Hoe volgen wij onze kinderen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Wat weet de leerkracht van uw kind?
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Begeleiding van kinderen met zorg
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Welkom. Wie zijn wij Een kleine school Een kleine school 122 leerlingen. 122 leerlingen. Niveau: basis kader theoretisch havo. Niveau: basis kader theoretisch.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Verlengde Instructie Groepen 3.
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Informatiebijeenkomst Groep 2
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur Mariaschool
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Informatieavond Groep 1/2 D.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatieavond 14 september 2015 Uitleg Groep 0/1 Schooljaar
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
en het leerlingvolgsysteem
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Informatieavond ‘t Heibosch
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Welkom.
Leren door beleven met Hart Hoofd Handen
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Informatieavond groepen 8
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Hoe volgen wij onze kinderen? Zorg op De Marlijn Hoe volgen wij onze kinderen?

Zowel school als ouders signaleren Samen met ouders Zowel school als ouders signaleren

Einde schooljaar: Zorgvuldige overdracht tussen leerkrachten = waarborgen en continueren van de zorg voor de kinderen

3 vaste momenten van signalering 1. Groepsbespreking 2. IB gesprek 3. Oudergesprekken

Groepsbesprekingen 2x per jaar Welbevinden = observatie leerkracht + signalen vanuit ouders Groepsplannen; voor alle vakken worden groepsplannen gemaakt. Hierin staan de doelen beschreven en de aanpak. Na een periode van 10 weken (rekenen en spelling) of 20 weken (technisch en begrijpend lezen) volgt er een evaluatie Vorderingen leerling- en groepsniveau Afspraken op leerling- en groepsniveau Indien wenselijk informeert de leerkracht de ouders.

IB-gesprekken 2x per jaar Zijn de afspraken nagekomen? Hoe ontwikkelen de kinderen zich n.a.v. de gestelde doelen in het groepsplan? Welke kinderen zijn gesignaleerd? Wat heeft dit kind nodig? Dit wordt verwerkt in het groepsplan en geëvalueerd. Indien wenselijk informeert de leerkracht de ouders

Oudergesprekken Informatieavond Algemene informatie school en groep Startgesprek; dit schooljaar try-out groep 7 en 8 10-minuten gesprekken Welbevinden Vorderingen Tussentijds gesprek met leerkracht op initiatief van school of ouders Gesprek met IB-er en/of hoogbegaafdheidsdeskundige Gesprek met externen bijvoorbeeld schoolcontactpersoon MDO (multidisciplinair overleg = overleg met meerdere externe deskundigen)

Extra zorg Een kind ontwikkelt zich niet volgens verwachting: Dit betreft zorg op gebied van sociaal-emotioneel en/of didactisch functioneren. Leerkracht en ouders zijn de belangrijkste personen wat betreft de signalering. 1. Wat heeft het kind nodig? (leerkracht en intern begeleider) 2. Wat kan de leerkracht in deze klas, binnen deze groep, het kind bieden? 3. Afspraken t.a.v. de aanpak in de klas. 4. Informeren ouders (leerkracht)

Extra zorg 5. Na 6-8 weken evalueren; Gewenste situatie is bereikt Interventie leidt tot verbetering, maar doel is nog niet behaald  voortzetten interventie 4-6 weken Interventie leidt niet tot gewenste situatie; er is geen verbetering zichtbaar 6. Gesprek ouders, leerkracht, intern begeleider en/of hoogbegaafdheidsdeskundige bij toenemende zorg. Welke extra inzet is nodig? Kan De Marlijn dit bieden? 7. Eventueel externe zorg bijv. aanvullende onderzoek; in dit geval zijn er meerdere gesprekken tussen school en ouders. 8. MDO (multidisciplinair overleg) Intern begeleider heeft één keer per twee weken overleg met directie.

Wat heeft de school te bieden? RT/plusklas Rots en Water Onderwijsassistent Fysiotherapie / Logopedie Hoogbegaafdheidsdeskundigen Leesspecialisten

Wat heeft de school te bieden? Daarnaast kunnen we ondersteuning aanvragen bij het samenwerkingsverband PassendWijs: Schoolcontactpersoon; consultatie en eventueel onderzoek Ondersteuningsteam - 3 uur - 10 uur - arrangement individuele leerling - groepsarrangement - toelaatbaarheidsverklaring bij verwijzing SBO of SO

School en ouder, schouder aan schouder En vooral……………………….. Neem contact op met ons wanneer er vragen of twijfels zijn. School en ouder, schouder aan schouder