Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Competentiegericht leren vmbo
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Lancering Traject
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Mediawijsheid competentie:
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Begeleiden Les 8.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
BOM-model PV 25/03/2014.
gesprekstechnieken Les 2
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Product van TU Delft, SEC
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Eigenaarschap.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom

Overzicht bijeenkomst Terugblik Doelen bijeenkomst 4 Wat is creativiteit & belang van creativiteit. Het begeleiden en stimuleren van creatief probleem oplossen. Terugblik bijeenkomst 4 & vooruitblik Ronald

Terugblik Terugblik op bijeenkomst 3 Terugblik op lessen: Les 3 & 4 Bekijk filmfragmenten Konden leraren met de inhoud van bijeenkomst 3 aan de slag? Hoe? Hoe ging het bij het uitproberen van de lessen 3 en 4? Wat ging moeilijk/makkelijk? Bekijk filmfragmenten van deelnemende leerkrachten: - Bespreek: wat ging moeilijk/makkelijk? - Hoe kwam kunsteducatie terug in dit fragment? - Hoe kwam meetkunde onderwijs terug in dit fragment? Kwamen er meetkundige begrippen naar voren bij kinderen tijdens het beschouwen van kunst? Kon de leerkracht meetkundige begrippen benoemen in het gesprek? Hoe verliep het nagesprek? Konden de kinderen hun beeldend werk koppelen aan meetkundige begrippen? - Hoe kwam creativiteit terug in dit fragment?

Doelen bijeenkomst 4 Duidelijk beeld van creativiteit (definitie, belang, inhoud, kenmerken/elementen) en herkennen creativiteit als uitwerking van hoe meetkunde en beeldende kunst aan bod zijn gekomen. Elementen benoemen die van belang zijn om een creatief proces op gang te brengen in rekenen-wiskunde of beeldende kunstlessen, zoals de keuze voor materiaal, de start/ onderzoeksvraag /opdracht etc. Elementen benoemen die belangrijk zijn voor het stimuleren en begeleiden van het creatieve proces. Doorlopen Instemming vragen en nagaan welke voorstelling de deelnemers bij deze doelen hebben? Zijn het ook hun doelen?

Wat is creativiteit? Creativiteit is het vermogen om nieuwe/originele en zinvolle/betekenisvolle producten te produceren in een sociale context (Plucker, Beghetto & Dow, 2004). We hebben in de eerste bijeenkomst al gehad over creativiteit. Nog een keer definitie.

Creativiteit in meetkunst Hoe zien jullie creativiteit terug in de afgelopen meetkunst lessen bij de leerlingen? Hoe zien jullie creativiteit terug in de afgelopen meetkunst lessen bij de leerlingen? Hoe is creativiteit gerelateerd aan meetkunde en beeldende kunst? Laat leerkrachten nadenken over wat ze over creativiteit weten. Waarom waardevol? Nog leuker: toevoegen foto’s van de school zelf! Les 4: Spelen met perspectief Les 5: Wat is een patroon?

Wat is creativiteit? Laat nogmaals schema zien van creatief proces & subprocessen (ook al gezien in bijeenkomst 1). De cursusleider vraagt de leerkrachten hierop te reageren. Past dit bij hun beeld van creativiteit? Hoe verhoudt zich dit tot beeldende kunst en meetkunde? Is dit in beide vakgebieden hetzelfde? Hebben jullie dit gezien in de lessen? (indien leerkrachten er zelf niet mee komen  Koppel aan praktijkvoorbeeld uit beeldende kunst en meetkunde/meetkunst).

