TEACHING A(T) RISK Slotconferentie 18 – 02 – 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Dienst Time Out Projecten
Gedragsproblemen
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Pastoraal op school.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Vroegtijdige Schoolverlaten
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
moderniseren van het curriculum.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Dossier Empowerment.
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
vanuit een herstelgerichte visie!
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Experten in de derde graad Proefproject
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Resultaatgericht Samenwerken
Voorstelling van het Ris-K- project en uitwisseling
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Motiveren: de ins en outs!
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Het zorgcontinuüm.
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Themagroep Schooluitval Regio Leuven.
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Inleiding campusvoorrang
Basistekst : Talentontwikkeling
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Cijfergegevens leerrecht
Actieonderzoek.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Aanbod jongvolwassenen
Onderzoeksproject Service’
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

TEACHING A(T) RISK Slotconferentie 18 – 02 – 2014

Risicosituaties op school positief doen kantelen Project 1) Beschrijving 2) Evaluatie 3) Perspectieven

Filmfragment 1 3 jongeren aan het woord

Uit Schoolpijn (Daniel Pennac): “Onze slechte leerlingen (leerlingen die de naam hebben dat nooit iets met ze zou worden) komen nooit alleen naar school. Er komt een ui de klas binnen: een aantal lagen verdriet, angst, ongerustheid, rancune, boosheid, onbevredigde behoeften, een woeste onverschilligheid, en dit alles tegen een achtergrond van een verleden vol schaamte, een heden dat weinig goeds te bieden heeft en een verloren toekomst.”

1) Missie Ris-K- project Ris-K wil ertoe bijdragen dat jongeren - ook de meest kwetsbaren onder hen - hun recht op leren blijvend kunnen waar maken. Daartoe wil Ris-K scholen in de regio - vanuit jongerenwelzijn en jeugdvormingswerk - ondersteunen zodat ze er steeds beter in slagen om met elke leerling een positieve leef- en leeromgeving op te bouwen die hen alle kansen biedt op een zin- en succesvolle schoolloopbaan. Het doel is voor bepaalde scholen bijkomende middelen en begeleiding te voorzien ter ondersteuning van hun zoektocht naar hoe ze problematische situaties op school, die kunnen leiden tot afhaken of uitsluiten, positief kunnen aanpakken en liefst nog kunnen voorkomen.

1) Situering Ris-K- project Ris-K is een aanvulling op de schoolexterne projecten en het netwerk leerrecht. Geen ‘alternatief voor’ maar versterking van de betekenis en plaats van de bestaande projecten Opstroom denken = i.p.v. jongeren naar schoolexterne diensten – schoolexterne diensten naar jongere Ris-K wil de schoolinterne dynamieken m.b.t. aanpak van probleemgedrag op school ondersteunen en versterken Focus: preventie van vroegtijdige schooluitval (Proces)ondersteuning van school eigen initiatieven en projecten Sector- en netoverschrijdend uitwisselen en intervisie (platform/steunpunt/forum)

Voorstelling van Ris -K 1) Algemeen 2) Curatief 3) Preventief

1) Algemene voorstelling van Ris-K Initiatiefnemer: LOP SO Leuven Subsidieverstrekker: Stad Leuven via vzw Stedenfonds: 75.000€ totaal Ris-K- project september 2011 tot einde 2013 Scholen: 6 met hoogste GOK % (4 KSLeuven, 2 Go! waarvan 1 Prov.) Externe organisaties voor bijkomende hulp: 4 organisaties nl. Koïnoor, Arktos, NLR, ACHT Aansturing: net- en sectoroverschrijdende stuurgroep en DB Project team Ris-K m.m.v. K&S voor deelacties en slotconferentie Dragende waarden: waarderend en reflecterend samenwerken Acties - curatief: rugzakfinanciering Acties - preventief: waarderend organiseren Acties - beleidsgericht: slotconferentie

1) Curatief: systeem van rugzakfinanciering Schoolexternen: stellen hun aanbod in sept. voor op “ Open Markt “ Koïnoor: Co-begeleider, Arktos: klasgroep begeleidingen, NLR: Ronde Tafels en ACHT: LSCI coaching School kan op hen beroep doen voor 3 cases/jaar (tot 42) Cel leerlingen begeleiding (ILB/CLB) kiest, doet aanvraag en houdt de regie. Volgens de afgesproken procedure Tegen vergoeding van 1000€ per case Waarvoor kan gerekend worden op 25u interventie Voor een waarderende en oplossingsgerichte samenwerking Die wordt afgesloten met een evaluatie van het traject Op het einde van het jaar deelname aan een net- en sectoroverschrijdend reflectiemoment.

