Vzw Mechelen MeeMaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
KFAC Waarschoot Plan 2018 JP Juli KFAC Waarschoot Onze doelstelling is: “ KFAC Waarschoot is het voorbeeld van een provinciale voetbalploeg, waar.
Intergemeentelijke samenwerking en HR
Beleidsplan Nieuwe Koers Olympia 2010 Maart 2007.
Didier Nachtergaele Autonome Gemeentebedrijven en vastgoedpolitiek Studienamiddag Larcier 8 juni 2006 Didier Nachtergaele.
Gemeentelijk economisch beleid
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Voorstelling Synthesedocument Voedselverlies in Vlaanderen
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Wat is een communicatieplan?
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Centrummanagement Mechelen Maaike Janssens – Projectcoördinator Centrummanagement Stad Mechelen.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Studiedag 22 april 2008 Brussel “REGIO MIDDEN-KEMPEN BEWEEGT!”
Missie, visie, strategie & jaarplan
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Algemene Vergadering Logo Antwerpen Noord vzw Essen 12/12/2006.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Stichting Stadsherstel Vlaardingen. Aanleiding Leegstand in historische binnenstad Eenzijdige branchering en lage kwaliteit Overbewinkeling Relatief hoge.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Visie op jeugdbeleid Fencing Move 22 januari Gent Vlaamse Schermbond vzw Olivier Antonis.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Van actie naar interactie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Denk. doe. word. participeer.. Arteveldehogeschool: Wil graag/moet inspraak geven aan de studenten De StudentenRaad van de Arteveldehogeschool (SRA) 
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Project Kreken Kweken Voorne Putten Baukje Bruinsma 28 oktober 2014.
VANUIT ZORGSTRATEGISCH PLAN ZOERSEL NAAR PROJECT GEÏNTEGREERDE ZORG.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
BESPREEKNOTA BELEIDSGROEP GSIW 13/9/2016 HANDVEST STERKE TOEKOMST GSIW.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Een museum is géén bedrijf!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Actie plan zorgzame samenleving
2017.
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
Integratieproject Financiën
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

vzw Mechelen MeeMaken

Even voorstellen …

Aanleiding: 1. Teloorgang van de traditionele handelscomités: ↓ Aantal leden Gebrek aan opvolging Weinig innovatie/geen strategie of visie 2. Moeizame samenwerking tussen Stad & comités vb. Geen input/inbreng bij de organisatie van evenementen 3. Versnippering: nood aan een overkoepelende samenwerking tussen handel en horeca vb. Marketing & communicatie 4. Kritiek op keuzes en acties van de stad vb. Inzet van bepaalde marketing instrumenten  Blijven op inzetten op kwaliteit en werving, bewustmaking. (herdruk flyers, nieuwjaarsreceptie)

EFRO- & Hermésproject 992: ‘De stad meemaken’ mei 2016 – oktober 2018 Doelstellingen 1. Verantwoordelijkheid en eigenaarschap leggen bij de ondernemers 2. Verbeteren van de informatiedoorstroom & samenwerkingsverbanden 3. Het creëren van 1 sterk merk ‘Mechelen’ 4. Kennisdeling

Voorbereiding: 1. Participatie met de ondernemers: HAR: handelsadviesraad Werkgroep Mechelen MeeMaken 2. Interne Stuurgroep: Economie, Marcom, Juridische zaken, Beleid & externe begeleiding  Oprichting vzw Mechelen MeeMaken, januari 2017

Structuur & werking Zelfstandige vzw met Raad Van Bestuur: - 11 ondernemers ( voorzitter, ondervoorzitter, penningsmeester + verdeling per sector en straat) - 1 stem vanuit de Stad (schepen van Economie) - Adviserende rol voor de centrummanager & diensthoofd MARCOM Algemene vergadering Dagelijks bestuur

Structuur & Werking 4. Werkgroepen: - Evenementen 5. Coördinator - Marketing & communicatie 5. Coördinator - collega Dienst Economie - Dagelijkse werking en ondersteuning van de vzw 6. Externe medewerkers - Eventbureau Julita - Online agency Madzuli

Financiering: Inkomsten uit: Toelage vanuit de stad - 50% opbrengsten vanuit de promotaks - 50% subsidie vanuit de stad Externe inkomsten: - Standgeld & inschrijvingsgeld (verwaarloosbaar) - Ontwikkeling ‘De Lus’ Opgelegd binnen het handelsconvenant Sponsoring Pogingen maar nog geen resultaten

Financiering Promotaks: Handel, horeca en diensten met een publiek toegankelijke ruimte in de binnenstad/stadscentrum + stationsomgeving met een onderscheid volgens: Kernwinkelgebied & Basisgebied Kernwinkelgebied overeenstemmend met commercieel strategisch plan & bouwverordening Oppervlakte van de publiek toegankelijke ruimte Overeenstemmend met de belasting op bedrijfsruimte

Financiering Promotaks: € 100,00 € 200,00 € 400,00 € 300,00 € 600,00   Basisgebied Kernwinkelgebied Labels Aantal winkels labels Aantal Winkels 0 – 150 m² € 100,00 132 € 200,00 375 151 – 600 m² 49 € 400,00 69 600 m² - … € 300,00 7 € 600,00 22 Eindtotaal 188 466

Samenwerking & Verhouding t.o.v. andere stedelijke initiatieven MMM is een onderdeel van de stadsmarketing  Logo is een submerk 1. Takentabel Verhouding tussen vzw & de stad en de verantwoordelijkheden uitgewerkt tot op taakniveau 2. Aanwezigheid MMM bij vaste overlegmomenten Werkgroep Beleving & Bezoeker RVB van mmMechelen Feest

Samenwerking & Verhouding t.o.v. andere stedelijke initiatieven MMM is een onderdeel van de stadsmarketing 3. Gemeenschappelijke acties met stedelijke initiatieven mmMechelen Feest: animatie & organisatie van evenementen dienst Toerisme: promovideo’s, stadsplan https://www.youtube.com/watch?v=YS62FlEEU-M dienst Economie: project Hoogstraat Natuurlijk! 4. Communicatiekanaal voor andere stedelijke initiatieven (duurzaamheid, mobiliteit, Mechelen Kindertad, …) Nieuwsbrief MMM

Enkele realisaties: evenementen & acties

Enkele realisaties: communicatie & kennisdeling

Toekomstige uitdagingen Groter draagvlak van actieve ondernemers binnen de vzw: Verjongen Vernieuwen Mentaliteitswijziging: voor de stad i.p.v. voor eigen deur Mentaliteitswijziging tegenover de stad Post EFRO: sterke verbondenheid met de stad behouden: vb.: coördinator blijft collega van de dienst economie