Competentie Ontwikkelplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
PO1: Persoonlijke ontwikkeling
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Workshop ‘Competenties’
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Studietaak De studietaak staat centraal
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Een theoretische verkenning
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Help Selina’s eerste les
Tatiana Constandse John Ouderling.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Onderzoekend Vermogen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Studie Loopbaan Coaching
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Competentieprofiel CMD
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
LOB in het PTA van het VMBO
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
ZORPLAN MAKEN!!!.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Prestatiegedrag.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jij als werkplekbegeleider!
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Competentie Ontwikkelplan COP

agenda Competentie ontwikkelplan: wat is het Competenties: wat en waarom HBO-I model: beroepstaken Zoek en maak beroepsbeeld leerroute HBO-competenties Competentieontwikkelplan: Wat moet erin Maak een opzet

Onderdelen Competentieontwikkelplan (COP) Visie op studie en beroep; Studievoortgang; Sterkte- zwakte analyse per competentie; Ontwikkeldoelen; Actieplan.

HBO-ICT Activiteiten

Ict is overal

OPBOUW CURRICULUM Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 S1 S2 S3 S4 S5 S6 S7 S8 Business IT & Management ​Stage of Themasemester Specifiek Themasemester of Minor Afstudeeropdracht Game Development Software Engineering Cyber Security Technische Informatica Basisfase Verdiepingsfase Propedeuse na 1 jaar

LEERROUTE Technische Informatica Hard- en Software Industrial Computing Embedded Systems Raspberry pi

CYBER SECURITY

LEERROUTE Software Engineering Software/ Apps voor telefoon en (i)pads ontwerpen, bouwen en implementeren Programmeren Modelleren in UML

LEERROUTE Game Development (Serious) Games ontwerpen en programmeren Game Play Interaction Design

LEERROUTE Business IT & Management Bedrijfsprocessen analyseren Gebruikerseisen inventariseren Adviseren van ICT-oplossingen ICT-systemen implementeren

HBO-I domeinbeschrijving

opdracht Maak teams van 4 Kies een leerroute waar je in geïnteresseerd bent Geef aan welke beroepstaken belangrijk zijn voor die leerroute Geef een voorbeeld van wat ze in hun beroep doen Teken dit op een flap … 20 minuten Vertel de rest.

Hbo-competenties

HBO competentie Deelcompetenties ICT Toelichting professioneel vakmanschap -planmatig werken -toepassing van (wetenschappelijke) kennis en inzichten -kwaliteit leveren - ondernemen Je hebt kennis en vaardigheden die van belang zijn voor jouw rol als professional in het ict-werkveld. Je kunt de kennis die je hebt opgedaan beoordelen op relevantie en op basis daarvan maak je keuzes voor het toepassen ervan bij het uitvoeren en oplossen van praktijkvraagstukken. Je hanteert daarbij een methodische werkwijze, stelt criteria op waaraan het resultaat moet voldoen en werkt volgens professionele ict-standaarden. Je hebt een internationale oriëntatie en ondernemende houding. onderzoekend vermogen   -analyse en oordeelsvorming -onderzoeken -creativiteit* Je bent onderzoekend en brengt verschillende aspecten van een vraagstuk of probleem vanuit verschillende perspectieven in kaart. Je verzamelt relevante informatie uit erkende bronnen en analyseert en synthetiseert deze op systematische wijze. Op basis hiervan vorm je een oordeel en kom je tot een oplossing. Je kunt ongewone perspectieven gebruiken en daardoor gemakkelijker op nieuwe ideeën komen. leervermogen -reflecteren -zelfsturing Je bent in staat om op je eigen handelen te reflecteren en daarin sterktes en minder sterke kanten van jezelf te benoemen. Je staat open voor de visie en feedback van anderen en geeft, mede op basis hiervan sturing aan je ontwikkeling als ict-professional.

hbo-competentie deelcompetenties ICT toelichting communicatief vermogen -communiceren -rapporteren -klantgerichtheid Je bent sensitief, toegankelijk en overtuigend in je communicatie met uiteenlopende doelgroepen, waaronder klanten. Je neemt de vraag van de klant als uitgangspunt, maakt duidelijke afspraken en checkt of steeds aan de verwachtingen is voldaan. beroepsethiek en maatschappelijke oriëntatie -maatschappelijke verantwoordelijkheid en beroepsethiek Je weet wat er in de samenleving speelt en houdt daar rekening mee bij het uitvoeren van het werk. Je bent je bewust van de betekenis van aangeleerde kennis en vaardigheden in de maatschappelijke context. Je beschikt over het vermogen om kennis kritisch te toetsen en te handelen volgens de geldende (beroeps)normen. samenwerken -samenwerken -leidinggeven Je bent in je samenwerking met collega’s zowel taak- als teamgericht om resultaten zo efficiënt en effectief mogelijk te realiseren. Je kunt functioneel leidinggeven aan een (project)team en teamleden stimuleren en motiveren. Je werkt goed samen met de klant.

Competentie ontwikkelplan Algemeen Moet goed lopend verhaal worden. Moet voorblad en inhoudsopgave hebben. Op voorblad: Naam; Studentnummer; Periode waarop het COP betrekking heeft; Datum waarop het COP is opgesteld (Tot je stage daarna weer aanpassen); Naam van je loopbaanadviseur.

Visie op studie en beroep Welke beroepstaken en beroepshandelingen spreken je aan? Welke minder? Leg uit waarom. Wat voor soort stage/werk zou je willen doen en wat wil je er leren? Welke themasemesters en keuzevakken zou je willen volgen? En waarom? Let op leg steeds uit waarom en geef argumenten.

Studievoortgang Hoeveel studiepunten heb je tot nu toe gehaald? Welke studieonderdelen heb je niet gehaald? Weet je hoe dat kan dat je die studieonderdelen niet hebt gehaald? Geef bij studieonderdelen die je niet hebt gehaald aan wanneer en hoe je van plan bent de achterstand in te halen. Ga je volgen jaar studeren of later

Sterkte-zwakte analyse per competentie Hierbij geef je aan hoe ver je een competentie hebt ontwikkeld. Schema invullen over hoe goed je een competentie beheerst op een schaal van 1 tot 5. Toelichting per score. Per competentie stand van zaken. Wat zou je in het kader van de betreffende competentie verder willen ontwikkelen? Let op: beargumenteer en geef voorbeelden!

Ontwikkeldoelen en actieplan Formuleer voor het aankomend half jaar SMART ontwikkeldoelen. Actieplan: welke activiteit ga je ondernemen om je ontwikkeldoelen te bereiken en wanneer ga je dit doen? Let op bewijsvoering!

opdracht Teams van 5 Zelf: Geef aan hoe ver je een competentie hebt ontwikkeld. (gebruik tabel in mapje) Schema invullen over hoe goed je een competentie beheerst op een schaal van 1 tot 5. Welk deel van die competentie denk je als eerste op het HBO te moeten ontwikkelen? Schrijf dit voor je zelf op met een argument Bespreek dit in je groep Verzamel uitkomsten op een flap en zoek overeenkomsten/verschillen …20 minuten… Presenteer

presentatietijd

Succes met je competentieontwikkeling