De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een museum is géén bedrijf!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een museum is géén bedrijf!"— Transcript van de presentatie:

1 Een museum is géén bedrijf!
Maar een non-profit-organisatie die Cultureel onderneemt

2 Een museum is een Schatkamer
Voorwerpen (objecten) Kennis

3

4 Een museum is een toeristenmagneet
Imago-onderzoek Medemblik: nummer 1 associatie ‘Bakkerijmuseum’

5

6

7 Een museum kost geld

8 Museale taken Museumregister
(zowel museale taken als algemene bedrijfsvoering) 1. Rechtspositie, bestuur en beleid 2. Kwaliteitssysteem 3. Financiële middelen 4. Voorzieningen en veiligheidszorg 5. Toegankelijkheid 6. Personeel 7. Collectie: beleid, verwerven en afstoten 8. Collectie: registreren en behouden 9. Collectie: onderzoek 10. Presentatie 11. Communicatie en marketing 12. Educatie

9 75% van de kosten gaat naar museale taken

10 Het Medemblikker Museumdepot kostte circa 400.000,-
En het levert niks op….. Maar een depot is het fundament van een museum: de plaats waar veel van de museale taken uitgevoerd kunnen worden.

11 De musea zijn Kenniscentrum op hun vakgebied
Onderzoek Behouden en beheren Registratie Educatie Presentatie en informatie: ter lering en vermaak een Bibliotheek, School, Universiteit of Restauratieafdeling kost geld: waarom zou het dan in een museum iets opleveren?

12 Gemeentelijke ondersteuning t.o.v. situatie in andere gemeenten
Medemblik Gemeentelijke ondersteuning t.o.v. situatie in andere gemeenten Marktconform?

13 Museum in een Westfriese stad 38.000 bezoekers
Inkomsten uit Entree: Fondsen: Gemeente:

14

15 Bakkerijmuseum in een Westfriese stad 51.000 bezoekers
Inkomsten uit Entree: Fondsen: Gemeente:

16

17 Museana (Benchmarking)

18 Subsidie per bezoeker Stedelijk Alkmaar : 72,71 Zuiderzeemuseum : 27,71 Rijksmuseum : 19,68 Marktconform: 20,71 Medemblik : 0,29- 1,00

19 Hoe groter de organisatie hoe hoger de kosten
Coördinatie en de dagelijkse aanwezigheid vereist om vrijwilligers aan te sturen, processen te managen, kwaliteit en continuïteit te borgen: kan alleen professioneel. Musea tot bezoekers kunnen veelal (vrijwel) zonder ondersteuning, daarna zijn er staffels rond 5, 12, 25, 50, 125 en 250 duizend waarbij de professionele staf licht exponentieel toeneemt.

20 Er is economisch gezien geen enkele reden om in Medemblik te blijven
De financiële problemen bij de Stoomtram verdwenen toen gemeente(s) substantieel meer subsidie ging verschaffen.

21 Wat leveren de musea op? Belangrijkste Toeristentrekker ( per jaar) Directe inkomsten : toeristenbelasting ( per jaar) Omzet : extra miljoen per jaar (ca. 20% van het totaal) Direct en indirect veel extra banen Kennis over Toeristische Marketing

22 Voorbeeld 1: Dashboard Museumkaart

23 Voorbeeld 2: Doorlopend bezoekersonderzoek
Hendrik Beerda UVA samenwerking Veel dwarsverbanden Veel inhoudelijke info Concrete info : een bezoeker besteed gemiddeld 13,90 in het museum en nog 39,10 in Medemblik exclusief reis- en verblijfkosten

24

25 Medemblik heeft topmusea gekregen
Oprichters Piet Scholten Kees Jongert Ans en Theo Spil Oplossing Substantieel extra ondersteuning Sponsoring Professionalisering ….

26 En dat vereist een groot draagvlak
Er is visie, beleid en professionaliteit nodig …om te zorgen dat die musea ook in de (nabije) toekomst nog bestaan En dat vereist een groot draagvlak

27 Kunnen bedrijven ook wat betekenen in dit verhaal?
Er kan zelfs extra aan verdiend worden!

28 CityMarketing via Museum

29

30

31 Maar ‘Nee’ is ook een antwoord


Download ppt "Een museum is géén bedrijf!"

Verwante presentaties


Ads door Google