Opdrachtonderzoek naar ICT in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Edushock leerfestival
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De marketing-omgeving
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Innovatie en stakeholders in VO
Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht
Welkom 1.
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Het Management Informatie Portaal
15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht
Opbrengstgericht werken
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Gedrag in organisaties, 10e editie
ICT in het Onderwijs bij TBM
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
“Let’s talk about you & me”
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Leren in de beroepspraktijk
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
1 Laptop per Leerling; een veldverkenning en aanbevelingen voor (nader onderzoek voor) professionalisering van LpL-implementatie Drs. Ben Kokkeler, leider.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De Wever Zorg Innovatie Centra
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Inkoopcoöperatie.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Opdrachtonderzoek naar ICT in het onderwijs Henk Sligte Cognitieve Partnerschappen: Spelend Leren in Web-based Communities

Aanleiding (Jochems) “pure onderwijsresearch”: theorie-georiënteerd, onderzoeker-gedreven, vooral in universiteiten, goede kwaliteit omvang ca. 100 tot 150 fte incl. aio’s; ca. 20 tot 30 M€ p.a. ca. 85% universitair geld en ca. 15% NWO-geld “toegepaste onderwijsresearch”: meer praktijk-georiënteerd, klant-gedreven, in ondersteunings-organisaties, zekere maatschappelijke impact omvang ca. 100 tot 150 fte Allerlei bronnen

Doel Blik in de keuken van toegepast (opdracht)onderzoek Ketenbenadering tonen Ideeën, innovatie, probleem, praktijk- en/of beleidsvragen Context: de echte wereld van school en opleiding ICT-innovatie: visie, deskundigheidsbevordering, ondersteuning, content, technologie, infrastructuur, etc. Onderzoek in combinatie met ontwikkeling Evaluatie (formatief/summatief) Valorisatie van kennis Disseminatie Zelf toepassen in nieuwe projecten Overzicht in vogelvlucht Keuze voor communities, CSCL, Leerobjecten

SCO-Kohnstamm Instituut Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen Afdeling Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen Fundamenteel Onderzoek Sterk gerelateerd aan leerstoelgroepen, NWO Beleids- en Praktijkrelevant Contractonderzoek Verschillende opdrachtgevers ISO gecertificeerd instituut Kwaliteitshandboek: van acquisitie tot evaluatie Externe controle Kloof?

De markt Conculega’s Marktconforme tarieven: € 1.050 ex BTW per dag ITS IVA GION Research voor Beleid Regioplan Oberon Etc. Marktconforme tarieven: € 1.050 ex BTW per dag Raamcontract met OCW: preferred supplier Drie typen acquisitie: in concurrentie, op verzoek, eigen initiatief

Schets omvang contractonderzoek (2005) 38 onderzoekers, 30 fte 2,5 fte onderzoeksondersteuning Omzet 2005: M€4,7 (FO: M€2,2) 130 acquisities waarvan 70% toegekend In concurrentie (40) ongeveer 40% toegekend Gemiddelde omvang toegekende projecten K€55

Accounts Voor- en vroegschoolse educatie Primair onderwijs Voortgezet onderwijs Beroeps- en volwasseneneducatie Hoger onderwijs Jeugdzorg Taal Kunst- en cultuureducatie Onderwijsarbeidsmarkt/leren en opleiden in organisaties ICT in onderwijs en opleiding

Accounts Voor- en vroegschoolse educatie Primair onderwijs Voortgezet onderwijs Beroeps- en volwasseneneducatie Hoger onderwijs Jeugdzorg Taal Kunst- en cultuureducatie Onderwijsarbeidsmarkt/leren en opleiden in organisaties ICT in onderwijs en opleiding

Typen onderzoek Literatuuronderzoek Beschrijvend onderzoek Monitoren/Cohortonderzoek Kwalitatief onderzoek In-case / cross-case studies Evaluatieonderzoek Ontwikkelingsonderzoek Ontwerpgericht onderzoek Evidence-based approach Verbinden van onderwijs met onderzoek Kennisketen

Trends in onderzoek naar ICT (AERA) ICT niet geïsoleerd Learning & Instruction (nieuwe software voor taal, assessment tools, impact studies: invloed ict op leerprocessen; what works) ICT en achtergrondkenmerken ICT-integratie in onderwijs Toename aandacht ecologische kwaliteit onderzoeksopzet Verschuiving naar kwalitatief onderzoek Mixed method Gebrek aan theorievorming

Veranderend landschap OCW: grote programma’s INSP, PRINT, Investeren in Voorsprong, etc. Directie ICT opgeheven: ICT-Expertisecentra tot 2005 Terugtrekkend centraal beleid: Kennisnet Ict op School (Kennisrotonde) Brancheorganisaties en besturen Trends Maatschappelijk / beleid (individualisering, innovatie, autonomie, LLL)

Opdrachtgevers ICT Ministerie OCW ▼ Ministerie EZ Europese Commissie Kennisnet Ict op School ▲ Gemeente Amsterdam Schoolbesturen ▲ SURF ▲ Digitale Universiteit ▼ UvA intern Amsterdams Instituut voor Onderwijs en Opvoeding

Ordeningen ons onderzoek Naar sector (PO, VO, HO, LLL) Naar niveau Micro, meso, macro Leerproces, onderwijsorganisatie, onderwijsvernieuwing (beleid, praktijk) Naar thematische gebieden Stand van zaken (monitor, good practices) Schoolnetwerken, leergemeenschappen, samenwerkingsverbanden Onderwijskundige modellen (CSCL, leerobjecten, concept maps) Invoerings- en implementatiestrategieën Professionalisering Ontwerp en evaluatie leeromgevingen Navigatie leeromgevingen Nieuwe tools (web 2.0 etc.), social software

