Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Maatschappelijk ondernemen met winst
Hogere denkvaardigheden
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Project Sponsoring Kenia
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Marktonderzoek als proces
StatIG in de Vrolijke School
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
INLEIDING Murat en Dave.
Leren in nieuwe contexten
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Schoolproject in beeld
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Werkstukken en rapporten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Keuzethema: differentiatie
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Voor de leerkracht INLEIDING
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Trasbash 2017.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Digi(bord)boek project <titel project>
Schrijfvaardigheid Doelen:
THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.
Project Algemene Vakken
Steden en kruistochten
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Wat is het? Een wedstrijd in klasverband voor 3de graad secundair onderwijs Sociaalwetenschappelijk onderzoek Georganiseerd door Centrum voor Sociologisch Onderzoek (CESO) van de KU Leuven. © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Waarom deelnemen? Toffe prijs te winnen! Onderzoeksvaardigheden voor verdere studieloopbaan ontwikkelen Belang van samenwerking in de praktijk Professionele ondersteuning door internationaal gerenommeerde onderzoekers Media-aandacht © soc.kuleuven.be/prijssociologie

DE PRIJS! Voorstelling werk in Leuven met professoren en andere deelnemers Wisselbeker Verrassing voor iedereen © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Hoe? © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Spelregels 1 inzending per klas Maximum 20 A4-pagina’s (eventuele bijlagen niet meegerekend) Voorstellen van onderzoeksresultaten in Leuven © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Structuur Thema kiezen Inleiding en probleemomschrijving Literatuurstudie en werkwijze Analyseren en concluderen © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Voorbeelden ter inspiratie © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Leerkracht Cultuurwetenschappen: “Mijn vijfdejaars kregen de opdracht om allemaal een sociologische onderzoeksvraag te bedenken binnen het thema ‘Verschillen tussen man en vrouw’. We kozen met de klas de interessantste onderzoeksvraag uit om een onderzoek rond te bouwen. De vraag luidde ‘Gaan jongens en meisjes verschillend om met huiswerk?’ De leerlingen bedachten enquêtevragen die gebundeld werden tot één geheel. Vervolgens voerden ze allemaal 5 enquêtes uit bij andere leerlingen in de school. Tijdens de les Informatica maakten de leerlingen tabellen en grafieken van hun gegevens. Voor het schrijven van het onderzoeksrapport werden er groepjes verdeeld volgens ieders talenten. Sommige leerlingen schreven de inleiding, anderen hielden zich met de resultaten bezig of schreven een populair artikel over het onderzoek. Ten slotte werd het artikeltje ook in de schoolkrant gepubliceerd zodat de hele school op de hoogte was van de onderzoeksresultaten.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Leerkracht Economie: “Verbonden aan een les over de consumptiemaatschappij gaf ik mijn leerlingen de opdracht om een enquêteonderzoek uit te voeren. Op die manier gingen we na wat het consumptiegedrag was van jongeren tijdens het uitgaan. De resultaten toonden dat jongeren heel uiteenlopende consumptiepatronen hebben die afhangen van geslacht en het al dan niet hebben van weekendwerk.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Leerkracht Geschiedenis: “Voor de lessen geschiedenis moeten de studenten hun grootmoeder of grootvader interviewen over het gezinsleven van vroeger en nu. In de klas werd er gesprek gehouden over de onderzoeksvraag die onderzocht zou worden. De studenten schreven na hun diepte-interview een verslag over hun bevindingen. Klassikaal werden de inzichten van de studenten gebundeld in een onderzoeksrapport.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Leerkracht Gedragswetenschappen: “Na een aantal lessen over sociaalwetenschappelijk onderzoek kregen de studenten te horen dat ze per groepje zelf een onderzoek zouden uitvoeren. Het beste onderzoek zou worden ingezonden voor de Prijs van Sociologisch Onderzoek. Dit moest per 4 gebeuren en binnen het thema ‘Vooroordelen’. De leerlingen waren erg gemotiveerd en hadden zeer uiteenlopende onderzoekjes. Het winnende groepje voerde een experiment uit om na te gaan of supermarktpersoneel de rugzakken van allochtone jongeren vaker controleerden dan de rugzakken van autochtone jongeren.”

Leerkracht Project Algemene Vakken: “Ik wilde het met mijn studenten hebben over de GAS-boetes. De Grote Prijs voor Sociologie gebruikte ik als kader om uit te leggen dat veranderingen in de maatschappij op verschillende manieren kunnen bekeken worden. Ik gaf mijn leerlingen een aantal keuzeopdrachten zoals het ondervragen van medestudenten, praten met de GAS-ambtenaar van de stad of het bijhouden van de actualiteit over de GAS-boetes. De verzamelde informatie werd besproken en bundelden we klassikaal in een onderzoeksrapport.” © soc.kuleuven.be/prijssociologie

Contactgegevens Email: prijssociologie@soc.kuleuven.be Tel: +32 16 32 15 09 Website: soc.kuleuven.be/prijssociologie Facebook: De Grote Prijs voor Sociologie © soc.kuleuven.be/prijssociologie