Ketenconferentie Wet verplichte GGZ Zorgmachtiging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar één wet op (dwang)behandeling van ziektes
Advertisements

Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Jaarcongres NILG, VU 9 november 2010 Publieke belangen en auteurscontractenrecht Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam Bird & Bird,
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Festival Forensische Zorg 2014
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Bopz Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
WGBO en Bopz Samen is twee keer alleen Laura Kaiser, eerste geneesk.
After-lunch dip en juridische zaken
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Kernprocessen van de Act methodiek
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
De (T)OR en de bestuurder
Dordrecht 5 maart 2015 Praktijk van de Ziekenhuispsychiatrie
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
6 juli 2015 mr. C.L. Strop rechter rechtbank Den Haag
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Wat zal het effect zijn van de wet Verplichte GGZ op de FACT zorg? Workshop in het kader van het landelijke FACT congres Houkje Tamsma, geneesheer-directeur.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
High & Intensive Care Sandra Vos en Chris den Braber
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Samen werken aan een goede geestelijke gezondheid van alle mensen in Zeeland Suïcidaliteit, alleen iets van de GGZ? Zeeuws symposium Voorjaar 2016.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Aftrap expertgroep wvggz
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Het opstellen van wilsverklaringen
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Mediprima en Dringende Medische Hulp
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Crisismaatregel Werkproces, rollen en aandachtspunten
Algemene Implementatie
Werksessie Verkennend onderzoek: Werkproces, informatie en IV
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ)
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Ketenconferentie 14 maart
Wet Verplichte GGZ Emile Barkhof Frank Huismans
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Ketenconferentie Wet verplichte GGZ Zorgmachtiging 14 maart 2019

Voorstellen Janine Berton, Officier van Justitie – Landelijk BOPZ- OvJ Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland en voorzitter afd. GD NVvP Alexandra Reijerse, Projectleider implementatie wet verplichte ggz, GGZ nederland Meteen benadruken: Wet is de Wet – vandaag geen discussie over hoe wat en waarom? Hoa kan dat? Benadrukken dat problemen van nu niet worden weggenomen zoals Tekort personeel / psychiaters aantal bedden aantal beveiligde bedden Problemen bij doorstroming

Onderwerpen Nieuwe wetgeving Wat is een zorgmachtiging? Proces zorgmachtiging, focus op: Rol Officier van Justitie (OvJ) Rol Geneesheer-Directeur (GD) Zorgverlening

Nieuwe wetgeving Dit is nieuwe wetgeving. Vandaag gaan we het alleen hebben over de zorgmachtiging in de Wvggz en dan met name het proces en de zorgverlening

Uitgangspunten Wvggz Zorgwet i.p.v. opnamewet. Patiënt centraal. Terugdringen dwang en drang. Versterken rechtspositie patiënt. Familie, directe naasten en de huisarts worden in verschillende stadia zo veel mogelijk betrokken. (Re)-integratie en participatie. Rekening moet worden gehouden met de voorwaarden die noodzakelijk zijn om deelname van betrokkene aan het maatschappelijke leven te bevorderen. mondeling toelichten : bij 2 dat zorgbehoefte en zorgvoorkeuren van pt zoveel mogelijk worden gevolgd, bij 4 dat veel eerder ondersteuning PvP en advocaat aan de orde is en bij 6 voorbeeld geven uit MvT over identiteitspapieren, schuldhulpverlening, inkomen en woning Actoren – door naar volgende sheet

Doe is zo veel mogelijk digitaal proces te kunnen dorlopen Doe is zo veel mogelijk digitaal proces te kunnen dorlopen. ICT : Omzis is klaar om te koppelen. Bedoeling is uiteindelijk koppeling met Khonraad, rechtspraak. GGZ (Vecozo) en CIZ. Zolang geen koppeling, wekwijze zoals nu, beveiligde mail

“Een nieuwe taal” Bopz Wvggz Opnamewet → Zorgwet→ dwangopname staat centraal (ambulante) behandeling staat centraal) Stoornis geestesvermogens Psychische stoornis Gevaar Ernstig Nadeel Instellingsgebonden Persoonsvolgend Rechterlijke machtigingen Zorgmachtiging Inbewaringstelling Crisismaatregel Geneeskundige verklaring Medische verklaring Behandelplan Zorgplan graag mondeling toelichten dat er geen verschil is beoogd door de wetgever met de andere taal maar alleen aansluiting bij de wzd. Dus ernstig nadeel is gelijk aan gevaar.

