LEERLINGBESPREKINGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
GROEIDOCUMENT.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welkom.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
De kern van het arrangeren
1 Handelings Gericht Werken. 2 Inhoud presentatie Passend onderwijs Basis IHP Plan van Aanpak -Didactische doelen -Sociaal Emotionele doelen Klassenoverzicht.
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Duurzaamheid in Gennep
Netwerk IB WSNS Tilburg
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Wij komen centraal te staan !
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

LEERLINGBESPREKINGEN Effectief en handelingsgericht 21 mei 2019 Arjan Clijsen en Anita Bootsman

Leerlingbesprekingen in het HART van passend onderwijs ondersteuningsstructuur van school 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen

Programma Huidige overlegstructuur in school Handelingsgerichte besprekingen Professionele Momenten (Anita Bootsman) Afsluiting, met gelegenheid vragen te stellen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Met elkaar delen . . . . . 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Begripsverwarring . . . . . . . Intern zorgoverleg Klassenbespreking Kleine ZAT-overleg Intern zorgoverleg Klassenbespreking Leerlingbespreking Rapportbespreking Grote ZAT-overleg Overleg zorgteam Mentorenoverleg Bouwoverleg leerlingen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Hoe ziet huidige overlegstructuur eruit? Wissel uit in viertallen: Hoe vinden op jouw school besprekingen over leerlingen plaats? Welke besprekingen? Wie aanwezig? Wie regie? Waar loop je op school tegen aan? Noteer samen op een flap 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Onvrede . . . . . . . . . Weinig handelings- en oplossingsgericht Resulteert te weinig in concrete acties Teveel gericht op wat er mis is met een leerling Weinig reflectie op het eigen handelen Docenten voelen zich geen eigenaar Afspraken onvoldoende bewaakt Geen evaluatie van wat helpt en succes heeft Onduidelijke afbakening taken/verantwoordelijkheden 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Zorgcoördinator 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Besprekingen handelingsgericht maken 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Uitgangspunten besprekingen Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften leerling centraal Ruimte voor ondersteuningsvragen docenten Aandacht voor positieve aspecten Doelgericht: wat willen we bereiken? wat gaan we doen? Cyclisch evalueren wat het resultaat is, zicht krijgen op wat effectieve interventies zijn Docenten eigenaar maken Samen met de leerling en met de ouders 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Korte en duidelijke lijnen 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen

Soorten besprekingen Klassenbespreking Leerlingenbespreking/IZO ZAT-bespreking 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Leerlingbespreking/IZO 3. Externe ondersteuning: ZAT 2. Interne ondersteuning: Lln met specifieke hulpvraag Leerlingbespreking/IZO Passend basisaanbod in het primaire proces Klassenbespreking 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen

Klassenbespreking Voorzitter bespreking: mentor Aanwezig: docenten uit het kernteam Frequentie: meestal drie maal per jaar Duur: maximaal 45 minuten Voorbereiding: actueel klassenoverzicht (mentor) Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen 14

Agenda klassenbespreking Evaluatie of doelen gemaakt zijn Analyse van het actuele klassenoverzicht: Aandachtspunten voor de hele groep Aandachtspunten voor subgroepjes leerlingen Aandachtspunten voor individuele leerlingen Afspraken: wie doet wat wanneer?  klassenplan? Aanmelden leerling(en) voor IZO of ZAT met een hulpvraag leerling, docenten en/of ouders 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Klassenoverzicht: voorbeeld Vakoverstijgend klassenoverzicht Klas: Mentor: Periode: Datum: Namen van leerlingen Stimulerende aspecten: Leerprestaties, werkhouding, gedrag sociaal-emotioneel functioneren en overige bijzonderheden Belemmerende aspecten: leerprestaties, werkhouding, gedrag, sociaal-emotioneel functioneren, overige bijzonderheden Onderwijsbehoeften leerling 1.   2. 3. 4. 5. Cyclisch actualiseren

Klassenoverzicht: voorbeeld Cyclisch actualiseren

Voorbeeld analyse klassenoverzicht: mindmap 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 18

