Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Open normen in wetgeving
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Inkopen en aanbesteden
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Maatschappelijk Aanbesteden
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Duurzame jeugdzorg Almere
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
TOM keurmerk Marius Berendse.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Individueel roosteren
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AZF/APO/HRM/CDC/IntroP3 HRM Netwerk 27MAY05 1 Informatie proces- en personeelsplanning  bevraging stand van zaken.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Integriteitrisico’s in kernprocessen
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Project oriëntatie op het beroep
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Ex-gedetineerden en de Huisvestingswet Stadsregio Rotterdam/gemeente Rotterdam Leonie Andriesse.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Betrokkenheid in kaart gebracht Ontwikkeling en gebruik van de Triadekaart in de GGZ Jooske van Busschbach Kerstin Wolters Hannie Boumans.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Recht in Gedwongen Kader
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Van beleid tot regelgeving
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Richting geven aan Teamontwikkeling
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Stap drie bij projecten
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers Creatief subsidiëren Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers 1-7-2019

Netwerkend samenwerken: bron Onderzoek: Sedimentatie in sturing Systeem brengen in netwerkend werken door meervoudig organiseren Van: Nederlandse school voor openbaar Bestuur (NSOB)

Netwerkend samenwerken: sturingsvormen overheid Bron: Sedimentatie in sturing

Netwerkend samenwerken: een beschrijving Bron: Sedimentatie in sturing

Netwerkend samenwerken: een stappenplan Beleid vaststellen en smart maken Keuze voor netwerkend samenwerken Identificatie van netwerk partners Inventarisatie belangen en doelen van alle netwerk-partners Relevante wettelijke kaders Vaststellen rollen van netwerk- partners Wijze van samenwerken Financiering Vorm van samenwerken go/no go  keuze voor netwerkend samenwerken go  Intentieovereenkomst Zijn dit inderdaad de stappen? Rol overheid Rol overheid mét partners De stappen 1-3 worden door de overheid zelf uitgevoerd. Na identificatie van het netwerk worden de overige stappen door de overheid afgestemd met de partners

Tweede rapport NSOB Vervolg op onderzoek Sedimentatie in sturing Is het subsidie-instrumentarium (van de provincie) toereikend en passend in de context van netwerkend werken?

Bevindingen NSOB Van de klassieke rol.. Subsidiekader (Awb en Asv) gaat van de klassieke rol uit.. .. naar meerdere nieuwe rollen ..maar (hoe) past dit in de nieuwe rollen?

Gesignaleerde dilemma's Subsidievormen en –procedures missen flexibiliteit a. tempo besluitvorming en toekenning; b. ritme van subsidieverlening; c. synchroniciteit van afstemming; d. flexibiliteit in het proces; Maar als we het flexibel maken, hoe: a. borgen we politieke sturing? b. verantwoorden we de besteding van middelen? c. past het in het juridische stelsel? 8

Wat is nodig? Een systeem dat dynamisch en flexibel is, maar tegelijkertijd de verantwoordelijkheden van de overheid borgt.

Op twee niveaus: Financiering binnen het netwerk Financiering van het netwerk naar derde

Twee oplossingen Alternatief kader ontwikkelen Inbouwen in het proces

Subsidieregeling onder Asv (Subsidieregeling Netwerkend Financieren) A. Alternatief kader Subsidieregeling onder Asv (Subsidieregeling Netwerkend Financieren) Algemeen of specifiek (voor netwerken in zijn algemeenheid of per netwerk) Inventariseer waar de ruimte is in Asv Bekijk in hoeverre afwijking mogelijk is van Asv Neem regels op over vorming van netwerk Bepaal bv dat GS bevoegd is om per geval te bepalen dat deze subsidieregeling van kracht wordt Verordening naast Asv Geen binding aan de Asv, dus optimale flexibiliteit Bovenstaande punten gelden ook hier voor

B. Inbouwen in het proces Materiele vereisten incorporeren in de samenwerkingsafspraken (bv. SOK of rechtspersoon) - vereisten Asv (zoals verantwoording, meldingen, betaalcyclus) - vereisten Aanbestedingswet/aanbestedingsbeleid Maar als er meerdere overheden deelnemen, welke Asv en welk aanbestedingsbeleid is dan leidend?

Voorbeeld

B. Inbouwen in het proces Hoofdfinancier aanwijzen Beleid volgt de hoofdfinancier (aanbesteding en subsidie) Akkoord van andere bestuursorganen in netwerk voor aanwijzing hoofdfinancier (bestuurlijke afstemming i.v.m. toepassing 'vreemd' beleid) B B B

Contactgegevens Sandra van Heukelom-Verhage T 070 515 38 10 E s.vanheukelom@pelsrijcken.nl Amy Elzakkers E amy.elzakkers@pelsrijcken.nl