Hulpmiddel versterken medezeggenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Cliëntenraden en Veiligheid
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Medezeggenschap en de Benchmark
P. 122 oktober 2013 Intro in de jeugdraad. 22 oktober 2013 Jeugdraad p. 2 Opdrachten •Adviezen te geven en voorstellen te formuleren, op eigen initiatief.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Begeleid zelfstandig leren
Lomoz, 14 maart 2012 Strategisch denken en handelen Nettie van Heezik.
Procesplanning Tot tervisielegging ontwerpplan. De opdracht Raadsbesluiten Leek / Noordenveld Maak een plan met mogelijkheid tot bouwen van woningen.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Logical Framework Approach
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Projectcoördinator Kennisnetwerk CVA Nederland
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Startbijeenkomst Dorpsplan … ‘Een dorpsplan maken; leefbaarheid in perspectief’
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD SINT BAVOSCHOOL november 2010.
Deel anders, mijn organisatie
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Workshop Fondsen werven
De beperkingen van ‘macht’ Leiding geven en medezeggenschap.
Communicatie met ouders
De (T)OR en de bestuurder
Burgerinitiatieven.
Leerlingenraad De Ark.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
met studievaardigheden
P. 123 oktober 2014 Jeugdraad voor dummies Installatie VGC-jeugdraad.
MANTELZORGCOACH.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Evaluatie Cursus.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
1.
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Beleid en regelgeving Les 2.
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
José Schiphorst CCR Evean
De Medezeggenschapsraad spreekt….
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Teambarometer.
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Behavior Based Safety Warehousing
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Formele Medezeggen-schap
Workshop Belangen van Netwerken
RIBW Groep Overijssel: “Partnerberaad Hardenberg”
Cliëntenraad Sociaal Domein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Partner in innovatie met de vernieuwingskracht van Generatie Y.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Zinvolle daginvulling en deskundigheidsbevordering in verpleeghuizen
Van Ondernemingsraad naar Raad van de Onderneming – kan dat?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Uitkomst Quickscan Kampen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Hulpmiddel versterken medezeggenschap Aan de slag met het Hulpmiddel versterken medezeggenschap

Stappen Evalueren Evalueer met behulp van de werkbladen het werk van de cliëntenraad, de samenwerking met de bestuurder en het contact met de achterban. Ambities benoemen Schrijf wensen en verbeterpunten op. Actieplan maken Maak een actieplan op basis van de belangrijkste wensen en verbeterpunten.

Evalueren en Ambities benoemen Bekijk de cirkels van de medezeggenschap en de bestuursstijl. Waar staat de cliëntenraad? En waar staat de bestuurder? Hoe werkt de cliëntenraad samen met de achterban? Op welke manieren heeft de cliëntenraad contact met de achterban? Wat gaat goed en wat kan beter? Schrijft wensen en verbeterpunten op.

Cirkel van de Medezeggenschap Hoe werkt de cliëntenraad aan de medezeggenschap? Co-creërend Informerend Adviserend Meepratend

De raad ontvangt informatie en is op de hoogte van wijzigingen in het beleid. De raad geeft geen formele adviezen. De raad praat informeel met de bestuurder. Het is onduidelijk wat er met de input van de raad gebeurt. Informerend

De raad praat actief mee over wijzigingen in het beleid en voorliggende onderwerpen. De raad ontvangt regelmatig informatie en soms een formele adviesvraag. De raad gaat soms zelf op zoek naar informatie en resultaten uit inspraak. Meepratend

De raad adviseert over voorgenomen besluiten (gevraagd en ongevraagd, gewoon en verzwaard). De raad ontvangt regelmatig informatie en gaat regelmatig zelf op zoek naar informatie en resultaten uit inspraak. De raad ontvangt bij elke voorgenomen wijziging in het beleid een formele adviesvraag. De raad kiest bewust of hij op een adviesvraag reageert en geeft goed onderbouwd advies. De raad ontvangt bij elk advies een terugkoppeling van de bestuurder. Adviserend

De raadsleden nemen proactief deel aan werkgroepen binnen de organisatie. De raad geeft meer ongevraagde adviezen dan gevraagde adviezen. De raad ontvangt veel informatie en formele adviesvragen. De raad kiest zijn eigen speerpunten en kiest bewust op welke adviesvraag hij reageert, bij welk thema hij proactief in werkgroepen gaat zitten en over welk thema hij ongevraagd advies geeft. De raad is continu bekend met informatie en resultaten uit inspraak. De raad stimuleert dat cliënten betrokken zijn bij werkgroepen en evaluaties. Co-creërend

Cirkel van de Bestuursstijl Hoe werkt de bestuurder samen met de cliëntenraad? Samenwerkend Informerend Participerend Consulterend

De bestuurder voert zelfstandig beleid en geeft hierover informatie aan de raad. Informerend

De bestuurder bepaalt het beleid en geeft de mogelijkheid tot commentaar, maar verbindt er geen consequenties aan. Consulterend

De bestuurder bepaalt het beleid en staat open voor andere ideeën en oplossingen. Participerend

De bestuurder is verantwoordelijk voor het beleid De bestuurder is verantwoordelijk voor het beleid. Op basis van gelijkwaardigheid werkt en besluit de bestuurder samen met cliënten. Samenwerkend

Samenwerking achterban Welke vormen van contact zet de cliëntenraad in? Onderzoekend Onderzoek onder cliënten Analyseren en delen van gegevens Informerend Informeren over de raad Informeren over het raadswerk Samenwerkend Actief samenwerken met de achterban Consulterend Persoonlijk contact Thema´s en ideeën opvragen Thema´s bespreken Overig Andere vormen van contacten

Actieplan maken Wensen en verbeterpunten Verzamel alle wensen en verbeterpunten uit de evaluatie. Prioriteren Kies de belangrijkste punten uit en maak daar actiepunten van. Actieplan Maak de actiepunten zo concreet mogelijk en schrijf ze op in een actieplan. Evaluatie plannen Plan meteen een evaluatiemoment. Bijvoorbeeld na een halfjaar of een jaar.

Vragen over medezeggenschap? KansPlus/VraagRaak 030 – 236 35 50 Het LSR 030 - 299 00 04 www.meepraten.net