Wat is een Zorgmachtiging? Wvggz kent één zorgmachtiging (met een variabele inhoud). De rechter legitimeert (vooraf) mogelijk in te zetten vormen van verplichte zorg. Zorgmachtiging is uitgangspunt, alleen indien onvoldoende tijd mag de burgemeester een crisismaatregel afgeven. De geneesheer-directeur is verantwoordelijk voor het zorginhoudelijk proces, de officier van justitie regisseert het gehele proces. De wet BOPZ kende zeven verschillende machtigingen, Wvggz dus alleen de zorgmachtiging. Zorgmachtiging is een Rechterlijke machtiging om verplichte zorg te verlenen Bovendien niet alleen opname meer. Machtiging komt er dus heel anders uit te zien dan onder de BOPZ. Alle vormen van verplichte zorg moeten via een zorgmachtiging worden aangevraagd en dus via de rechter worden getoetst nieuwe : rechter toetst VOORAF het zorgplan en bepaalt de inhoud daarvan. Crisismaatregel: rechter toetst dan ‘achteraf’ Deze zorgmachtiging vormt de legitimatie voor verschillende vormen van verplichte zorg

Criteria (art. 3:3) Gedrag als gevolg van psychische stoornis leidt tot ernstig nadeel en: Ultimum remedium: geen mogelijkheden vrijwilligheid. Subsidiariteit: geen minder bezwarende alternatieven met het beoogde effect. Proportionaliteit: het verlenen van verplichte zorg, gelet op het beoogde doel is evenredig. Doelmatigheid: Naar verwachting is verlenen verplichte zorg effectief. Veiligheid van de te verlenen zorg. deze vijfde , Veiligheid is nieuw in de wet dat nu verplichte zorg ook ambulant kan en GD moet toezien op de veiligheid en kwaliteit daarvan.

Proces op hoofdlijnen Aanvraag: B&W GHD Zorgverlener Forensische zorgaanbieder (WFZ) Politieambtenaar Proces op hoofdlijnen Beoordelen aanvraag Informeren GHD Verstrekken historie Verstrekken relevante politie- en justitie gegevens Persoonsgegevens naar RB Informeren diverse pp Informeren betrokkene Overleggen ketenpartners Gegevens naar PVP Aanwijzen zorgverantwoordelijke Eigen PvA? Dan toetsen Medische verklaring psychiater Beoordelen zorgplan Bevindingen GHD Beoordeling: is voldaan aan criteria verplichte zorg Motivering verzoekschrift Mogelijk mee naar zitting

Start procedure zorgmachtiging (Hoofdstukken 5 en 6) Toelichting CIZ: op grond van art. 28 WZD moet CIZ een aanvraag WZD doorsturen naar OvJ waarvan kennelijk OvJ ogv hoofdstuk 5 Wvggz bevoegd is.

OvJ start voorbereiding Beoordelen aanvraag. Informeren GD. Verstrekken historie. Verstrekken relevante politie- en justitiegegevens. Persoonsgegevens naar rechtbank.

Taken GD Informeren van betrokkene en anderen. Na toestemming gegevens verstrekken aan PVP. Besluiten over plan van aanpak. Zorgen voor Medische Verklaring (MV). Aan psychiater verstrekken van politie-, strafvorderlijke, justitiële gegevens zelfbindingsverklaring en BOPZ/wvggz-historie Zorgverantwoordelijke aanwijzen t.b.v. zorgplan en zorgkaart. Beoordelen zorgplan/plan van aanpak schriftelijk. Bevindingen/voorstel opstellen. Verstrekken politie strafvorderlijke en justitiële gegevens aan psychiater Beoordelen zorgplan of het voldoet aan de uitgangspunten van art. 2:1 (proportionaliteit etc.) en plan van aanpak of daarmee ernstig nadeel is weggenomen. GD nu: zorgt voor GV=MV en behandelplan=zorgplan als het een vervolgmachtinging of ambulante machtiging is

Informeren en gegevens verstrekken Informeren betrokkene, vertegenwoordiger, advocaat, aanvrager, schriftelijk over voorbereiding zorgmachtiging. Informeren betrokkene en de vertegenwoordiger schriftelijk over mogelijke bijstand van de PVP. Informeren betrokkene over mogelijke bijstand door familielid of naaste bij het opstellen van de zelfbindingsverklaring, het plan van aanpak, de zorgkaart en het zorgplan. Met toestemming betrokkene gegevens verstrekken aan PVP. mogelijkheid van advies en bijstand aan betrokkene