2000-2005 www.elion.nl/ei

www.esp.uva.nl

Amsterdam - Telegraph Creek 1987-1988 Aardrijkskunde Engelse taal 6 leraren 80 leerlingen Een van de eerste teleprojecten ter wereld Pre-Internet 4 38

ESP-Conferenties 1. London 2. Amsterdam 3. Groburgwedel 4. Humlebaek 5. Lenham 6. Toledo 7. Schwerte 1993 8. Amsterdam 9. Cambridge 10. Leuven 11. Portoroz 12. Copenhagen 13. Tartu 14. Haugesund 2000 15. Rendsburg 16. Malmö 17. Roma 18. Prague 19. Järvenpää 20. Amsterdam 21. Pies’tany 2007 Community van leraren (VO/PO), lerarenopleiders, onderzoekers Creëren en evalueren van innovatieve samenwerkingsprojecten met ICT Verbeteren en uitbreiden community

El Imagen

www.ecolenet.nl

1997->

Lezen en schrijven met CIAO

Van Eck, Kral, Volman, Sligte http://www.nldata.nl/samendeskundiger/

Reeksen van complexe processen lente 2005 lente 2006 Brochure Webenquête1 Webenquête2 Logboeken Symposia Basisscholen 100-en leraren Schoolbesturen 5 swv’s Arrangementen Complexe brillen

Onderzoeksvragen Welke aanwijzingen zijn op grond van eerder onderzoek te geven voor effectieve ondersteuning aan leraren voor deskundigheidsbevordering op het gebied van didactisch gebruik van ICT? Welke kenmerken bevatten de trajecten van deskundig-heidsbevordering zoals opgezet en uitgevoerd door de samenwerkingsverbanden? Welke van deze kenmerken zijn voor de betrokken leraren effectief en efficiënt gebleken voor het bevorderen van hun deskundigheid in het didactisch gebruik van ict? En: waarom is dat het geval? Door welke maatregelen of voorzieningen is de effectiviteit en efficiëntie van de beoogde aanpak van deskundigheids-bevordering verder te verbeteren?

Verschillen: de fruitmand Concrete doelstellingen zoals in het arrangement opgenomen Mate van diversiteit in de onderwerpen voor deskundigheidsbevordering (soms één hoofdonderwerp, andere op vijf of meer) Mate van gemeenschappelijkheid van scholen ten aanzien van onderwerpen voor professionalisering De wijze en mate van vraagactivering en vraagarticulatie afstemming op individuele leerwensen en behoeften afstemming op beleid van individuele scholen werken aan het ontwikkelen van visie

Verschillen: de fruitmand Keuze voor de primaire doelgroep in het arrangement (leerlingen, leraren, ict-coördinatoren, directeuren) De mate waarin elektronische hulpmiddelen voor o.a. kennisdeling worden ingezet De schaal van het SWV, variërend van 5 tot 40 scholen, en de invloed daarvan op het organiseren van het SWV Diversiteit aan partners, betrokkenheid van ‘externe’ deskundigen Communicatiestrategieën naar alle betrokkenen binnen het SWV, om o.a. de bekendheid met de arrangementen te vergroten etc. etc.

“Onderzoeksbrillen” Communities of Practice (Wenger etc.): SWV? Veranderkleuren (de Caluwé): organisatie en leren De routekaart (van Eck, Volman): denken, doen, kunnen De assessment tool: competenties, deskundigheid Reflectie: interactief organiseren Onze ervaring en expertise: brochure vooraf

Reflecties Resultaten van het traject Waar ben je trots op? Algemeen, bereik, inhoud, samenwerking Waar ben je trots op? Wat heeft tot de resultaten geleid (activiteiten, processen) Visueel applaus

Resultaten en aanbevelingen Vergelijking met landelijk: geen voorlopers Samenwerking tussen scholen gering; binnen school wel meer Vooral ICT-coordinatoren; leraren veel minder Enige groei competenties; zelfvertrouwen veel meer Zelf uitproberen staat nummer 1 Verhoging betrokkenheid; aandacht voor vraagarticulatie Cultuur van halen en brengen; zorg voor lijm Virtuele gemeenschap Groeikernen; principes voor community-vorming Leerlingen; variatie: houdt de community open

CSCL Europees Digitale Universiteit Computer-Supported Collaborative Learning Networks in Primary and Secondary Education (CL-net: 1998-2000) www.pjb.co.uk/npl/bp31.htm Innovative technology for Collaborative Learning and Knowledge Building (ITCOLE: 2001-2003) www.euro-cscl.org Twee omgevingen (Synergeia & FLE3) plus pedagogisch model (Progressive Inquiry Model) Digitale Universiteit Samenwerkend leren digitaal ondersteund (SALDO 2003-2004) Handboek

Naar ESP Naar ECOLE

Leerobjecten CELEBRATE (EU: 2001-2004) http://celebrate.eun.org Portal, repositories, federated search 1350 Learning Objects evaluated by 319 schools and 775 teachers in six countries UvA: pedagogical models Blended learning sequences Teacher advice section Leerobjecten in PBL/PIM CSCL cognitive apprenticeship (Ontdeknet) game-based learning instructie

www.du.nl/leerobjecten

www.du.nl/conceptmaps

Surfen over Glad IJs ICT-implementatie- strategieën in het hoger onderwijs vanuit veranderkundig perspectief Download via www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl

Op dit moment www.noe-kaleidoscope.org http://www.tencompetence.org/ Hergebruik materialen en methodieken Ontwerpgerichte kennisontwikkeling International Education Evaluatie Volaan! Vooruit! iov de Noordzee Onderwijsgroep

Cognitieve Partnerschappen: Spelend Leren in Web-based Communities

Dank voor uw aandacht Henk.Sligte@uva.nl