Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitslag enquête over online pesten
De Drama Driehoek.
naamwoordelijk gezegde
“Een reis naar Licht”.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Vmbo Helicon Eindhoven
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hoe kun je Geloven? 1.
Logica in al zijn zin en waanzin.
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ik ben Bob..
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
2. Communiceren met pubers
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Begeleiden, hoe doe je dat?
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?. Mijn uitgangspunten: 1. Leren is een natuurlijk, doorlopend en persoonlijk proces. 2. Leren is een bouwproces.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren Blok 1
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Onze doelen en visie in beeld
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Solliciteren: wat wil ik?
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Powerpoint presentatie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Op wie lijk jij het meest?
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Reflecteren even pas op de plaats
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Transcript van de presentatie:

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?

De vragen: Hoe en wat leren we? Wat moet je doen om goed te leren? Wat kan het leerproces stimuleren? Hoe kan ik mijn kind helpen met leren?

Beginnen bij het begin Waarom leren we? Om er beter van te worden (korte termijn) Om doelen te bereiken (lange termijn)

En nu het Hoe en het Wat

Wat leren we? Feiten + overtuigingen Handelingen Gevoelens

Docent Jansen (grappige kapsel, beetje raar maar wel aardig) VAK: Wiskunde Opvatting: Wiskunde is saai en vaag. Je kunt er niets mee in de praktijk. Ik kan ook helemaal geen wiskunde Docent Jansen (grappige kapsel, beetje raar maar wel aardig) Les (saai en niet te volgen) Boek (vaag, onduidelijk) Af en toe opletten maar geen vragen stellen Aantekeningen overnemen van Frits Sommen oefenen (uitzichtloos en eng; doe ik op laatst) Lezen (saai) Huiswerk (vervelend) Lekker bijkletsen met Jasmijn Formules (onbegrijpelijk)

Hoe leren we? Ervaringsleren Ervaren Experimenteren Nadenken/Reflecteren Conclusie/actieplan

Conclusie 1: Leren is… Leren is niet alleen het opdoen van kennis en vaardigheden. Je ontwikkelt altijd ook opvattingen en gevoelens. Leren = experimenteren en ervaren We leren altijd en het is altijd logisch

Drie vormen van leren Bouwen Uitbreiden Aanpassen Het opbouwen van een nieuw “huis” van nieuwe feiten, handelingen enz. Bijvoorbeeld het leren autorijden. Uitbreiden Het uitbreiden van een bestaand “huis”. Bijvoorbeeld het vervangen van je Fiat Panda uit ‘86 door een gloednieuwe Audi A6. Aanpassen Het “huis” moet gerenoveerd worden. Sommige dingen voldoen niet meer en moeten vervangen worden. Bijvoorbeeld verhuizen naar Engeland en daar moeten rijden.

Leerproblemen We willen het liefst “uitbreiden”, zijn soms bereid te “bouwen” en hebben de meeste moeite met “aanpassen”. B. We hebben een pilletjes mentaliteit C. We hebben opvattingen die ons belemmeren.

A. Moeite met “aanpassen” Vakinhoudelijke kennis en vaardigheden leer je met opbouwen en uitbreiden Maar! Effectief leren betekent dat je vaak opvattingen en werkwijzen moet aanpassen!

B. Het pilletje We willen Tips en trucs. Hoe concreter hoe beter. Maar! Hoe concreter de tips hoe minder effectief ze zijn.

C. Ondermijnende overtuigingen over leren Het moet vanzelf gaan. Ik moet er zin in hebben. Ik ben dom als ik het niet begrijp. Leren is niet leuk. Het moet. Leren is alles rechtstreeks in je hoofd stampen. Op school moet je laten zien dat je het kunt. Ik moet alles kennen. Leren dient alleen om een toets te halen. De docent zegt en ik voer uit. De docent vertelt me alles wat ik moet weten.

Effectief leren is … De ervaringscyclus blijven doorlopen. Bereid zijn te veranderen Constructief denken

Constructieve opvattingen over het leren Als ik hard werk dan zal het uiteindelijk lukken Tegenslag hoort erbij Het is normaal om hulp te vragen Het is niet erg als ik iets niet meteen begrijp Het hoeft allemaal niet perfect Lukt het niet linksom dan probeer ik het rechtsom

Hoe kan ik mijn kind helpen? Advies1. Zorg dat je kind overzicht heeft over zijn/haar activiteiten (school, huiswerk, sport, vrienden, hobby's enz.). Advies 2. Zorg dat je kind een planning maakt (in ieder geval voor huiswerk en toetsen). Advies 3. Zorg dat je kind de stof bijhoudt en eventueel vragen stelt aan de docent of medeleerlingen! Advies 4. Zorg dat problemen geïsoleerd en geconcretiseerd worden.

Advies 5. Zorg dat je kind blijft experimenteren. Advies 6. Denk klein en specifiek. Het gaat om winst, niet om perfectie Advies 7. Benadruk successen (ook klein!). Advies 8. Wees nieuwsgierig naar de inhoud van lessen. Stel vragen en vermijd waarde en morele oordelen! Ga het gesprek aan! Advies 9. Zorg voor een rustige omgeving. “Multi taskers” bestaan niet.

Advies 10. Als je kind zegt; “het is stom”, “het gaat me nooit lukken”, “Ik kan het gewoon niet” enz.. Dan gaat hij/zij vol op de rem staan. Dan stapt hij/zij uit het leerproces. Jouw taak is hem/haar te helpen dat weer op gang te krijgen. Focus daarbij op constructieve opvattingen, handelingen en emoties.

Tot slot Leerproblemen zijn altijd logisch en het uitgangspunt van begeleiding Een verandering is pas een verandering als het gedrag verandert! Benoem gedrag maar toon onvoorwaardelijke liefde en waardering voor je kind