Cliëntenraad als schakel tussen de cliënten en de merken van Arkin in het bewaken van de kwaliteit van zorg en het ontwikkelen van herstel ondersteunende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Medezeggenschap en de Benchmark
Veranderingen in rol Familieraden
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Het Landelijk Platform GGz heeft van het Ministerie van VWS in 2006 het project Programma Lokale Versterking toegewezen gekregen.
In het bestuursakkoord
Beleidskader in bullets In de bijlagen van het beleidskader worden voorbeelden gegeven van uitwerkingen van de thema’s. Dit overzicht is samengesteld.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Steeds krachtiger bestuur in:
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
TOM keurmerk Marius Berendse.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Bedrijfsvoeringsscan
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Structuurvernieuwing KBO Gelderland
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
HET WERKLAB -1- EEN COöPERATIE u.a. uitdagend voor de een, routineus voor de ander, WORK IN PROGRESS! Het Werklab i.o. is een initiatief van Partners aan.
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Dé vereniging voor mensen met MS en hun betrokkenen.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen sta je sterk! Beleidsplan van de Patiëntenraad Altrecht
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
JAARPLAN Griffie 2013 Bijlage A3, halfjaar Toelichting A Onderwerpen: rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
1 Speciale bijeenkomst Kringberaad Land van Cuijk 14 augustus 2013 ‘s-Hertogenbosch Een nieuw perspectief voor belangenbehartiging.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Adviesraad Sociaal Domein
Participerend Leiderschap
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
bij kwaliteit en outcome
De Kwaliteit Verbetercyclus
Adviesraad Sociaal Domein
De Kwaliteit Verbetercyclus
Cliëntenraad Sociaal Domein
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Patiëntenparticipatie
Medezeggenschap bij De Eshoek
Naar een stad waarin iedereen meedoet
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Jaarplan 2017 speerpunten onderdelen cliëntenraad Arkin
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Uitkomst Quickscan Kampen
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Cliëntenraad als schakel tussen de cliënten en de merken van Arkin in het bewaken van de kwaliteit van zorg en het ontwikkelen van herstel ondersteunende zorg. Zichtbare uitkomsten 2017 Deel projecten van de CR binnen het project Herstel Ondersteunende Zorg gekoppeld aan de 7speerpunten. Kennis projecten van de CR binnen Herstel; SIZ, rookbeleid, ouderen en verslaving, DIS in co-creatie met CR Sinai. De merken hebben de Herstel ondersteunende Zorg in alle werkprocessen zitten; Algemeen kerntaken van de CR hebben geleid tot tijdige en concrete adviezen aan veranderingen in de organisatie; Indien nodig worden er ongevraagde adviezen gegeven. De samenwerking met het Herstelbureau, de Naastbetrokkenen en Geestelijke Verzorging leidt tot concrete resultaten. De samenwerking met het Zwarte Gat, LPGGZ, landelijke en stedelijke partners leidt tot concrete resultaten. Stip op de horizon 2017. De kwaliteit van zorg van cliënten van Arkin is van aantoonbare waarde terug te zien in de monitortrajecten. De medezeggenschap van de CR wordt tijdig en voldoende benut en ingezet bij veranderingen in de zorg. De belangbehartiging van cliënten uit de praktijk wordt door de Cr concreet gemaakt en in beleid omgezet in overleg met de de merken. Herstel Ondersteunende Zorg is in de werkprocessen van de merken een vast onderdeel. De veranderingen binnen de CR dragen bij aan het realiseren van onze kerntaken. Missie We dragen zorg voor de medezeggenschap van cliënten die bij Arkin in zorg zijn. We bewaken de kwaliteit van zorg en behartigen de belangen van cliënten. Dit is in lijn met de wettelijke afspraken hieromtrent en de samenwerkingsovereenkomst met de Raad van Bestuur Arkin. Naast deze kerntaken richten wij ons op de ondersteuning en het monitoren van de merken in het concretiseren van de Herstel Ondersteunende Zorg voor cliënten. Opdat zij de draad van het leven weer op kunnen pakken en hun leven weer opnieuw vorm en inhoud kunnen geven. Medewerkers We faciliteren onze CR leden en vrijwilligers optimaal in de uitvoering van de nieuwe taken. We faciliteren de medewerkers van het ondersteunend bureau optimaal in de ondersteuning van de onderdelen van de Cr en de merken. We hebben jaarlijks een resultaat ontwikkelgesprek met de leden, de vrijwilligers en de medewerkers . We hebben een jaarlijkse heidag waarop geëvalueerd wordt. En een uitje We bieden scholing, lunchbijeenkomsten en symposia afgestemd op de merken en speerpunten. We bieden werkbegeleiding voor de medewerkers en coaching voor de leden en vrijwilligers. We bieden een onkostenvergoeding voor de leden en vacatiegeld voor vrijwilligers volgens de afspraken vastgelegd in het