Bijbel leesgroep Samen God zoeken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Een kijkje in de schatkist…
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Godsdienst 1.
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
Woord van Leven Mei 2011.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
O, Heer mijn God, wanneer ik in verwondering de wereld zie die U hebt voortgebracht. Het sterrenlicht, het rollen van de donder, heel dit heelal, dat vol.
? Wat zegt de Bijbel erover?
De dag van het solliciteren Blok 1
De Heer is mijn Herder  Intimiteit Heel persoonlijk: mijn Herder
Thema 4 Jezus volgen.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Voorganger: Ds. M. Reinders Ouderling van dienst: J. Nijhuis Organist:
DE BERGREDE (5) WELKOM.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Woordjes leren.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Nog bepalen… Vriendschap. Benoem drie dingen die jij kenmerkend vindt voor vriendschap Introductieopdracht Kenmerk van vriendschapVerbinding met christen-zijn.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Fotopresentatie Acadin winterwedstrijd
Voorganger Ds. Peter Elzinga Organist: Jan Wolfs
Jakobus (3).
Welkom op 26 febr. Voorganger: Ds. Mv. Marijn Rohaan Ouderling: Jan Verkerk Organist/pianist: Anne Kroeze Lezing: uit 1 Samuel 17 Kind van de zondag Jari.
De vraag is je beste vriend
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
10. De Geest, het woord en gebed
Jakobus (1).
God is zo groot. Kun je wel iets zinnigs over hem vertellen?
Blok III De wet In de lessen 14 t/m 20 ontdek je welke betekenis
Ik ben een leerling van Jezus.
Start Zondag 18 september 2016
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Nee Zeggen!.
Kiezen voor keuzedelen
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Welkom in deze kerkdienst
Vijf vormen van contact 1. De buschauffeur 2. Een noodgeval 3
Johannes (1) WELKOM 1.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Gebed. ‘Lessen in gebed’ Thema’s: vergeving, voorziening, opdracht, leiding, gebed, relatie.
Gebed. ‘Leerlingen inschakelen’ Thema’s: zending - evangelisatie – doel – macht – plaatselijk - wereldwijd.
Gebed. ‘God eren’ Thema’s: God eren – aanbidding – lof – levensstijl – toewijding - discipelschap.
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Gebed. ‘Het grote gebod’ Thema’s: liefde – andere mensen – koninkrijk van God – opoffering - uitdaging.
Les pijn en lijden Met kernwoorden.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Om wie gaat het? Marcus 1/1: Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God Marcus 1/ 2,3: Het staat geschreven bij de profeet Jesaja: “Let.
Zondag 19 mei 2019 Liturgie ♬ ♪ 145 : 1,2 KND 139 : 1, 14 ✟
Gebed. ‘Je bent van mij’ Thema’s: Acceptatie – Liefde – Leiding - Belofte –Bevestiging - Doop.
Wat leer je allemaal op school?
Welkom Thema: Op pad… Voorganger: Mevr. L. Winters
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Bijbel leesgroep Samen God zoeken

