Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Leer- werkplaats MPG aanpak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Honoursonderwijs in HBO
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Meer innovatieve professionals
Interne kwaliteitszorg NVAO
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Eigenaarschap voor kwaliteit
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Heb jij ballen voor scrummen?
Introductie.
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie Platform HBO – 6 juni 2019 Maaike Jonker, LOI Martin Prchal, HdK Den Haag Anneke Vierhout, HvA

Wat? ITK is omgezet naar ‘Instellingsaccreditatie’ Opleidingsaccreditatie: Beoordeling standaard 1 en 4 conform reguliere route (NVAO) clustervisitatie niet verplicht, vergelijken wel Beoordeling standaard 2 en 3 panelsamenstelling & werkwijze conform ESG panel wordt niet voorgelegd aan de NVAO

Monitorgroep OCW NVAO De drie instellingen Opzet voor evaluatie pilot i.s.m. Jeroen Huisman, professor Hoger Onderwijs bij het Centrum voor Hoger Onderwijs Governance Gent (CHEGG) van de Universiteit Gent. & extern bureau

Hogeschool van Amsterdam Anneke Vierhout, teamleider team Kwaliteit, Beleidsafdeling Onderwijs en Onderzoek

WaaroM? Versterken kwaliteitscultuur Vertrouwen Eigenaarschap & professionele ruimte- betrekken studenten & docenten Verbinden interne – externe kwaliteitszorg Vormvrij & ontwikkelingsgericht Verlagen (ervaren) lasten Nog een keer dezelfde ronde accreditaties levert niet veel op, hoepeltje etc Intern en extern : Midterm en accreditatie iedereen in de organisatie verantwoordelijk is en zich verantwoordelijk voelt voor kwaliteit .Door de verantwoordelijkheid voor kwaliteit meer bij de docenten te leggen (hetgeen ook gelezen mag worden als meer vertrouwen hebben in professionaliteit van de betrokkenen), is kwaliteitszorg beter ingebed in de onderwijspraktijk en zijn er betere en meer mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren

Eigenaarschap: Professionele handelingsruimte Werken aan een cultuur waarin teams ruimte krijgen en worden gestimuleerd om eigenaarschap te verwezenlijken. Concreet betekent dit dat teams eigenaar van kwaliteit(sprocessen) zijn. Eigenaarschap: ‘jezelf ergens over ontfermen en daarbij de volle verantwoordelijkheid nemen’. Bij het nemen van verantwoordelijkheid hoort voor de HvA de bereidheid tot het afleggen van (interne en externe) verantwoording.

Hoe?

Winst? Energie & inspiratie Écht inhoudelijk gesprek Van moeten naar willen Van formats naar vormvrijheid Zelf organiseren, zonder evaluatiebureau Werklast? Minder lasten? Twee smaken 1 soms niet in uren maar: inspiratie, eigenaarschap, professionele ruimte geeft energie en kwaliteitsimpulsen, een hoepeltje niet) 2 Soms wel in uren door bundeling van opleidingen die samen accreditatie uitvoeren

Pilot instellingsaccreditatie Bijeenkomst Platform HBO – 6 juni 2019 Maaike Jonker – business unit manager LOI Hogeschool

“Door het aanbieden van toegankelijk, flexibel, marktrelevant hoger onderwijs wil LOI Hogeschool bijdragen aan de arbeidsmobiliteit van (toekomstig) werkenden in Nederland.” Missie LOI Hogeschool

Wat levert het op? (tussenstand) Waarom? Willen bijdragen aan deze verkenning – verantwoordelijkheid Op zoek naar meer passend accreditatieproces – doeltreffend & eigen Hoe? Concept: Mind the gap. De afstandsstudent dichterbij Vorm: The Student Experience Wat levert het op? (tussenstand) Minder ‘ervaren’ lasten; dit zijn geen lasten, dit is leuk! – zelf aan het stuur Minder technocratische opleidingsbeoordeling – minder ‘hoe-vragen’ Meer inzicht in de eigen kwaliteitscultuur – bijkomend effect

Wat wilt u nog weten?

Kwaliteitszorg next step: instellings-accreditatie Het perspectief van het Koninklijk Conservatorium – Hogeschool der Kunsten Den Haag

Wie is deze man? Adjunct-directeur KC Voormalig lid besturen agencies BE en CH Peer reviewer diverse agencies Voorzitter MusiQuE – Music Quality Enhancement

Waar gaat het nou eigenlijk over? Balans tussen werklast & relevantie van externe kwaliteitszorg voor alle betrokkenen (dus ook studenten en docenten!)

Werklast?? UOB ITK + BOB (= beetje UOP) Evaluatiebureaus Overig: kwaliteitsafspraken, TNO, etc. BEST COMPLEX!!

Verantwoordelijkheid/eigenaarschap: waar ligt de basis nu echt? Bij de instellingen/opleidingen (zegt men…)?? Bij de (vele) externe regels?? Wat zou er gebeuren als we instellingen veel meer verantwoordelijkheid zouden geven voor het zelf beoordelen van opleidingen?

Situatie KC m.b.t. kwaliteitszorg Sterke kwaliteitscultuur, maar wat is kwaliteit: artistic standards <-> educational quality Informele cultuur Beperkte betrokkenheid studenten en docenten Internationale context Balans interne/externe perceptie kwaliteit

Pilot instellingsaccreditatie KC NVAO Standaarden 2 + 3 laten beoordelen door: (Internationale) ‘Critical Friends’ op afdelingsniveau Gebaseerd op internationale criteria + gericht op verbetering Oordelen ‘Critical Friends’ onderbouwd met studentenpanels, semesterevaluaties en werkveldoverleg Internationale visitatie voor: NVAO standaarden 1 + 4 monitoring standaarden 2 + 3 op basis van rapportages ‘Critical Friend’ bezoeken

Eerste indrukken… Eigenaarschap afdelingen neemt (sterk) toe Grotere betrokkenheid studenten en docenten Ervaren werklast neemt af

Dus… Creëer ruimte voor innovatieve aanpak opleidingsbeoordeling die past bij de instelling gebaseerd op een stevige instellingsreview Verschuiving van technocratie naar een permanent gesprek over de kwaliteit van de inhoud van het onderwijs -> kwaliteitscultuur! Via verbetering -> verantwoording (en niet andersom)

VRAGEN??

DANK! www.koncon.nl