Afspraken vastleggen in klassenplan Werkdocument voor komende periode 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Voorbeeld klassenoverzicht vakspecifieke analyse 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Klassenbespreking Een goede voorbereiding is het halve werk Vaak omslag nodig over hoe docenten over leerlingen praten. Niet alleen de cijfers centraal. Aanknopingspunten voor beleid en professionalisering Mentoren ondersteunen/coachen bij de uitvoering 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Aanmelden leerlingbespreking/IZO Leerling heeft (herhaald) onvoldoende geprofiteerd van extra steun in de klas Specifieke ondersteuningsbehoeften van leerling onduidelijk zijn Er zijn aanwijzingen voor een ernstige problematiek of stoornis Er is ondersteuning nodig bij op- of bijstellen van het ontwikkelingsperspectief voor een leerling Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 22

Leerlingbespreking/IZO Voorzitter: zorgcoördinator Aanwezig: interne specialisten uit OT, mentor (op afroep) Open met handelingsgerichte startvraag 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 23

Leerlingbespreking/IZO KEUZE vooraf en na afloop gesprek met leerling + met ouders leerling en ouders aanwezig bij leerlingbespreking/IZO Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 24

Agenda leerlingbespreking/IZO overzicht  inzicht  uitzicht Hulpvraag van de leerling/docenten/ouders Wat is er in essentie aan de hand? wat zijn stimulerende en belemmerende factoren? wat zijn ondersteuningsbehoeften leerling , docent, ouders? Wat willen we bereiken? Welke (extra) ondersteuning bieden we daartoe aan? wie doet, wat, wanneer? (wie heeft regie?) Opstellen/evalueren ontwikkelingsperspectief handelingsdeel: wat willen bereiken? wat bieden we aan? Wanneer evalueren we de gemaakte afspraken? Aanmelden multidisciplinaire ZAT-bespreking? hulpvraag leerling, ouders  Terugkoppeling naar leerling, ouders, mentor 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Gesprek met leerling essentieel Wat gaat goed? Wat minder goed? Hoe komt dat? Wat wil je bereiken? Wat wil je leren? Wat ga je daarvoor doen? Welke hulp heb je daarbij nodig? Wanneer evalueren we hoe het gaat? 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

ZAT-bespreking Voorzitter: zorgcoördinator Aanwezig: interne specialisten uit OT, externe partners (OKA, leerplicht, JGZ, jeugdzorg), op afroep mentor Ook andere leefgebieden aan orde. Maak ook de ZAT-bespreking handelingsgericht Spreek af wie de casusregie neemt Vergeet niet te evalueren Samen met de leerling en met de ouders Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 27

De kracht van informeel overleg Vermijd een bureaucratie en zorg dat er in school ruimte is voor snel, informeel, bilateraal overleg, bijvoorbeeld tussen de mentor en iemand uit het ondersteuningsteam. Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen 28

Hoe nu verder? Wat kansen en mogelijkheden zie je? Wat is jouw rol? Wat kansen en mogelijkheden zie je? Wat wil je bereiken en aanpakken? Wat is daarvoor nodig? Welke stappen zetten? Met wie? 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Succesfactoren Leidinggevenden zijn actief betrokken en dragen de manier van werken in het team uit Denken vanuit onderwijsbehoeften is een basisattitude. Het doel, de agenda en de taakverdeling van de besprekingen zijn duidelijk. De mentor is aan zet. De docent blijft eigenaar. Er wordt niet over maar met leerlingen gesproken. In de besprekingen is er een open en positieve opstelling en veilig klimaat, waarin men reflecteert op het eigen handelen Besluiten en afspraken worden bondig vastgelegd, bewaakt en geëvalueerd In de besprekingen is er ruimte om van en met elkaar te leren, elkaar feedback te geven en met elkaar uit te wisselen wat werkt 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

ZIJN ER NOG VRAGEN 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen

Meer informatie anitajbootsman@gmail.com arjan.clijsen@swvadam.nl 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen