LEERLINGBESPREKINGEN Effectief en handelingsgericht 21 mei 2019 Arjan Clijsen en Anita Bootsman
Leerlingbesprekingen in het HART van passend onderwijs ondersteuningsstructuur van school 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen
Programma Huidige overlegstructuur in school Handelingsgerichte besprekingen Professionele Momenten (Anita Bootsman) Afsluiting, met gelegenheid vragen te stellen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Met elkaar delen . . . . . 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Begripsverwarring . . . . . . . Intern zorgoverleg Klassenbespreking Kleine ZAT-overleg Intern zorgoverleg Klassenbespreking Leerlingbespreking Rapportbespreking Grote ZAT-overleg Overleg zorgteam Mentorenoverleg Bouwoverleg leerlingen 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Hoe ziet huidige overlegstructuur eruit? Wissel uit in viertallen: Hoe vinden op jouw school besprekingen over leerlingen plaats? Welke besprekingen? Wie aanwezig? Wie regie? Waar loop je op school tegen aan? Noteer samen op een flap 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Onvrede . . . . . . . . . Weinig handelings- en oplossingsgericht Resulteert te weinig in concrete acties Teveel gericht op wat er mis is met een leerling Weinig reflectie op het eigen handelen Docenten voelen zich geen eigenaar Afspraken onvoldoende bewaakt Geen evaluatie van wat helpt en succes heeft Onduidelijke afbakening taken/verantwoordelijkheden 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Zorgcoördinator 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Besprekingen handelingsgericht maken 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Uitgangspunten besprekingen Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften leerling centraal Ruimte voor ondersteuningsvragen docenten Aandacht voor positieve aspecten Doelgericht: wat willen we bereiken? wat gaan we doen? Cyclisch evalueren wat het resultaat is, zicht krijgen op wat effectieve interventies zijn Docenten eigenaar maken Samen met de leerling en met de ouders 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Korte en duidelijke lijnen 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen
Soorten besprekingen Klassenbespreking Leerlingenbespreking/IZO ZAT-bespreking 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Leerlingbespreking/IZO 3. Externe ondersteuning: ZAT 2. Interne ondersteuning: Lln met specifieke hulpvraag Leerlingbespreking/IZO Passend basisaanbod in het primaire proces Klassenbespreking 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen
Klassenbespreking Voorzitter bespreking: mentor Aanwezig: docenten uit het kernteam Frequentie: meestal drie maal per jaar Duur: maximaal 45 minuten Voorbereiding: actueel klassenoverzicht (mentor) Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen 14
Agenda klassenbespreking Evaluatie of doelen gemaakt zijn Analyse van het actuele klassenoverzicht: Aandachtspunten voor de hele groep Aandachtspunten voor subgroepjes leerlingen Aandachtspunten voor individuele leerlingen Afspraken: wie doet wat wanneer? klassenplan? Aanmelden leerling(en) voor IZO of ZAT met een hulpvraag leerling, docenten en/of ouders 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Klassenoverzicht: voorbeeld Vakoverstijgend klassenoverzicht Klas: Mentor: Periode: Datum: Namen van leerlingen Stimulerende aspecten: Leerprestaties, werkhouding, gedrag sociaal-emotioneel functioneren en overige bijzonderheden Belemmerende aspecten: leerprestaties, werkhouding, gedrag, sociaal-emotioneel functioneren, overige bijzonderheden Onderwijsbehoeften leerling 1. 2. 3. 4. 5. Cyclisch actualiseren
Klassenoverzicht: voorbeeld Cyclisch actualiseren
Voorbeeld analyse klassenoverzicht: mindmap 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 18
Afspraken vastleggen in klassenplan Werkdocument voor komende periode 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Voorbeeld klassenoverzicht vakspecifieke analyse 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Klassenbespreking Een goede voorbereiding is het halve werk Vaak omslag nodig over hoe docenten over leerlingen praten. Niet alleen de cijfers centraal. Aanknopingspunten voor beleid en professionalisering Mentoren ondersteunen/coachen bij de uitvoering 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Aanmelden leerlingbespreking/IZO Leerling heeft (herhaald) onvoldoende geprofiteerd van extra steun in de klas Specifieke ondersteuningsbehoeften van leerling onduidelijk zijn Er zijn aanwijzingen voor een ernstige problematiek of stoornis Er is ondersteuning nodig bij op- of bijstellen van het ontwikkelingsperspectief voor een leerling Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 22
Leerlingbespreking/IZO Voorzitter: zorgcoördinator Aanwezig: interne specialisten uit OT, mentor (op afroep) Open met handelingsgerichte startvraag 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 23
Leerlingbespreking/IZO KEUZE vooraf en na afloop gesprek met leerling + met ouders leerling en ouders aanwezig bij leerlingbespreking/IZO Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 24
Agenda leerlingbespreking/IZO overzicht inzicht uitzicht Hulpvraag van de leerling/docenten/ouders Wat is er in essentie aan de hand? wat zijn stimulerende en belemmerende factoren? wat zijn ondersteuningsbehoeften leerling , docent, ouders? Wat willen we bereiken? Welke (extra) ondersteuning bieden we daartoe aan? wie doet, wat, wanneer? (wie heeft regie?) Opstellen/evalueren ontwikkelingsperspectief handelingsdeel: wat willen bereiken? wat bieden we aan? Wanneer evalueren we de gemaakte afspraken? Aanmelden multidisciplinaire ZAT-bespreking? hulpvraag leerling, ouders Terugkoppeling naar leerling, ouders, mentor 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Gesprek met leerling essentieel Wat gaat goed? Wat minder goed? Hoe komt dat? Wat wil je bereiken? Wat wil je leren? Wat ga je daarvoor doen? Welke hulp heb je daarbij nodig? Wanneer evalueren we hoe het gaat? 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
ZAT-bespreking Voorzitter: zorgcoördinator Aanwezig: interne specialisten uit OT, externe partners (OKA, leerplicht, JGZ, jeugdzorg), op afroep mentor Ook andere leefgebieden aan orde. Maak ook de ZAT-bespreking handelingsgericht Spreek af wie de casusregie neemt Vergeet niet te evalueren Samen met de leerling en met de ouders Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen 27
De kracht van informeel overleg Vermijd een bureaucratie en zorg dat er in school ruimte is voor snel, informeel, bilateraal overleg, bijvoorbeeld tussen de mentor en iemand uit het ondersteuningsteam. Uw infomap bestaat uit: 21 mei 2019 Kenniskring Leerlingbesprekingen 28
Hoe nu verder? Wat kansen en mogelijkheden zie je? Wat is jouw rol? Wat kansen en mogelijkheden zie je? Wat wil je bereiken en aanpakken? Wat is daarvoor nodig? Welke stappen zetten? Met wie? 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Succesfactoren Leidinggevenden zijn actief betrokken en dragen de manier van werken in het team uit Denken vanuit onderwijsbehoeften is een basisattitude. Het doel, de agenda en de taakverdeling van de besprekingen zijn duidelijk. De mentor is aan zet. De docent blijft eigenaar. Er wordt niet over maar met leerlingen gesproken. In de besprekingen is er een open en positieve opstelling en veilig klimaat, waarin men reflecteert op het eigen handelen Besluiten en afspraken worden bondig vastgelegd, bewaakt en geëvalueerd In de besprekingen is er ruimte om van en met elkaar te leren, elkaar feedback te geven en met elkaar uit te wisselen wat werkt 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
ZIJN ER NOG VRAGEN 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen
Meer informatie anitajbootsman@gmail.com arjan.clijsen@swvadam.nl 21 mei 2019 Kenniskring leerlingbesprekingen