Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Wat is het? Een wedstrijd in klasverband voor 3de graad secundair onderwijs Sociaalwetenschappelijk onderzoek Georganiseerd door Centrum voor Sociologisch Onderzoek (CESO) van de KU Leuven. © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Waarom deelnemen? Toffe prijs te winnen! Onderzoeksvaardigheden voor verdere studieloopbaan ontwikkelen Belang van samenwerking in de praktijk Professionele ondersteuning door internationaal gerenommeerde onderzoekers Media-aandacht © soc.kuleuven.be/prijssociologie
DE PRIJS! Voorstelling werk in Leuven met professoren en andere deelnemers Wisselbeker Verrassing voor iedereen © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Hoe? © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Spelregels 1 inzending per klas Maximum 20 A4-pagina’s (eventuele bijlagen niet meegerekend) Voorstellen van onderzoeksresultaten in Leuven © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Structuur Thema kiezen Inleiding en probleemomschrijving Literatuurstudie en werkwijze Analyseren en concluderen © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Voorbeelden ter inspiratie © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Leerkracht Cultuurwetenschappen: “Mijn vijfdejaars kregen de opdracht om allemaal een sociologische onderzoeksvraag te bedenken binnen het thema ‘Verschillen tussen man en vrouw’. We kozen met de klas de interessantste onderzoeksvraag uit om een onderzoek rond te bouwen. De vraag luidde ‘Gaan jongens en meisjes verschillend om met huiswerk?’ De leerlingen bedachten enquêtevragen die gebundeld werden tot één geheel. Vervolgens voerden ze allemaal 5 enquêtes uit bij andere leerlingen in de school. Tijdens de les Informatica maakten de leerlingen tabellen en grafieken van hun gegevens. Voor het schrijven van het onderzoeksrapport werden er groepjes verdeeld volgens ieders talenten. Sommige leerlingen schreven de inleiding, anderen hielden zich met de resultaten bezig of schreven een populair artikel over het onderzoek. Ten slotte werd het artikeltje ook in de schoolkrant gepubliceerd zodat de hele school op de hoogte was van de onderzoeksresultaten.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Leerkracht Economie: “Verbonden aan een les over de consumptiemaatschappij gaf ik mijn leerlingen de opdracht om een enquêteonderzoek uit te voeren. Op die manier gingen we na wat het consumptiegedrag was van jongeren tijdens het uitgaan. De resultaten toonden dat jongeren heel uiteenlopende consumptiepatronen hebben die afhangen van geslacht en het al dan niet hebben van weekendwerk.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Leerkracht Geschiedenis: “Voor de lessen geschiedenis moeten de studenten hun grootmoeder of grootvader interviewen over het gezinsleven van vroeger en nu. In de klas werd er gesprek gehouden over de onderzoeksvraag die onderzocht zou worden. De studenten schreven na hun diepte-interview een verslag over hun bevindingen. Klassikaal werden de inzichten van de studenten gebundeld in een onderzoeksrapport.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Leerkracht Gedragswetenschappen: “Na een aantal lessen over sociaalwetenschappelijk onderzoek kregen de studenten te horen dat ze per groepje zelf een onderzoek zouden uitvoeren. Het beste onderzoek zou worden ingezonden voor de Prijs van Sociologisch Onderzoek. Dit moest per 4 gebeuren en binnen het thema ‘Vooroordelen’. De leerlingen waren erg gemotiveerd en hadden zeer uiteenlopende onderzoekjes. Het winnende groepje voerde een experiment uit om na te gaan of supermarktpersoneel de rugzakken van allochtone jongeren vaker controleerden dan de rugzakken van autochtone jongeren.”
Leerkracht Project Algemene Vakken: “Ik wilde het met mijn studenten hebben over de GAS-boetes. De Grote Prijs voor Sociologie gebruikte ik als kader om uit te leggen dat veranderingen in de maatschappij op verschillende manieren kunnen bekeken worden. Ik gaf mijn leerlingen een aantal keuzeopdrachten zoals het ondervragen van medestudenten, praten met de GAS-ambtenaar van de stad of het bijhouden van de actualiteit over de GAS-boetes. De verzamelde informatie werd besproken en bundelden we klassikaal in een onderzoeksrapport.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie
Contactgegevens Email: prijssociologie@soc.kuleuven.be Tel: +32 16 32 15 09 Website: soc.kuleuven.be/prijssociologie Facebook: De Grote Prijs voor Sociologie © soc.kuleuven.be/prijssociologie