Veiligheidsprogramma’s toen…
Veiligheidsprogramma’s nu…
De missing link Reductie van de overige 5%..... 95% reductie ongevallen door veiligheidsprogramma’s 5% ??
Extern prima, waarom intern? Externe Veiligheidsprogramma’s VEILIGHEID Bevlogen Energie- bronnen Leider-schapsstijl
Laat de balans doorslaan! Energie- bronnen Intrinsieke motivatie Regelruimte Ontplooiingsmogelijkheden Sociale steun directe leiding Sociale steun collegae Sociale steun prive Zelfstandigheid Feedback Inspraak Communicatie
Het begrip bevlogenheid Bevlogenheid kan omschreven worden als een positieve toestand van voldoening die gekenmerkt wordt door: Vitaliteit – Toewijding – Absorptie Hoe zien bevlogen medewerkers eruit? Geen bepaalde leeftijd Nemen lot in eigen hand, zijn ook bevlogen buiten ‘t werk Hebben dezelfde waarden als de organisatie (Gedragen zich – geen onbeschoft gedrag) Zijn niet werkverslaafd
Hoger veiligheidsgedrag Meer arbeidssatisfactie, minder verloop Wat zijn de gevolgen Bevlogen Hoger veiligheidsgedrag Meer arbeidssatisfactie, minder verloop Betere mentale en psychosomatische gezondheid Meer pro-actief gedrag, meer neiging om te leren, ‘Go the extra mile’ Een betere performance Klanten meer tevreden
Bevlogen en leiderschapsstijl? Verdere verhoging veiligheidsgedrag schapstyl Verschillen in % tussen bevlogen en niet bevlogen medewerkers Verzuim Klantgroei Productiviteit Ongevallen 60% - 62% 40% - 27% 20% 18% 12% 0% Bron: Gallup consulting
Organisatiefactoren: (Leiderschapsgedrag) Factoren medewerkers: De drie factoren Organisatiefactoren: Detachering medewerkers Taakstruktuur Formeel gezagssysteem Factoren management (Leiderschapsgedrag) Directief Ondersteunend Participatief Prestatiegericht Factoren medewerkers: Locus of control Ervaring Waargenomen vaardigheden Uitkomsten: Veiligheidsgedrag Veiligheidsprestaties
Stelling Sociale steun van de direct leidinggevende leidt tot een hoger veiligheidsgedrag Onderzoek toont aan dat bevlogenheid leidt tot een hoger veiligheidsgedrag Bron: Building Engagement in this Economic Crisis. Gallup consulting - © 2009 Mijn taak is het te vragen: gaat het nog jongens? Frank de Winne Commandant van een legerdetachement
De doelstelling wat ons betreft
De gevolgen Vooral kans op ongevallen bij onverwachte situaties Minste ongevallen door hoge verantwoordelijk-heid en maximale alertheid Ongevallen door meer (inschattings) fouten minder corrigerend vermogen en miscommunicatie Ongevallen door onverschilligheid, minder betrokkenheid, lakse houding tov procedures
Persoonlijke interventies Onze missie Persoonlijke interventies Management improvement programs Arbeid en Organisatie De mens centraal