Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Powerpoint gemaakt door
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geweldvrije Communicatie
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
STARTVIERING Een vurig schooljaar ‘t licht aan jou !
Wie weg is wordt gezien Hoe het altijd gaat… wie niet weg is wordt gezien wie weg is wordt niet gezien Niet als je Jezus heet wie weg is wordt gezien.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Het is je gegund..
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Welkom op 26 febr. Voorganger: Ds. Mv. Marijn Rohaan Ouderling: Jan Verkerk Organist/pianist: Anne Kroeze Lezing: uit 1 Samuel 17 Kind van de zondag Jari.
Wie ben ik?  .
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Wie ben ik?  .
Consumentengedrag Leren I
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
1.
Sterker communiceren = relaties versterken
Presentatie Created by Kathy Faelli.
Talent in Ontwikkeling
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Eigenaardig hoe dit uitkomt.
Informatie verdraaien
LOB Waar ben je trots op?.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
1 Korintiërs 12: Een lichaam bestaat uit veel verschillende delen.
© UNIEK IN DE KLAS.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Nee Zeggen!.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Volksuniversiteit Zwolle
Welkom 9/19/2018.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
beslist geen rocket science
BOM-model PV 25/03/2014.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
Loopbaan en burgerschap les 3
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Prikkelverwerking bij autisme
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Iedereen in de dramadriehoek
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Dit is een voorbeeld PowerPoint, om je een beetje op weg te helpen
Transcript van de presentatie:

Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje: http://www.communicerenmetcompassie.nl/inspiratie/two-men/

Waarneming Ik zie… Ik hoor … Klopt dat? Als jij…… Jij zegt….. Ik ruik.. Ik hoor… Ik constateer… Ik merk dat ik jouw…… als een……(belediging/afwijzing) interpreteer/ervaar Ik zie……/ruik Ik merk op dat…… Ik hoor…… Ik constateer……

Gevoel Mijn gevoel is… Dat roept bij mij…. op Ik ben…. Ik merk dat ik het lastig vind…… Ik merk dat ik het er moeilijk mee heb…… Ik vind het jammer dat Ik schrik hiervan…… Ik ervaar…… Mijn hart zegt me…

Behoefte Omdat … belangrijk is voor me Omdat ik verlang naar… Ik vind het belangrijk dat er …… is Omdat …… essentieel voor me is Omdat ik verlang naar……

Verzoek ( merk op dat het verzoek haalbaar is en in positieve termen uitgedrukt) Hoe zou het voor je zijn om……? Hoe is het voor je om……? Ben je bereid om……? Wil je me vertellen hoe je je voelt als ik dit zeg? Hoe voel je je als ik je dit vertel? Ik wil je vragen om…… Kun je daarmee uit de voeten? Ik zou graag jouw kant van deze zaak willen weten. Wil je me dat vertellen? Hoe is het voor jou om te horen……? Wil je dat doen? Hoe is dat voor je? Zullen we samen even……?

Gebruikte bronnen, alle opgehaald op 6 maart 2018: Tegeltjeswijsheid: http://hestermacrander.nl/interactieve-lezing- nonviolent-communication-verbindende-communicatie/ Schema geweldloze communicatie: http://www.internationaalambitieus.com/blog/post/geweldloze- communicatie-wat-dat 4 stappen van geweldloze communicatie: http://www.koersvaren.nl/geweldloze-communicatie-straattaal Filmpje Two men: http://www.communicerenmetcompassie.nl/inspiratie/two-men/