PERSONAL BRANDING HET NUT VAN .. HOE? TIPS Academie voor technologie, innovation & society / Digitale communicatie
PERSONAL BRANDING CORPORATE BRANDING PRODUCT BRANDING Academie voor technologie, innovation & society / Digitale communicatie
PERSONAL BRAND
PERSONAL BRAND Een brand bestaat uit de verwachtingen, het beeld en de perceptie die je creëert in het hoofd van anderen wanneer zij jou (product), jouw naam of ‘logo’ zien of horen. De som van alle associaties over jou die mensen opslaan in hun brein. Bron: Tom Peters, 1997. The brand called you.
PERSONAL BRANDING = het effectief managen van percepties en gevoelens = het controleren en beïnvloeden van hoe anderen jou zien Het is tijd voor jou. Jij bent de brand manager van het merk “JIJ”. Bron: Tom Peters, 1997. The brand called you.
WAAROM? Personeel Ondernemer INDIVIDUELE MAATSCHAPPIJ NETWERKEN ONDERSCHEIDEN ENIGE CONSTANTE IN JE CARRIERE BEN JIJ ONLINE WERELD VIRTUAL PERSONAL BRAND Personeel Ondernemer
HOE? 7-STAPPENPLAN WIE BEN JIJ? WAT ZIJN JE BELANGRIJKSTE WAARDEN? HOE WIL JE OVERKOMEN? BEPAAL JE DOELGROEP(EN) BESCHRIJF JE PERSONAL BRAND DOE WAT JE ZEGT BLIJF SCHERP -> REPUTATIE
1. WIE BEN JE? INTERNAL BRAND = HOE JE OVER JEZELF DENKT WELKE STEEKWOORDEN BESCHRIJVEN JOU? IS DIT EEN MERK WAARBIJ JE JE GOED VOELT? WAT WIL JE BEREIKEN OF BETEKENEN? =AUTHENTIEK!!
Intelligent, nieuwsgierig, direct, .. Eerlijk, op ontwikkeling gericht, zelfstandig, .. Doelgericht, verantwoordelijk, praktisch, ..
2. BELANGRIJKSTE WAARDEN Reden waarom je geselecteerd wordt FUNCTIONELE WAARDE: WAT DOE JE? WAT KAN JE? (ikkan.nl) EMOTIONELE WAARDE: HOE DOE JE DAT? WAT IS JOUW MANIER? DUS ANDERS DAN DE REST? Reden waarom je gekozen wordt
3. HOE WIL JE OVERKOMEN? SAMENVATTING VAN VOORGAANDE KIES DE STERKSTE ATTRIBUTEN, WAARDEN EN DOELEN WELK SPECIALISME? (EVT. LATER IN JE CARRIERE)
3. HOE WIL JE OVERKOMEN? TEST!! HOE KOM JE NU OVER? GOOGLE JEZELF: “SANDRO VAN BEEK” (en herhaal regelmatig)
3. HOE WIL JE OVERKOMEN? TIP: 360 GRADEN FEEDBACK OEFENING www.reachcc.com/360vregister
4. BEPAAL JE DOELGROEP(EN) Werkgever of collega’s netwerk volgers referentiegroep
SAMENVATTING STAP 1-4 5. BESCHRIJF JE PERSONAL BRAND
5. BESCHRIJF JE PERSONAL BRAND Betrouwbare Steven, boekt snel resultaat. Boekhouder? Sales man? Tekstschrijver? Vriendelijke Xandra, werkt nauwkeurig met cijfers Secretaresse? Accountant? Crediteuren? Doortastende Awinash, creatief met teksten. DTP’er? Tekstschrijver? Reclame-advies? Maak hiervan een ‘klantgerichte’ versie, die ervoor zorgt dat men meteen aan jou denkt als ze iets nodig hebben.
6. DOE WAT JE ZEGT DRAAG JE MERK UIT E-MAIL WEBSITE / PROFIEL / FORA / SOCIALE MEDIA SITES MET WIE JE PRAAT / BEVRIEND BENT WIE JE VOLGT / WIE JE CITEERT OP NETWERKBIJEENKOMSTEN VISITEKAARTJES / CV ETC… ZICHTBAARHEID IN TAAL- EN WOORDGEBRUIK KLEUREN VORMEN TYPERING FOTO KLEDING ETC…
EXTERNAL BRAND = HOE JE JE PRESENTEERT AAN DE BUITENWERELD IS DIT ECHT WIE JIJ BENT? IS DIT WAT JE PROJECTEERT? BEINVLOEDBAAR: WAT ZEG JE + HOE ZEG JE HET EERLIJKHEID STERKST (EN VOL TE HOUDEN)
http://www.personalbranding.tv/what-color-is-your-personal-brand/ http://www.youtube.com/watch?v=XDohoPavchc&feature=player_embedded#!
7. BLIJF SCHERP VERDER ONTWIKKELEN MERKONTWIKKELING EVENTUEEL BIJSTELLEN REPUTATIE!
BEGINNEN? Linkedin presentatie: up-to-date houden, vol profiel, genereer traffic naar je blog, hoger in zoekmachines Offline netwerken: networking event? Feestje? Social media geen goede starter, wel een goede conversation fininisher LIVING CV START A BLOG LINK TO PEOPLE zij zullen ook kijken en misschien teruglinken
TIPS http://www.managementsite.nl/4685/persoonlijke-effectiviteit/hoe-ontwikkelt-personal-brand.html Testing yourself: (de meeste zijn gratis) http://www.intelligentietest.nl/gratis-iq-test-van-de-maand.html http://www.intermediair.nl/overzicht/testen/testen-index/33026/testen-index.html http://www.123test.nl/