Creativiteit in beeldende kunst SLO kunstzinnige oriëntatie Creativiteit komt ook terug in de SLO kunstzinnige oriëntatie. Binnen kunstzinnige oriëntatie is het (cyclische) creatieve proces het uitgangspunt voor de inhoud van het onderwijsaanbod. Door steeds de fasen van het proces te doorlopen ontwikkelt een leerling zijn creativiteit. Het reflecteren is van groot belang, ook om de leerling weer meer inzicht te geven in zijn eigen leerproces en ontwikkeling.g zijn creativiteit kerndoelen kunstzinnige oriëntatie

Creativiteit in beeldende kunst/rekenen-wiskunde Kerndoel 25: De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen. Ook nog twee andere kerndoelen die eraan gerelateerd waren, maar deze zijn er even uitgehaald. Ook dit kerndoel is een mooi voorbeeld van  moeten kunnen onderbouwen en beoordelen.

Het tot stand laten komen van creativiteit Waar gaan we het vandaag over hebben? Het tot stand laten komen van een creatief proces? Het begeleiden van stimuleren van creatief probleem oplossen.  als leerkracht kan je inspelen op het proces & de context. Het tot stand laten komen van creativiteit Het begeleiden van en bevorderen van creatief probleem oplossen/creatieve proces

Het tot stand laten komen van een creatief proces Wat is belangrijk om een creatief proces tot stand te laten komen? Opdracht: Bekijk in groepjes een aantal verschillende soorten meetkunde, meetkunst en beeldende kunst opdrachten. Geef aan hoe de opdrachten creativiteit stimuleren en waarom. Opdracht uitdelen op a4tjes Bespreek ook hoe je gericht kunt werken aan een of meer leerdoelen werken, op een manier dat kinderen hun creativiteit inzetten en ontwikkelen? Gevolg van dit soort opdrachten voor leerlingen? Wat gebeurt er? Verschil met opdrachten die geen creativiteit stimuleren? Door open opdrachten zijn leerlingen meer intrinsiek gemotiveerd  door open opdracht gevoel ‘eigen gedrag en keuzes bepalen’, ‘Je mag/ ‘Je kunt’. . Formulering ook van belang!!

Het tot stand laten komen van een creatief proces Open opdracht Meerdere interpretaties/redenaties mogelijk Meerdere oplossingen mogelijk Meerdere oplossingsmanieren mogelijk Pakkend startpunt: motiverend Niet meteen duidelijk hoe uitvoeren/oplossen Mogelijkheid tot oriënteren, ideeën bedenken, kiezen en proberen of problemen bedenken Materialen: uitdagend, op verschillende manieren moet kunnen worden ingezet/gevormd. Beperking in materiaal kan voor diepgaander materiaal onderzoek zorgen. ! Wel is van belang dat leerkrachten een open opdracht niet zomaar vertalen in alles mag of alle materialen mogen. Wanneer de leerlingen te veel keus hebben zullen zij juist minder worden uitgedaagd en meer voor het al bekende kiezen. !! Formulering van de vraag is ook van belang. Gesloten vraag, meer gesloten opdracht. Materialen: uitdagend, op verschillende manieren moet kunnen worden ingezet/gevormd. Beperking in materiaal kan voor diepgaander materiaal onderzoek zorgen. Opdrachten die creativiteit stimuleren: D.m.v. een open opdracht of problem posing activiteit. Een open opdracht is ‘open’ m.b.t. interpretatie, met verschillende mogelijke oplossingen die voortkomen uit eigen interpretatie; als er een range van verschillende mogelijke oplossingen mogelijk zijn of problemen zijn open als er verschillende oplossingsmanieren mogelijk zijn. Het is daarnaast belangrijk dat leerlingen niet meteen weten hoe ze de opdracht kunnen uitvoeren/het probleem kunnen oplossen. De opdracht moet de leerling intrinsiek motiveren; de taak moet daarom de moeite waard zijn voor leerlingen en een pakkend startpunt hebben. Er is sprake van een oriëntatiefase – oriënteren helpt leerlingen om tot een creatieve oplossing te komen. Bijv. Als je niet weet wat het begrip ruimte inhoudt dan kan je moeilijk ruimte gaan vangen. Leerlingen hebben in de opdracht de mogelijkheid om verschillende ideeën te bedenken, te kiezen uit ideeën en ideeën uit te proberen. De uitkomst van een opdracht kan zijn dat leerlingen uiteindelijk één antwoord/oplossing/kunstwerk hebben gemaakt. Een andere uitkomst van de opdracht kan zijn dat leerlingen meerdere antwoorden/oplossingen of kunstwerken maken.