Programma Tijdsplanning 19.45-19.00 koffie & bijpraten 20.00-20.15 verhaal & uitleg 20.15-20.45 activiteit & gesprek 21.45-21.15 persoon & leven 21.15-21.25 zegen & zin Beschrijving van de verschillende onderdelen: 1. Koffie & bijpraten Als mensen binnenkomen, neem dan ruim de tijd voor de relatie. Drink koffie en geef gelegenheid om bij te praten, het laatste nieuws uit te wisselen en te delen hoe het met iedereen gaat. Dit is belangrijk, samen intercultureel bijbellezen is in hoge mate relationeel werk. En als iemand te laat is, stoort dat niet.   2. Verhaal & uitleg Vervolgens gaat de cursus verder met een gebed om Gods Geest en nabijheid voor de rest van de ochtend. Dan volgt een gedeelte aan de hand van de PowerPoint met een informatief karakter. Het doel hiervan is dat de grote lijnen helder worden. Dit is meer lesgevend, maar kan ook interactief zijn. Hierbij kan je verschillende werkvormen gebruiken in aanvulling op de PowerPoints. Je kan bijvoorbeeld om de beurt een vers lezen en degene die gelezen heeft laten samenvatten wat er gelezen is. Of eerst het hele verhaal uitlezen, iedereen zijn bijbel dicht laten doen en het met elkaar proberen na te vertellen. Of misschien zijn er zoveel begripsvragen dat je vooral aan het uitleggen bent. Ook in zo’n geval hoef je trouwens niet alleen aan het woord te zijn. Je kunt de vraag ook in de groep leggen: iemand een idee wat hier gezegd wordt? Tip bij dit onderdeel: let op afwijkende versnummering in sommige bijbels in andere talen. Zorg dat iedereen het juiste vers voor zich heeft. Geef iedereen genoeg tijd het één en ander op te zoeken. Bij dit onderdeel kan ook de relatie met de context van het bijbelgedeelte gelegd worden en kan er aandacht zijn voor de begrippen in het bijbelgedeelte die problemen opleveren en verheldering nodig hebben. Dit onderdeel is wel belangrijk, maar het is goed in de gaten te houden dat het vooral gaat om het proces van samen bijbellezen. Het is geen bijbelstudie waarbij iedereen naar een expert luistert. 3. Activiteit & gesprek Tijdens dit half uur gaan de deelnemers samen een creatieve opdracht doen. Meestal zal dit in groepjes van twee of drie zijn. Tijdens de activiteit praten ze samen over een gespreksvraag naar aanleiding van het bijbelgedeelte. Het is handig als dit groepjes zijn van mensen die dezelfde taal spreken. Je zal dat waarschijnlijk niet altijd verstaan, maar dat is ook niet nodig. Als het goed is heeft de tekst hen zelf geraakt en deze ervaringen kunnen uitgewisseld worden. Deze vorm lijkt vooral goed bij (migranten)vrouwen aan te slaan. Zij zijn graag met hun handen en met iets creatiefs bezig en vinden het makkelijk daarbij te praten. Voor sommige groepen zijn deze activiteiten wat minder aantrekkelijk. Sla ze dan gewoon over. Je kunt de gespreksvragen ook zonder de activiteit bespreken. 4. Persoon & leven Bij dit onderdeel gaat het erom dat het begrip van wat er in de tekst staat en wat dat de deelnemers heeft opgeleverd in verbinding gebracht wordt met hun eigen leven. In een groter groepje helpen gespreksvragen erbij om die slag te maken. In sommige lessen vormen 3 & 4 één geheel vanwege de tijd. 5. Zegen & zin Tenslotte is er de gelegenheid om de ochtend samen terug in Gods handen te leggen. Dit onderdeel bestaat uit 3 elementen: een gebed, een lied en een zegen. In het gebed kunnen de persoonlijke voorbeden die de deelnemers aandragen aan bod komen. Je kunt daar als cursusleider voor bidden. Mooi is het ook, afhankelijk van de groep, als de cursusdeelnemers voor elkaar bidden in een gezamenlijk gebed. Dat kan natuurlijk gerust in ieders eigen taal. Na het gebed volgt een lied. In de PowerPoint is telkens een liedsuggestie opgenomen met een link naar YouTube. Het zijn meestal bemoedigende liederen in eenvoudig Nederlands. Als er een overheersende taal/cultuur is kan je er ook voor kiezen om in die taal een lied te zingen. Je kunt daar bijvoorbeeld op www.songs2serve.nl suggesties voor vinden. Tenslotte spreek je als groepsleider een zegen uit die op de PowerPoint is opgenomen en wens je elkaar een goede week. Er is voor gekozen iedere keer dezelfde zegen op te nemen. Je kunt ook een andere zegen kiezen natuurlijk. Op de PowerPoint vind je ook huiswerk voor de volgende keer. Mensen kunnen ook deelnemen als ze dat niet doen, maar het helpt enorm als ze het bijbelgedeelte al eens rustig thuis gelezen hebben.

Marcus 12 Wat Jezus zegt: Gelijkenis van de wijngaard Betalen van belasting Hemel Welke regel is belangrijk Farizeeërs Geld Het gaat nog steeds over de vraag: wie is Jezus eigenlijk? In de gewone cursus heeft iedereen hoofdstuk 12 van te voren gelezen als huiswerk. Als je dit als losse les gebruikt, neem dan de tijd aan het begin, dat iedereen in zijn eigen taal het hoofdstuk kan lezen. Je kan de les voortzetten door met elkaar de dingen op te noemen waar Jezus over spreekt in dit hoofdstuk. Dat vat het samen. Misschien komen dan meteen al vragen naar boven over de verschillende onderdelen.

Het verhaal van de wijngaard Jezus gaat in gesprek met de leiders (schriftgeleerden, hogepriesters, oudsten). De leiders zijn boos op Jezus. Waarom? Macht & geld Het verhaal van de wijngaard is de focus deze keer. Leg de context uit. Jezus die in discussie is met de (religieuze leiders) uit zijn tijd. Waardoor worden zij vooral gestuurd? Ken je voorbeelden van religieuze leiders nu, die zo zijn?