Plan van aanpak Termijn: binnen 3 dagen na ontvangst van de mededeling van de GD, middels schriftelijke mededeling van betrokkene aan GD. Doel: voorkomen van verplichte ggz. GD besluit of betrokkene die kans krijgt. Verdraagt ernstig nadeel uitstel. Eerder geprobeerd en niet gelukt. Eerder gedaan en toch verplichte ggz omstandigheden gelijk. Desgewenst hoort de GD desgewenst de betrokkene (en vertegenwoordiger). Schorst max 2 weken de voorbereiding ZM. Afwijzing GD als: a. ernstig nadeel zich niet verdraagt met uitstel van de voorbereiding van een zorgmachtiging, b. betrokkene eerder in staat is gesteld zelf een plan van aanpak op te stellen en dat niet is gelukt, c. betrokkene eerder een plan van aanpak heeft opgesteld, maar daarmee verplichte zorg niet kon worden voorkomen en de feiten en omstandigheden sindsdien niet zodanig zijn veranderd   Als nog verder gaan: a. onvoldoende voortgang bij plan van aanpak, b. ernstig nadeel maakt dat niet langer gewacht kan worden Na overleg met betrokkene/vertegenwoordiger en het Besluit moet schriftelijk en gemotiveerd

Medische Verklaring Door een onafhankelijk psychiater. Over actuele gezondheidstoestand betrokkene en/of uit gedrag ten gevolge van psychische stoornis ernstig nadeel voortvloeit. Vermeldt bevindingen inzake: De symptomen en diagnose. De relatie tussen de psychische stoornis en het gedrag dat tot het ernstig nadeel leidt. De zorg die noodzakelijk is om het ernstig nadeel weg te nemen. Pleegt zo mogelijk overleg met zorgverantwoordelijke of huisarts. NB hij mag wel in dienst zijn bij de zorgaanbieder of daar werken MV dient ter beoordeling van het plan van aanpak of zorgplan door GD

Voorbeeld medische verklaring ZM

OvJ beoordeelt medische verklaring De GD ontvangt de medische verklaring en draagt deze over aan de OvJ. De OvJ kan besluiten de voorbereiding ZM te beëindigen indien uit de medische verklaring blijkt dat er geen grond is voor verplichte zorg. Geen stoornis. Geen uit de stoornis voortvloeiend ernstig nadeel. Geen noodzaak tot verplichte zorg om ernstig nadeel weg te nemen. OvJ meldt bevindingen aan aanvrager, betrokkene cs, zorgverantwoordelijke.

Zorgkaart De zorgverantwoordelijke: Maakt samen met betrokkene (en vertegenwoordiger) desgewenst een zorgkaart met daarin de wensen en (geen) voorkeuren betrokkene t.a.v. verplichte zorg. Voegt toe als bijlage: Zelfbindingsverklaring. Andere wilsuiting. Eventueel plan van aanpak. Als er nog geen ZV is dan wijst GD er een aan. Op zorgkaart voorkeuren of vermelding dat hij geen voorkeuren kenbaar wil maken,

Voorbeeld zorgkaart

Zorgplan De zorgverantwoordelijke: Stelt samen met betrokkene e.a. het zorgplan op, na overleg met naasten, zorgverleners / huisarts, college B&W, evt. deskundigen. In het zorgplan o.a. diagnose, doel zorg, welke verplichte zorg en hoe, hoe relatie met voorkeuren betrokkene en zienswijze relevante naasten dan wel of vrijwillige zorg mogelijk is.

Voorbeeld zorgplan

Samenwerking GGZ en Gemeente Afspraken ten aanzien van essentiële voorwaarden voor deelname aan het maatschappelijk leven van betrokkene.

Beoordeling door GD GD beoordeelt of het zorgplan past bij grond voor verplichte zorg en of door het plan van aanpak geen ernstig nadeel ontstaat. GD ontvangt de medische verklaring. De geneesheer-directeur draagt zijn schriftelijke bevindingen, vergezeld van de zorgkaart en het zorgplan over aan de officier van justitie.

Beoordeling officier van justitie OvJ beoordeelt of is voldaan aan criteria verplichte zorg. OvJ dient bij positieve beoordeling onverwijld verzoekschrift ZM in bij rechtbank. Voorbeelden niet voldaan: Negatief: Betrokken zit inmiddels vast voor strafbaar feit, OvJ acht gezien gewijzigde omstandigheden forensische zorg meer op zijn plaats Positief: Informatie veiligheidshuis: Situatie dusdanig veranderd dat na overleg ketenpartners blijkt dat niet meer nodig is Indien OvJ van oordeel is dat niet is voldaan aan criteria stuurt OvJ mededeling beslissing aan aanvrager. Indien aanvrager college B&W is, stuurt college B&W bericht door naar melder Aanvrager/melder kan bij OvJ schriftelijk en gemotiveerd aanvraag indienen als nog een verzoekschrift in te dienen. Termijn: 14 dagen na ontvangst bericht Indien uit MV blijkt van stoornis die noodzaakt tot verplichte zorg en aanvraag tot alsnog indienen is voldoende gemotiveerd is OvJ verplicht alsnog verzoek ZM bij rechtbank in te dienen