contract. We bieden een goede overgang naar binnen – en buitenring en borgen de daarmee de opgebouwde kennis. Er komt een werkgroep communicatie. We werven voldoende nieuwe leden om slagvaardig te blijven. We dragen zorg voor een professionele opvolger als voorzitter en goed in gewerkte vice voorzitters. Jaarplan CR Arkin 2017 Eindresultaten voor bestuur en financiers De CR adviseert, gevraagd of ongevraagd en agendeert onderwerpen die van belang zijn voor optimale zorg voor cliënten, naastbetrokkenen, medewerkers en zorgverzekeraars in de zorg van Arkin. De CR is gefaciliteerd en tijdig op de hoogte gesteld van voorgenomen veranderingen. De CR wordt in een vroeg stadium betrokken in het mede ontwikkelen van zorginnovaties binnen Arkin. In dat kader heeft de CR regulier overleg met de RvB, de directeur ZOK, de merkdirecties e.a. echelons. De CR is een volwaardige partner binnen en buiten Arkin. Leiderschap We laten onze missie en kerntaken leidend zijn in ons gedrag. We weten wat we willen bereiken, ons handelen is gericht op gezamenlijke resultaten ter verbetering van de zorg vanuit cliënten perspectief. We zien het als onze taak om in het kader van de Herstel Ondersteunende Zorg ook buiten Arkin de samenwerking met partners aan te gaan. Samen sterk in de stad is van essentieel belang voor het herstel van de cliënt en zijn naastbetrokkene. Management van processen We werken volgens het CR model zoals dit in 2016 uitgewerkt is. (zie bijlage) Dit wil zeggen dat er met een binnen – en een buitenring wordt gewerkt. De leden uit de binnenring hebben een eigen contract en mandaten. Zij hebben stemrecht en bepalen de medezeggenschap. De vrijwilligers uit de buitenring dragen bij aan de kennis dmv themagroepen, projecten, lunchbijeenkomsten en het ophalen clientenervaringen. Alle merken worden gemonitord op het ontwikkelen van Herstel Ondersteunende Zorg. Er wordt nauw samengewerkt met de CRen van de BV’s. Gekeken wordt in hoeverre werkprocessen of protocollen geharmoniseerd kunnen worden. Ondersteuners van de BV’s vallen onder het Ondersteunend bureau en hebben eens per 6 weken teamoverleg en werkoverleg. Terwijl de BV’s hun eigen budgetten houden. Er wordt nauw samengewerkt met het Herstelbureau, de Naastenbetrokkenraad en de geestelijke verzorging. Stedelijk en landelijk wordt nauw samengewerkt. Resultaten voor cliënten We zijn transparant, onafhankelijk en continue bezig met het bewaken en monitoren van de kwaliteit van zorg en de collectieve belangenbehartiging van cliënten van Arkin; We zijn innovatief op actuele onderdelen van belang voor goed zorg en goede behandeling van de cliënt en diens naastbetrokkenen; We zijn gericht op alle aspecten van Herstel ondersteunende zorg inde werkprocessen om te komen tot persoonlijk herstel en een volwaardig leven in de samenleving. Zelfhulpgroepen entameren. Resultaten voor medewerkers & CR leden & CR vrijwilligers We zijn een prettige,veilige en leerzame werkplek voor CR leden, vrijwilligers en medewerkers; We bieden een werkervaringsplek voor IPS; We bieden stageplekken voor studenten; We bieden goede samenwerking aan lokale en landelijke netwerkpartners; We bieden expertise en kennis binnen en buiten de organisatie middels overleg, adviezen, symposia, rapporten en lunch bijeenkomsten. Organisatie, strategie & beleid De cliëntenraad bepaalt zijn beleid en strategie in de binnenring. Het CR bestuur heeft een afgeleide verantwoordelijkheid voor het dagelijks beleid van de CR. De plenaire vergadering is tweemaal per jaar en bepaald het huishoudelijk reglement van de CR. Het praktijk platform als buitenring is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming en infomeren van elkaar binnen de CR. De uitvoering van het beleid ligt bij de bureaumanager die de werkprocessen van het ondersteunend bureau vorm geeft. Alle onderdelen van de CR dragen bij aan de kerntaken van de CR: In de binnenring ligt de medezeggenschap en de besluitvorming. Er is sprake van een afgeleid mandaat op directieniveau voor de leden in de merken. De buitenring is gericht op kennisvergaring dmv: 1.clientenervaringen (achterban bezoeken, clientenpanels, ROM, enquêtes; 2. themagroepen;3. projecten, lezingen en lunchbijeenkomsten. Het overleg met de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht vindt plaats met het CR Bestuur. De leden uit de binnenring hebben twee merken gekozen en richten zich met de ondersteuner en de vice voorzitter op de overleggen met de resp. merkdirecties en haar adviestrajecten. De leden uit de binnenring trekken ook de merkoverstijgende adviestrajecten. Resultaten voor de cliënt en de maatschappij De kwaliteit van zorg wordt gemonitord en waar nodig bij gesteld; De medezeggenschap van cliënten draagt bij aan volwaardige zorg en tevredenheid van cliënten en hun naastbetrokkenen; Cliënten zijn gebaat bij Herstel Ondersteunende Zorg in in het gehele behandelproces opdat zij erna weer hun leven opnieuw vorm en inhoud kunnen geven en vanuit eigen kracht en zelfmanagement kunnen participeren in de samenleving.