Verhaal van de wijngaard Veel werk om een wijngaard te maken Niet iedereen zal weten wat een wijngaard is (afhankelijk van het land waar je vandaan komt). Het vergt veel investering in geld, tijd en energie om wijn te kunnen maken. Leg het proces kort uit. Oude wijnpers

Het verhaal van de wijngaard Lees samen Marcus 12: 1-11 * Wat gebeurt er precies in dit verhaal? Wat of wie worden er bedoeld met: de wijngaard de baas van de wijngaard de knechten in de wijngaard de werkers in de wijngaard Wat zegt Jezus met dit verhaal tegen de mensen waar hij mee praat? Wat zegt Jezus met dit verhaal tegen ons denk je? Je kan hier het tekstgedeelte hardop voor laten lezen door een van de kringleden. Vraag of iemand het verhaal navertelt of samenvat. Maak daarna tweetallen van mensen die dezelfde taal spreken en laat per duo de vragen bespreken. Daarna deel je in de grote groep de gedachten rond de laatste vraag met elkaar.

Het grootste gebod Thora: wetboek Wet bestaat uit verschillende geboden. 10 geboden belangrijk voor Joden en christenen (Exodus 20: 1 tot 17) In totaal wel 613 verschillende geboden Wat is nu de belangrijkste? Een tweede focus in deze les is het laatste gedeelte van Marcus 12, namelijk 28-34. Afhankelijk van de voorkennis van de deelnemers leg je uit hoe de wet van Mozes eruit ziet en waar hij voor was. Laat mensen nadenken over de vraag: wat is nu het belangrijkste van de wet?

Het belangrijkste gebod Marcus 12: 29, 30, 31 Er is 1 God, de God van de bijbel Hou van God met je hele hart, ziel, verstand en met al je kracht Hou van je medemensen evenveel als van jezelf Belangrijkste van de wet: liefhebben! Alle wetten en regels zijn er met 1 doel: liefhebben van God, je naaste en jezelf. Lees vs 29 tm 31 samen en loop de punten door.

Het grootste gebod praat samen: Hoe hou je van God met je hele hart? Hoe hou je van God met je hele ziel? Hoe hou je van God met je hele verstand? Hoe hou je van God met al je kracht? *geef bij al die dingen een voorbeeld *wat vind jij het makkelijkst? En wat het moeilijkst? *hoe kan jij dit de komende week doen? Vooral vrouwengroepen zullen het leuk vinden om tijdens gespreksrondes iets met hun handen te doen. Zoals bij deze slide bijvoorbeeld het inkleuren van een hand (kleuren voor volwassenen). Als dit niet zo goed bij je groep past kan je de opdracht ook weglaten en ze in kleine groepjes van 2 of 3 laten praten. Een geschikte plaat kan je vinden onder: https://nl.depositphotos.com/143963471/stockillustratie-hart-vorm-het-woord-liefde.html. Zorg voor mooi dik papier en stabilo fineliners, zodat het niet kinderachtig overkomt.

Zingen https://www.youtube.com/watch?v=kRXQCxwv6Ro Als je op de link klinkt hoor je het lied: Heer wijs mij uw weg. Je dan dat samen zingen of luisteren, afhankelijk van de mogelijkheden in je groep.

Gebed Deel met elkaar wat er speelt in je leven waar je graag voor zou willen (laten) bidden en/of danken. Neem de tijd om tot God te danken en te bidden voor deze dingen. Belangrijk om hier de tijd voor te nemen. Iedereen die wil bidden mag meedoen in zijn eigen taal, maar als je niet wil hoef je niet hardop te bidden.

Zegen De Heer zij voor je om je de goede weg te wijzen. De Heer zij naast je om je in de armen te sluiten en je te beschermen, tegen gevaren van links en rechts De Heer zij achter je om je te bewaren voor gemene aanvallen van anderen. De Heer zij onder je om je op te vangen als je valt of dreigt te vallen De Heer zij in je om je te troosten als je verdrietig bent. De Heer zij om je heen om je te verdedigen, als mensen over je heen vallen De Heer zij boven je om je te zegenen. Mag God zich over je ontfermen Nu en altijd Zo zegene je de algoede God.

Fijne week allemaal! Volgende keer: Datum, tijd Huiswerk: Lezen: Marcus 13 Vul de juiste tijd en plaats in.

Voeg hier uw eerste opsommingsteken toe Voeg hier uw tweede opsommingsteken toe Voeg hier uw derde opsommingsteken toe