Kwaliteit in de zorgverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
STRATEGISCHE PLANNING
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Leidinggeven en coachen
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Introductie OHSAS
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Visie & Strategie.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Waarden & organisatiecultuur
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reminiscentie Levensboeken
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
22 maart 2011Oncologie V&VN Oncologie Afdeling V&VN 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren Ontwikkeling beroep.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
InViNo is een samenvoeging van de woorden: "Incipit Vita Nova"uit Dante's La Divina Comedia en betekent: "Hier begint een nieuw leven". InViNo Onderhoud.
Reken je (niet) rijk.
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Welkom Havo 5..
Wat is voedselverspilling?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
bij kwaliteit en outcome
Welkom Havo 5..
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Wat is voedselverspilling?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Waarderende benadering
LAAT MIJ ZELF SPELEN.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit in de zorgverlening Meten is weten Kwaliteit in de zorgverlening

Wat verstaan we onder kwaliteit? Je krijgt 5 minuten de tijd om in eigen woorden op te schrijven wat jij verstaat onder het begrip kwaliteit! Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Objectieve en subjectieve kwaliteit Stel je koopt een pot aardbeienjam. Je gaat voor kwaliteit. Bedenk objectieve en subjectieve criteria waaraan de pot aardbeienjam moet voldoen. Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Indeling 1 Kwaliteit heeft te maken met: 1. De persoon 2. Het tijdstip 3. De plaats Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Indeling 2 Kwaliteit kan worden benaderd vanuit 1. Ideaal benadering 2. Productiebenadering 3. Klant benadering 4. Benadering vanuit de dienstverlener 5. Waarde benadering Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Het Woon- en Zorgcentrum Kanunnik Triest Het is een christelijk geïnspireerde voorziening. Uiteraard staan onze deuren ook open voor anders gelovigen. Wij werken vanuit de bewogenheid van Kanunnik P.J. Triest. Wij willen zorg op maat bieden aan ouderen. Samen met hen streven wij naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven in een huiselijke en geborgen sfeer. Wij staan open voor groei en vernieuwing en realiseren kwaliteitsvolle zorg binnen een duidelijke en verantwoorde prijs. Familie geniet onze volle aandacht. Wij zien hen als partner in de zorgverlening. Vrijwilligers zijn voor ons onmisbaar, zij bieden een duidelijke meerwaarde. In ons samenwerken en samenleven streven wij naar gelijkwaardigheid en wederkerigheid. Beheer, directie en medewerkers engageren zich om deze visie te realiseren. http://www.youtube.com/watch?v=WbXvKs0ucVQ Opdracht: Hoe worden de begrippen ideaal-, product- klant- dienstverlener- en waarde benadering toegepast? Kwaliteit in de zorg- en dienst verlening 18-9-2019

Waarom kwaliteitszorg in de dienstverlening? 1. Wet op Beroepen Individuele gezondheidszorg (wet BIG) 2. Wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O) 3. Financiering vanuit overheid en zorgverzekeraars (marktwerking) 4. Cliëntenbelangenverenigingen 5. Inspectie van de gezondheidszorg Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Kwaliteitstoetsing en bijkomend positief effect op de zorgverleners Op het moment dat zorgverleners weten dat een bepaald onderwerp “onder de loep” wordt genomen, verbetert de kwaliteit van de Werkzaamheden. (wat doe je als een politiewagen achter jou rijdt?) Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Enkele begrippen, kwaliteitstoetsing kan: 1. mono- of multidisciplinair 2. prospectief en retrospectief 3. concurrent 4. centrale- of decentrale uitvoering Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

kenmerken centrale toetsing zorgverlening wordt in zijn totaliteit getoetst De wijze waarop wordt getoetst ligt vast in de methode en het instrument Het instrument is vaak wetenschappelijk ontwikkeld De toetsing wordt vanuit een onderdeel vanuit de organisatie getoetst (Kwaco) Uitvoerenden/ medewerkers op de werkvloer zijn nauwelijks betrokken bij de toetsing Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Kenmerken decentrale toetsing Er wordt op kleine schaal per onderwerp getoetst Het instrument om de kwaliteit te meten wordt per onderwerp vastgesteld De uitvoerenden/ medewerkers op de werkvloer zijn ten nauwste betrokken bij ontwikkelen en uitvoering van de toetsing Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Methoden van kwaliteitsbewaking vanuit: Wie heeft de methode ontwikkeld Mono- multidisciplinair, retro- of prospectief, concurrent, (de-) centraal De middelen De werkwijze Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Methoden van kwaliteitsbewaking De verpleegkundige audit Het kwaliteitsprofiel Monitor Afdelingsgebonden toetsing Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Afdelingsgebonden toetsing Methode van Norma Lang Toepassing kan en/of: Retrospectief Concurrent prospectief Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Opdracht Je werkt op een afdeling waar een aantal mannen door de zorgverleners de baard worden geschoren. Van verschillende familie leden zijn klachten gekomen dat dit niet netjes gebeurt. De zorgverleners op de afdeling vinden dit erg vervelend en stellen voor om door middel van “afdelingsgebonden toetsing” aan het probleem te gaan werken. Lees het stencil “de afdelingsgebonden toetsing” Ontwerp een toetsing met behulp van de stappen die in het stencil worden beschreven. Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019

Stappen afdelingsgebonden toetsing Stap 1 Kies een onderwerp Stap 2 Stel de kwaliteitseisen vast Dus: hoe het zou moeten!!!! Vaststellen kan door discussie/ opzoeken van bijbehorende theorie Stap 3 Stel vast hoe je het onderzoek gaat doen. Bijvoorbeeld observatie, checklist. Tevens tijdsduur en vorm van rapportage. Stap 4 Trek conclusies onderzoek en maak verbeterpunten Stap 5 Schrijf een verbeterplan. Doelstelling (SMART) en 5 x W Kwaliteit in de zorgverlening 18-9-2019