Olweus Bullying Program: Marloes van Verseveld Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding, Hogeschool van Amsterdam m.d.van.verseveld@hva.nl Bron achtergrond: http://www.pixabay.com Iconen: http://thenounproject.com Effecten van anti-pestprogramma’s op de handelingscompetenties van leerkrachten en andere schoolprofessionals bij pestgedrag Meta-analyse: 10 artikelen 18 uitkomstmaten 2246 schoolprofessionals 7066 schoolkinderen 1. Componenten van anti-pestprogramma’s die gericht zijn op het versterken van de professional 2. Effecten van programma’s, studiekenmerken, interventiekenmerken en uitkomstmaten op competenties Bully Busters: Psycho-educatief programma voor leerkrachten 7 trainingsmodules Kennis, vaardighedem en self-efficacy bij aanpak pestgedrag Training leerkrachten staat centraal I DECIDE: Cognitief gedragsprogramma voor leerlingen 3-daagse training Vaardigheden voor interventie bij individuele leerlingen [ ViSC: Sociale competenties 15 trainingsessies Kennis en vaardigheden, zowel preventief als curatief Olweus Bullying Program: Schoolbreed: verandering van sociale normen Onduidelijk, waarschijnlijk 1 workshop Informatie programma, kennis en vaardigheden pesten, instructie modules Gevonden uitkomstmaten zijn ‘genest’ in de gevonden studies, daarom is een multilevel-analyse uitgevoerd Steps to Respect Schoolbreed 2-daagse training Informatie programma, kennis en vaardigheden pesten, instructie modules Schoolbreed programma Conclusie: klein effect van interventies op competenties. Programma’s zijn vooral effectief als zij de training centraal stellen en niet schoolbreed zijn. Programma’s hebben het grootste effect op self-efficacy van leerkrachten. Mogelijk overschatting van eigen kunnen door leerkrachten. Het ontvangen van credits, zoals een certificaat, werkt gunstig. KiVa: Schoolbreed: rollen en verantwoordelijkheid leerlingen 2-daagse training Informatie programma, kennis en vaardigheden pesten, instructie modules