Olweus Bullying Program:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Omgaan met goed gedrag / pbs
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
KAD-PROJECT KWALITEIT AFSLUITING & DOORSTROOMSUCCES.
Samenwerken in burgerschap
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
het risk - needs - responsivity principe
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Alwien Bogaart Stadsconferentie Rotterdam 16 april 2013
PLUSKLAS.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Social work Week 2.
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Maarten De Clercq 1BaSWb Stap 2.5
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Naam school Datum Logo van de school
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Presentatie voor teams Oktober 2018
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Olweus Bullying Program: Marloes van Verseveld Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding, Hogeschool van Amsterdam m.d.van.verseveld@hva.nl Bron achtergrond: http://www.pixabay.com Iconen: http://thenounproject.com Effecten van anti-pestprogramma’s op de handelingscompetenties van leerkrachten en andere schoolprofessionals bij pestgedrag Meta-analyse: 10 artikelen 18 uitkomstmaten 2246 schoolprofessionals 7066 schoolkinderen 1. Componenten van anti-pestprogramma’s die gericht zijn op het versterken van de professional 2. Effecten van programma’s, studiekenmerken, interventiekenmerken en uitkomstmaten op competenties Bully Busters: Psycho-educatief programma voor leerkrachten 7 trainingsmodules Kennis, vaardighedem en self-efficacy bij aanpak pestgedrag Training leerkrachten staat centraal I DECIDE: Cognitief gedragsprogramma voor leerlingen 3-daagse training Vaardigheden voor interventie bij individuele leerlingen  [ ViSC: Sociale competenties 15 trainingsessies Kennis en vaardigheden, zowel preventief als curatief Olweus Bullying Program: Schoolbreed: verandering van sociale normen Onduidelijk, waarschijnlijk 1 workshop Informatie programma, kennis en vaardigheden pesten, instructie modules Gevonden uitkomstmaten zijn ‘genest’ in de gevonden studies, daarom is een multilevel-analyse uitgevoerd Steps to Respect Schoolbreed 2-daagse training Informatie programma, kennis en vaardigheden pesten, instructie modules Schoolbreed programma Conclusie: klein effect van interventies op competenties. Programma’s zijn vooral effectief als zij de training centraal stellen en niet schoolbreed zijn. Programma’s hebben het grootste effect op self-efficacy van leerkrachten. Mogelijk overschatting van eigen kunnen door leerkrachten. Het ontvangen van credits, zoals een certificaat, werkt gunstig. KiVa: Schoolbreed: rollen en verantwoordelijkheid leerlingen 2-daagse training Informatie programma, kennis en vaardigheden pesten, instructie modules