De beoordelaar gewogen De beoordelaar is een belangrijke factor voor de kwaliteit van de examinering 9 februari 2018 Stichting Praktijkleren Marijke Kanters
Beoordelen en examineren met 3 P’s Personen Proces Product
Procesarchitectuur Examinering (PE) PE helpt mbo-scholen bij het inrichten en verbeteren van de kwaliteitsborging van de examenprocessen (PDCA) . http://www.kwaliteitsborging.examineringmbo.nl/
Waarderingskader 2017 ED1. Kwaliteitsborging examinering en diplomering De examencommissie borgt deugdelijke examinering en diplomering. Basiskwaliteit De examencommissie stelt op objectieve en deskundige wijze vast of een student voldoet aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een diploma, een certificaat of een instellingsverklaring. De examencommissie bewaakt, monitort en analyseert de kwaliteit van de exameninstrumenten, van de afname en beoordeling en van de diplomering en ziet in voorkomende gevallen toe op de realisatie van verbetermaatregelen. De examencommissie borgt in alle fases van de examinering de deskundigheid van de betrokken personen. Het beroepenveld is bij de examinering betrokken. De examencommissie stelt jaarlijks een verslag op over de examenkwaliteit per opleiding aan de hand van de examenstandaarden.
Producteisen aan valide examens De producteisen uit de norm voor valide exameninstrumenten Dekking Beoordeling Cesuur
Personen Betrokken personen bij examineren: De examentaken mbo beschrijven alle taken die moeten worden uitgevoerd.
Welke kwaliteiten heeft een (kwalificerende) beoordelaar nodig? Vul in onderstaand muurtje in wat specifieke kennis, vaardigheden en eigenschappen dienen te zijn van iemand die een examen moet afnemen en beoordelen. Doe dit op volgorde van belangrijkheid. De belangrijkste punten in de onderste laag en zo verder. Vraag je bij het plaatsen in de lagen af of hoe relevant het voor de kwaliteit van examineren en beoordelen is als deze kwaliteit grotendeels afwezig is. Kennis, vaardigheden, eigenschappen van de beoordelaar 1 2 3 4 Tweede bouwlaag C Eerste bouwlaag B Fundament A
Kwaliteiten van de beoordelaar Die kwaliteiten zouden kunnen zijn: Eigenschappen van de examinator (beoordelaar) om een goed examen te bouwen 1 2 3 4 Tweede bouwlaag C Reflectie (je eigen valkuilen kennen) Onderzoekende houding Voortdurend alert zijn Laat docentrol los Eerste bouwlaag B Afspraken nakomen: handboek examineren, examenreglement, examencommissie Flexibel omgaan met situaties / ervaring Communicatie met collega’s en beoordelaars, samenwerken Communicatie met kandidaten, op hun gemak stellen, maar zakelijk houding Fundament A Betrouwbaar, onafhankelijk, integer, zakelijk en zorgvuldig Deskundig m.b.t. vakkennis Deskundig m.b.t. examineren Methodisch handelen bij voorbereiding, uitvoering en afronding
Belangrijkste kwaliteiten Hoe scoort uzelf op deze kwaliteiten? Interview uw buurman/buurvrouw en krijg antwoord op de vraag: “waar blijkt het uit dat uw buurman/buurvrouw deze kwaliteiten bezit?” Wat heet u nog te leren in uw rol van beoordelaar?
Borging professionalisering beoordelaars
Borging kwaliteit praktijkbeoordelaar Mogelijkheden voor goede voorbereiding praktijkbeoordelaars Informatiebijeenkomst op school Trainen en certificeren van praktijkbeoordelaars Verschillende beoordelaars stemmen hun beoordeling af, wisselen uit Op de werkplek van de praktijkbeoordelaar alle formulieren toelichten en de praktijkbeoordelaar protocolformulier laten ondertekenen Filmpje Stichting Praktijkleren Terugkomdagen en bijscholing van praktijkbeoordelaars Beoordelen praktijkbeoordelaars en resultaten vastleggen Mogelijkheden om aan te tonen dat de onderwijsinstelling de praktijkbeoordelaars goed voorbereidt en hun deskundigheid desgewenst uitbreidt: Informatiebijeenkomst op school Filmpje Stichting Praktijkleren Trainen en certificeren van praktijkbeoordelaars Verschillende beoordelaars stemmen hun beoordeling af, wisselen uit Op de werkplek van de praktijkbeoordelaar alle formulieren toelichten en de praktijkbeoordelaar protocolformulier laten ondertekenen Terugkomdagen en bijscholing praktijkbeoordelaars Beoordelen praktijkbeoordelaars en resultaten vastleggen
Aanbod Stichting Praktijkleren Voorlichtingsfilmpjes (informeren) Scholing: 2-beoordelaarstraining (vakbekwaam worden) Certificering voor beoordelaars (vakbekwaamheid aantonen) Bijscholing beoordelaars (vakbekwaam blijven) Bijdragen aan regionale assessorenpools ………………….
Wees alert op beoordelaarseffecten
Objectiviteit mogelijk? Tips voor de beoordelaar(s): Bewustzijn van de eigen subjectiviteit Volgen van de gemaakte afspraken en richtlijnen Uitgerust aan de slag gaan Eerste beoordelingen bespreken met tweede beoordelaar Beoordelen zonder te kijken wiens werk het is Vooroverleg tussen de beoordelaars voor eenduidigheid in het toepassen van het beoordelingsinstrument: Beoordelingsformulier Beoordelingsmethode
Methodisch examineren en beoordelen WACKER de uitvoering W aarnemen A antekeningen maken C lassificeren K walificeren E valueren R apporteren VROEG de voorbereiding op de examinering V erificatie R egelgeving O verleg E enduidigheid G ebruiksklaar Essentieel: voorbereiden met alle betrokken. Examineren van een kerntaak is complex en dient goed voorbereid te worden! Afspraken daarover zijn daarom belangrijk. Eerst overzicht van de stappen van VROEG, daarna verder toelichten vanuit twee rollen: Examinator (organiseren) Beoordelaar
Waarnemen en beoordelen Bekijk het filmpje https://tvblik.nl/het-klokhuis/gezichtsbedrog Hoe beoordeel je Dolores? Hoe beoordeel je Dolores op haar uiterlijk? http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/281/Gezichtsbedrog Beoordeling (met toelichtingen) score zo-o-v-g-zg 1-2-3-4-5 Uiterlijk Communicatie
Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg 11 3821 AR Amersfoort info@stichtingpraktijkleren.nl www.stichtingpraktijkleren.nl Dit is de afsluitende dia.