Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie Platform HBO – 6 juni 2019 Maaike Jonker, LOI Martin Prchal, HdK Den Haag Anneke Vierhout, HvA
Wat? ITK is omgezet naar ‘Instellingsaccreditatie’ Opleidingsaccreditatie: Beoordeling standaard 1 en 4 conform reguliere route (NVAO) clustervisitatie niet verplicht, vergelijken wel Beoordeling standaard 2 en 3 panelsamenstelling & werkwijze conform ESG panel wordt niet voorgelegd aan de NVAO
Monitorgroep OCW NVAO De drie instellingen Opzet voor evaluatie pilot i.s.m. Jeroen Huisman, professor Hoger Onderwijs bij het Centrum voor Hoger Onderwijs Governance Gent (CHEGG) van de Universiteit Gent. & extern bureau
Hogeschool van Amsterdam Anneke Vierhout, teamleider team Kwaliteit, Beleidsafdeling Onderwijs en Onderzoek
WaaroM? Versterken kwaliteitscultuur Vertrouwen Eigenaarschap & professionele ruimte- betrekken studenten & docenten Verbinden interne – externe kwaliteitszorg Vormvrij & ontwikkelingsgericht Verlagen (ervaren) lasten Nog een keer dezelfde ronde accreditaties levert niet veel op, hoepeltje etc Intern en extern : Midterm en accreditatie iedereen in de organisatie verantwoordelijk is en zich verantwoordelijk voelt voor kwaliteit .Door de verantwoordelijkheid voor kwaliteit meer bij de docenten te leggen (hetgeen ook gelezen mag worden als meer vertrouwen hebben in professionaliteit van de betrokkenen), is kwaliteitszorg beter ingebed in de onderwijspraktijk en zijn er betere en meer mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren
Eigenaarschap: Professionele handelingsruimte Werken aan een cultuur waarin teams ruimte krijgen en worden gestimuleerd om eigenaarschap te verwezenlijken. Concreet betekent dit dat teams eigenaar van kwaliteit(sprocessen) zijn. Eigenaarschap: ‘jezelf ergens over ontfermen en daarbij de volle verantwoordelijkheid nemen’. Bij het nemen van verantwoordelijkheid hoort voor de HvA de bereidheid tot het afleggen van (interne en externe) verantwoording.
Hoe?
Winst? Energie & inspiratie Écht inhoudelijk gesprek Van moeten naar willen Van formats naar vormvrijheid Zelf organiseren, zonder evaluatiebureau Werklast? Minder lasten? Twee smaken 1 soms niet in uren maar: inspiratie, eigenaarschap, professionele ruimte geeft energie en kwaliteitsimpulsen, een hoepeltje niet) 2 Soms wel in uren door bundeling van opleidingen die samen accreditatie uitvoeren
Pilot instellingsaccreditatie Bijeenkomst Platform HBO – 6 juni 2019 Maaike Jonker – business unit manager LOI Hogeschool
“Door het aanbieden van toegankelijk, flexibel, marktrelevant hoger onderwijs wil LOI Hogeschool bijdragen aan de arbeidsmobiliteit van (toekomstig) werkenden in Nederland.” Missie LOI Hogeschool
Wat levert het op? (tussenstand) Waarom? Willen bijdragen aan deze verkenning – verantwoordelijkheid Op zoek naar meer passend accreditatieproces – doeltreffend & eigen Hoe? Concept: Mind the gap. De afstandsstudent dichterbij Vorm: The Student Experience Wat levert het op? (tussenstand) Minder ‘ervaren’ lasten; dit zijn geen lasten, dit is leuk! – zelf aan het stuur Minder technocratische opleidingsbeoordeling – minder ‘hoe-vragen’ Meer inzicht in de eigen kwaliteitscultuur – bijkomend effect
Wat wilt u nog weten?
Kwaliteitszorg next step: instellings-accreditatie Het perspectief van het Koninklijk Conservatorium – Hogeschool der Kunsten Den Haag
Wie is deze man? Adjunct-directeur KC Voormalig lid besturen agencies BE en CH Peer reviewer diverse agencies Voorzitter MusiQuE – Music Quality Enhancement
Waar gaat het nou eigenlijk over? Balans tussen werklast & relevantie van externe kwaliteitszorg voor alle betrokkenen (dus ook studenten en docenten!)
Werklast?? UOB ITK + BOB (= beetje UOP) Evaluatiebureaus Overig: kwaliteitsafspraken, TNO, etc. BEST COMPLEX!!
Verantwoordelijkheid/eigenaarschap: waar ligt de basis nu echt? Bij de instellingen/opleidingen (zegt men…)?? Bij de (vele) externe regels?? Wat zou er gebeuren als we instellingen veel meer verantwoordelijkheid zouden geven voor het zelf beoordelen van opleidingen?
Situatie KC m.b.t. kwaliteitszorg Sterke kwaliteitscultuur, maar wat is kwaliteit: artistic standards <-> educational quality Informele cultuur Beperkte betrokkenheid studenten en docenten Internationale context Balans interne/externe perceptie kwaliteit
Pilot instellingsaccreditatie KC NVAO Standaarden 2 + 3 laten beoordelen door: (Internationale) ‘Critical Friends’ op afdelingsniveau Gebaseerd op internationale criteria + gericht op verbetering Oordelen ‘Critical Friends’ onderbouwd met studentenpanels, semesterevaluaties en werkveldoverleg Internationale visitatie voor: NVAO standaarden 1 + 4 monitoring standaarden 2 + 3 op basis van rapportages ‘Critical Friend’ bezoeken
Eerste indrukken… Eigenaarschap afdelingen neemt (sterk) toe Grotere betrokkenheid studenten en docenten Ervaren werklast neemt af
Dus… Creëer ruimte voor innovatieve aanpak opleidingsbeoordeling die past bij de instelling gebaseerd op een stevige instellingsreview Verschuiving van technocratie naar een permanent gesprek over de kwaliteit van de inhoud van het onderwijs -> kwaliteitscultuur! Via verbetering -> verantwoording (en niet andersom)
VRAGEN??
DANK! www.koncon.nl