Het begeleiden en bevorderen van creatief probleem oplossen Inspelen op het proces van de leerling en stimulerende context. Fragmenten: Welke mogelijkheden liggen hier om de creativiteit van kinderen te bevorderen? - Voor het begeleiden en bevorderen van creativiteit  inspelen op het proces van de leerling en stimulerende context. - Filmfragmenten gaan bekijken. Welke mogelijkheden daar liggen om de creativiteit van kinderen te bevorderen. Ook benieuwd naar andere vragen zijn van jullie – momenten waarin je dacht hoe doe ik dit? - Vragen voor bij fragmenten: Welke mogelijkheden liggen hier om de creativiteit van kinderen te stimuleren? Hoe verloopt hier het gesprek? Wat is de reactie van kinderen daar op? Wat voor rol neemt de leerkracht aan?  Wat had de leerkracht nog beter/anders kunnen doen? Welke mogelijkheden liggen hier om meetkundetaal/meetkundig redeneren te bevorderen? Pakt de leerkracht deze mogelijkheden ook? Of niet? Welke mogelijkheden liggen hier om kunsteducatie te bevorderen? Pakt de leerkracht deze mogelijkheden ook? Of niet?

Vragen om creativiteit te stimuleren Hoe bedacht je dat? Kan dat echt? Hoe kun je dit op een andere manier laten zien? Vragen om creativiteit te stimuleren Hoe zal … gedacht hebben? Hoe kan dat ook anders? Deelnemers vragen om eigen ervaringen in te brengen: welke vragen stelden ze om de creativiteit te stimuleren? Kunnen ze de voorbeeldvragen invullen of daaraan eigen voorbeelden toevoegen. Wat is kenmerkend – open vragen.

Het begeleiden en stimuleren van creatief probleem oplossen Creëer een stimulerende context veilig - fouten maken mag - open situatie en opdrachten - autonomie leerlingen - gericht op proces - positieve feedback - communicatie, actief luisteren en interpretatie - toon creativiteit in eigen handelen Begeleiden in creatieve proces scaffolding - begeleidersrol en die van mede-probleemoplosser - observeren en interesse tonen - tijd en ruimte geven - open vragen stellen - aanleren en voordoen technieken Aandacht voor oriënteren, probleemvorming - divergent denken en richten - evalueren van ideeën - reflectie op proces en product als samenvatting van het voorafgaande.

Vooruitblik Doelen behaald? Les 6+7

Doelen bijeenkomst 4 Duidelijk beeld van creativiteit (definitie, belang, inhoud, kenmerken/elementen) en herkennen creativiteit als uitwerking van hoe meetkunde en beeldende kunst aan bod zijn gekomen. Elementen benoemen die van belang zijn om een creatief proces op gang te brengen in rekenen-wiskunde of beeldende kunstlessen, zoals de keuze voor materiaal, de start/ onderzoeksvraag /opdracht etc. Elementen benoemen die belangrijk zijn voor het stimuleren en begeleiden van het creatieve proces. Doorlopen Instemming vragen en nagaan welke voorstelling de deelnemers bij deze doelen hebben? Zijn het ook hun doelen?

Op weg naar bijeenkomst 5 2 filmfragmenten (3-4 minuten): één fragment van uw sterke kant en één fragment dat laat zien waarin hij/zij zich verder wilt ontwikkelen. Meetkunst in de omgeving van kinderen Mail of Wetransfer … emailadres…