Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008
Indeling presentatie Basisgegevens CQI Gehandicaptenzorg Randvoorwaarden voor presentatie Resultaten meningpeilingen Publikatie op kiesBeter.nl Toekomstige ontwikkelingen
Basis CQI gegevens > Benchmarkstudie Gehandicaptenzorg Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Resultaten Benchmarkstudie; het totaalplaatje Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Achtergronden Benchmarkstudie; eindresultaat cliëntenraadpleging Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Van benchmark naar keuze- informatie; drie gegevensbronnen CQI-gegevens met betrekking tot: cliënten intramuraal (mondeling) vertegenwoordigers > 18 jaar vertegenwoordigers < 18 jaar 103 lid-instellingen VGN
Van benchmark naar keuze- informatie; beschikbare thema’s Meetinstrument thema’s + vragen CQI-cliënten 4 25 vragen CQI-ouders < 18 jaar vragen CQI-ouders > 18 jaar vragen
Randvoorwaarden (concept) kwaliteitskaart gehandicaptenzorg Resultaten benchmarkstudie richtinggevend; Afstemming richtlijnen CKZ; Afstemming ‘standaard’ kiesBeter.nl format; Afstemming op wensen zorgaanbieders, cliënten en bestuurlijke kaders ‘Bescheidenheid’ m.b.t. de hoeveelheid te presenteren informatie
Meningpeilingen m.b.t. (concept) kwaliteitskaart gehandicaptenzorg Toetsing aan kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Meningpeiling onder organisaties (2x) Meningpeiling bij cliëntenpanel 1 (mensen met verstandelijke beperking) Meningpeiling bij cliëntenpanel 2 (mensen met een lichamelijke/visuele beperking) Meningpeiling/besluitvorming bij Stuurgroep Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Toetsing aan kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Kwaliteitskader Stuurgroep Gehandicaptenzorg > set met kwaliteitsindicatoren Onderzoek FvO/CG-Raad/BOSK naar wensen cliënten > concept kwaliteitskaart CQI vragenlijsten Gehandicaptenzorg > ervaringen van cliënten en cliëntvertegen- woordigers Thema’s en Terminologie afgestemd
Geselecteerde thema’s voor de kwaliteitskaart (voorlopig) Ervaringen en oordelen cliënten: -Woonsituatie -Dagbesteding -Bejegening door mederwerkers -Zeggenschap Ervaringen en oordelen cliëntvertegenwoordigers -Voortgang en continuïteit -Informatieverstrekking -Deskundigheid medewerkers -Bejegening door medewerkers -Veiligheid
Profiel 1: relatief + drie sterren Oordeel over woonsituatie** Oordeel over dagbesteding** Oordeel over bejegening door medewerkers*** Oordeel over zeggenschap* bovengemiddeld*** gemiddeld** benedengemiddeld*
Profiel 4: relatief + vijf sterren + score op 1 – 100 schaal Oordeel over woonsituatie*****86 Oordeel over dagbesteding***74 Oordeel over bejegening medewerkers****81 Oordeel over zeggenschap*59 Sterk bovengemiddeld***** Bovengemiddeld**** Gemiddeld*** Benedengemiddeld** Sterk benedengemiddeld*
Voorbeeld Kwaliteitskaart Kiesbeter.nl (fictieve cijfers)
Meningpeiling vertegenwoordigers organisaties Gehandicaptenzorg Voorkeur beperkt aantal (belangrijke) thema’s; Lichte voorkeur voor 3-sterrensysteem met ondersteunende cijfers; Onderzoek naar mogelijkheden visualisering van cijfers (‘rupsgrafieken’, ‘thermometer’); Verklaringen van thema’s via ‘pop-ups’; Mogelijkheden tot vergelijking binnen clusters van instellingen.
Meningpeiling cliënten met een lichamelijke/visuele beperking Sterren + ondersteunende cijfers zijn niet problematisch (liever 1-10 dan 1-100); Cliëntenoordelen en oordelen cliëntvertegen- woordigers moeten beide vermeld worden; Kaart ‘voorbereiden’ op de toekomst, eventueel met ‘lege’ thema’s; Ondersteunende verklaringen via ‘pop-ups’; Heldere zoekstrategie ook voor mensen met een visuele beperking;
Meningpeiling cliënten met een verstandelijke beperking Sterren zijn op zich duidelijk, relatieve scores worden niet begrepen; Cliëntenoordelen en oordelen cliëntvertegen- woordigers beide vermelden; Beperk de hoeveelheid informatie; Pleidooi voor pictogrammen ter toelichting van de thema’s (+ aangepaste lettergrootte); Aparte kaart voor mensen met een verstandelijke beperking.
Verdere besluitvorming en procedure Definitieve voorstel voor kwaliteitskaart + toelichting ter besluitvorming naar Stuurgroep Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Controle instellingsspecifieke kaarten + formele toestemming voor publicatie op kiesBeter.nl door ca. 95 organisaties Publicatie eerste versie kwaliteitskaart op kiesBeter.nl (eind maart) Doorontwikkeling kwaliteitskaart met absolute cijfers + toelichtingen vanuit organisaties (tot eind mei) Doorontwikkeling CQI meetinstrumenten
Kwaliteitskaart Gehandicaptenzorg; de eerste versie 5-sterren systematiek (maximale differentiatie, uniformiteit t.o.v. VV&T sector) Sterren zijn gebaseerd op relatieve scores; Samenvattende introductie via beginscherm + uitleg thema’s via ‘pop-ups’; Extra uitleg over scoreberekening via achterliggend scherm; Mogelijkheden voor directie + cliëntenraad van instellingen tot uitleg bij scores
Discussiepunten Is voor de sector gehandicaptenzorg één kaart wel zinvol? Zijn instellingen vergelijkbaar? 3-sterren of 5-sterren? Als naast relatieve scores ook cijfers worden gepresenteerd, welke schaal is dan wenselijk? Op welke nivo’s van organisaties kunnen de resultaten het beste worden gepresenteerd?