1) Preventief: aanzetten en acties AI- vooronderzoek (Kessels & Smit): Op zoek naar factoren die er toe doen bij herstel van breuk met de school (kantelfactoren). Voorstel AI – training: Voorstel voor training en intervisie van een schoolintern platform gericht op preventieve acties binnen de school. Navorming door Geert Stroobant Voor Ris-K medewerkers en leerkrachten over “strategisch omgaan met regel- en normoverschrijdend gedrag”. Conclusie - verkennend en inspirerend: Via verslag in eindrapport en als basis voor aanvraag Ris- K II

Evaluaties van Ris-K 1) Enkele Cijfers 2) Positief effecten 3) Kritische bedenkingen

2) Rugzakfinanciering: evaluatie - enkele cijfers Totaal aantal: 32 (jongens: 60%, 1ste graad 30%, 2de 60%, 3de 10%) Koinoor : co - begeleider vanuit welzijn : 17 combinaties met time-out als nazorg en versterking Noodzakelijke aanvulling Arktos : klas groep begeleiding vanuit vormingswerk: 11 gewaardeerd nieuw aanbod Voornamelijk bij start van schooljaar Netwerk Leerrecht: Ronde Tafel: 2 Weinig ingezet Ronde Tafel als krachtige methodiek Life Space Crisis Intervention: team coaching: 2 Enkel in school met sterk uitgebouwde LSCI Belang van team coaching

2) Rugzakfinanciering: evaluatie - positieve effecten Leerlingen : behoud van band met school, afwerken van schooljaar, stilstaan bij en onderkennen van eigen aandeel Klasgroep: positieve kantelingen, zinvolle participatie van leerkrachten Leerkrachten: bereidheid, extra-inzet, meer begrip en interesse Kaltitularis: bevestiging en erkenning van zorgrol Klassenraad: sleutelfactor, meerwaarde van externe inbreng Directie - ILB: inspiratie voor het hele team (bv. herstel denken) CLB: kracht van samen zoeken en tijd maken Externe begeleiders: boeiende band met scholen, verbetering van de kwaliteit van de relatie en effectief kansenverhogende methodiek Over het algemeen: kracht van ‘methodiek’ waarderend en oplossing – (kracht) gericht samenwerken: dit spoor verder uitwerken

2) Rugzakfinanciering: evaluatie - kritische bedenkingen Het systeem van rugzakfinancieringen kent nog een aantal groeipijnen: factor tijd, beschikbaarheid. Blijvende zoektocht naar wanneer dit systeem best wordt ingezet: niet ‘te vroeg’ (eerst ILB/CLB), maar ook niet ‘te laat’ (als het krediet op is). Vaak ontbreekt een gezamenlijke eindevaluatie waardoor de leereffecten onvoldoende gestoffeerd zijn. Transfer naar de school als geheel is beperkt. Schoolcultuur wordt daardoor niet beïnvloed.

Ris-K actoren aan het woord Filmfragment 2 Ris-K actoren aan het woord

1) Rugzakfinanciering 2) Preventieve acties Perspectieven 1) Rugzakfinanciering 2) Preventieve acties

3) Rugzakfinancieringen: perspectieven voor een Ris-K II Behoud van rugzaksysteem Meer aanbieders op de markt zetten Sleutelrol van cel leerlingenbegeleiding binnen de school: kiest en houdt de regie Optimaliseren van ‘methodiek’ oplossing gericht samenwerken: Belang van tijd nemen en krijgen; Belang van duidelijk kader, transparante organisatie en een vlot procesverloop; Belang van hoge kwaliteit van relaties (dialoog). De rugzakken meer aangrijpen als een kans op leren. Participatie van leerkrachten verhogen. Installeren van net- en sector overschrijdend leerplatform voor afstemming, reflectie en evaluatie.

3) Schooleigen preventie projecten: perspectieven voor een Ris-K II Basisoriëntatie: preventie van vroegtijdig schoolverlaten - Effecten worden ‘daarop’ gemeten Ontwerpen, plannen, uitvoeren en verankeren van schooleigen preventieve acties door een schoolinterne groep. - Begeleiding via bijkomende middelen voor procesbegeleiding en vorming Ondersteuning vanuit net- sector overschrijdend platform Expliciet engagement van de scholen Perspectief op een duurzame en structurele verankering.

Het laatste woord aan de school Filmfragment Het laatste woord aan de school