Procedure rechtbank Rechtbank hoort betrokkene, tenzij betrokkene niet in staat of bereid. Mogelijkheid 8a BOPZ vervalt, maar rechter kan wel vragen om nieuw zorgplan of betrokken alsnog in staat stellen eigen PvA op te stellen. Uitspraak in meeste gevallen uiterlijk binnen 3 weken. Termijn uitspraak 3 dagen bij zelfbinding en tijdelijk verplichte zorg

Duur Zorgmachtiging maximaal: ‘Regulier’ 6 maanden. 12 maanden bij aansluitende ZM. 2 jaren bij aansluitende ZM EN het een persoon betreft aan wie gedurende ten minste de afgelopen 5 jaren verplichte zorg is verleend. Nieuw verzoek ZM moet door OvJ 4 weken voor einde geldigheidsduur zijn ingediend, anders vervalt de ZM. ZM vervalt als nieuwe ZM ten uitvoer wordt gelegd. NB: wet noemt niet de crisismaatregel. Pas bij ten uitvoerlegging ZM dus niet al door uitspraak rechtbank!! NAWERKING VERVALT??? MvT zegt dat Onderdeel a is aangevuld voor de situatie dat de geldigheidsduur voor de zorgmachtiging is verlopen, maar een verzoekschrift voor een zorgmachtiging aanhangig is bij de rechter. In dat geval blijft de oude zorgmachtiging van kracht tot op het nieuwe verzoek is beslist

Tenuitvoerlegging Zorgaanbieder informeert betrokkene en vertegenwoordiger zsm over o.a.: de GD, zorgverantwoordelijke, mogelijkheid advies en bijstand pvp + fvp, klachtenregeling. Zorgverantwoordelijke neemt beslissing tot het verlenen van verplichte zorg. GD geeft betrokkene, vertegenwoordiger en advocaat een afschrift van beslissing.

Begrip Verplichte zorg (art.3:2) = Limitatieve opsomming!!! a. Toedienen van vocht, voeding en medicatie, alsmede het verrichten van medische controles of andere medische handelingen en therapeutische maatregelen, ter behandeling van een psychische stoornis, dan wel vanwege die stoornis, ter behandeling van een somatische aandoening; b. beperken van de bewegingsvrijheid; c. insluiten; d. uitoefenen van toezicht op betrokkene; e. onderzoek aan kleding of lichaam; f. onderzoek van de woon- of verblijfsruimte op gedrag-beïnvloedende middelen en gevaarlijke voorwerpen; g. controleren op de aanwezigheid van gedrag-beïnvloedende middelen; h. aanbrengen van beperkingen in de vrijheid het eigen leven in te richten, die tot gevolg hebben dat betrokkene iets moet doen of nalaten, waaronder het gebruik van communicatiemiddelen; i. beperken van het recht op het ontvangen van bezoek; j. opnemen in een accommodatie; (k. ontnemen van de vrijheid van betrokkene door hem over te brengen naar een plaats die geschikt is voor tijdelijk verblijf.)

Noodsituaties Zorgverantwoordelijk kan bij verzet beslissen tot tijdelijke zorg waar de machtiging niet in voorziet Duur → Max 3 dagen. Indien voortzetting gewenst → aanvraag met advies zorgverantwoordelijke via GD naar OvJ. Voorzetting tijdelijke zorg dan mogelijk tot beslissing OvJ c.q. beslissing rechtbank. Indien OvJ positief beslist op de aanvraag, dient OvJ direct een verzoekschrift tot wijziging van de ZM in bij de rechtbank. Let op : indien van ambulant naar opname blijft waarschijnlijk Varbanov jurisprudentie gelden

Beëindiging ZM (art. 8:18) Doel verplichte zorg is bereikt of er wordt niet langer voldaan aan criteria verplichte zorg → GD beëindigt, tenzij. Indien opname en blijkens MV ernstig nadeel voor anderen: - Nieuwe MV actuele toestand nodig. - Eerst overleg BM of OvJ EN B&W → eindbeslissing berust bij GD! Bij 2.3 is voor beëindiging oordeel van minister JenV nodig (tenzij vrijspraak).

Vragen?