntvertegen- woordigers beide vermelden;  Beperk de hoeveelheid informatie;  Pleidooi voor pictogrammen ter toelichting van de thema’s (+ aangepaste lettergrootte);  Aparte kaart voor mensen met een verstandelijke beperking.

Verdere besluitvorming en procedure  Definitieve voorstel voor kwaliteitskaart + toelichting ter besluitvorming naar Stuurgroep Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg  Controle instellingsspecifieke kaarten + formele toestemming voor publicatie op kiesBeter.nl door ca. 95 organisaties  Publicatie eerste versie kwaliteitskaart op kiesBeter.nl (eind maart)  Doorontwikkeling kwaliteitskaart met absolute cijfers + toelichtingen vanuit organisaties (tot eind mei)  Doorontwikkeling CQI meetinstrumenten

Kwaliteitskaart Gehandicaptenzorg; de eerste versie  5-sterren systematiek (maximale differentiatie, uniformiteit t.o.v. VV&T sector)  Sterren zijn gebaseerd op relatieve scores;  Samenvattende introductie via beginscherm + uitleg thema’s via ‘pop-ups’;  Extra uitleg over scoreberekening via achterliggend scherm;  Mogelijkheden voor directie + cliëntenraad van instellingen tot uitleg bij scores

Discussiepunten  Is voor de sector gehandicaptenzorg één kaart wel zinvol? Zijn instellingen vergelijkbaar?  3-sterren of 5-sterren?  Als naast relatieve scores ook cijfers worden gepresenteerd, welke schaal is dan wenselijk?  Op welke nivo’s van organisaties kunnen de resultaten het beste worden gepresenteerd?