De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Advertisements

KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
HPO Sector Kinderopvang
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Prestaties beoordelen
Hoofdstuk 20 Bedrijfs- prestaties controleren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
John P. Kotter Harvard Business School
Schitterende Organisaties®
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Petrick Pap 34 jaar (out)sourcing adviseur Getrouwd
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
C. Molmans SOD-Opleidingen
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Business en IT Consulting
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Vergadering Florian Stiller. Agenda Bespreking van belangrijkste doelstellingen Hoe hebben we het gedaan? Overzicht van de organisatie Belangrijkste uitdagingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Rapportering en monitoring
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Managen van een onderneming
SHEQ SHQ.
Inerpreteren van een jaarversalg
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Human Resources Accounting
Werken met plezier en goed presteren
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Transcript van de presentatie:

De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard Management Classics Uitgave: Mainpress Auteur & presentator: Ben Tiggelaar Management Classics

Wie zijn Kaplan & Norton? Robert S. Kaplan Verwierf grote bekendheid in accountancy-wereld met publicaties over Activity Based Costing Tegenwoordig hoogleraar leiderschapsontwikkeling Harvard Business School David P. Norton Was één van de naamgevers van internationaal adviesbureau Nolan Norton & Company Tegenwoordig directeur van het Balanced Scorecard Initiative Management Classics

Wat is de Balanced Scorecard? Een systeem om doelen, maatstaven en prestaties in organisaties vast te leggen. Niet alleen vanuit een financieel gezichtspunt, maar tevens vanuit drie andere perspectieven: klant; interne processen; leren & groeien. De Balanced Scorecard werd aanvankelijk in 1992 geïntroduceerd door Kaplan & Norton als hulpmiddel voor prestatiemanagement. Maar heeft zich ontwikkeld tot een integraal instrument voor de beschrijving en invoering van bedrijfsstrategieën. Management Classics

De Balanced Scorecard Financiële Perspectief Leer- en groei- Visie & strategie Klant- perspectief Interne processen- perspectief Management Classics

De vier perspectieven Financiën (hoe ziet de aandeelhouder ons?); Afnemers (hoe zien de klanten ons?); Interne processen (wat moeten we intern doen om onze beloftes naar de buitenwereld waar te maken?); Leren & groeien (wat moeten we vandaag ontwikkelen aan kennis en vermogens om ook morgen succesvol te zijn?). Management Classics

Per perspectief vier elementen Doelstellingen: wat wil je op de lange termijn bereiken (in woorden)? Maatstaven of prestatie-indicatoren: welke zaken ga je meten om te kijken of je je doelen haalt (in woorden)? Targets of prestatienormen: wat zijn de scores die je wilt halen op de indicatoren? Aan welke norm moet je voldoen om je doelstellingen te halen (in cijfers)? Initiatieven: wat ga je doen om die normen te halen? Welke verbeteringen in het dagelijkse werk zijn daarvoor nodig (in woorden)? Management Classics

1. Het financiële perspectief De onderneming bekeken door de bril van de aandeelhouder Centrale vragen: Zijn we in staat om te overleven als onderneming? Kunnen we verder groeien? Kunnen we onze aandeelhouders waar voor hun geld bieden? Aandachtspunten: Fase van onderneming, keuze van juiste maatstaf. Management Classics

2. Het klantperspectief De onderneming bekeken door de bril van de klant Centrale vragen: Kunnen we nieuwe klanten verwerven? Kunnen we bestaande klanten vasthouden? Hoe winstgevend zijn deze verschillende klantengroepen en hoe tevreden? Aandachtspunten: Tijd, kwaliteit, prestaties & service, kosten. Management Classics

3. Het interne processen-perspectief De dagelijkse activiteiten binnen de onderneming Centrale vragen: Wat gaan we doen binnen de muren van ons bedrijf, om alle mooie beloftes ook écht waar te maken? Wat kúnnen we en hoe maken we gebruik van die capaciteiten? Aandachtspunten: Doorlooptijd, kwaliteit, vaardigheden en arbeidsproductiviteit. Management Classics

4. Het leer- & groei-perspectief Het vermogen tot vernieuwing binnen een bedrijf Centrale vraag: Welke veranderingen zijn nodig gegeven de marktontwikkelingen? Aandachtspunten: De competenties van de medewerkers, de kwaliteit van de informatiesystemen, de aansturing van de mensen in de organisatie. Management Classics

Invoering van de Balanced Scorecard Mobilisatie (3-6 maanden): maak noodzaak duidelijk; formuleer strategie; formeer scorecard-team; staak belemmerende projecten. Ontwerp en invoering (6 maanden): diverse interview- en workshoprondes; invulling van de vier perspectieven; koppeling aan bestaande informatiesystemen. Houdbare uitvoering (12 maanden): invoering van de Balanced Scorecard; gewenning door dagelijks gebruik; bijstellingen waar nodig. Management Classics

Kaplan & Norton "Wat je niet kunt beschrijven, kun je ook niet managen" "Wat je meet, is wat je krijgt" “Het meest essentiële – en tegelijkertijd moeilijkste – aspect van de balanced scorecard is het evenwicht." Management Classics