Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Advertisements

Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Welkom.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Hoofdlijn Communicatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
Laatste Scriptieseminarie
NLT modules en excellentiebevordering
PLUSKLAS.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Lancering Traject
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Pourquoi apprendre le français?
Ouders & Clubs: één doel?!
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Antwerpse Doctoraatsschool (ADS) Doctoreren doe je niet alleen…
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
THEO 2. Leerling gericht Didactisch onderbouwd Godsdienstig sterk Vrijheid Hapklaar.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
CLIL-didactiek voor Duits
Motiveren: de ins en outs!
De driehoeksverhouding
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Steunpunt Natuurkunde
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Flexibele leertrajecten
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Onderzoeksmaster Rechten
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire Le français après OKAN Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire k Lisa Cools Promotor: prof. Karen Lahousse Co-promotor: dr. Machteld Vandecandelaere Assistenten: Nadine Janssens en Nele Verrecas (KS Leuven)

Problemen na doorstroom vanuit OKAN Context Frans vreemde taal (FLE) Vaak geen Frans in onthaalhaar Weinig tot geen kennis van het Frans Grote achterstand t.o.v. medeleerlingen Leren vanuit het Nederlands Maar: verplicht vak! Problemen na doorstroom vanuit OKAN Cf. Van Avermaet et al. (UGent, 2016)

FLE in migratiecontext Zo goed als geen studies over dit onderwerp Canada Vaak in tweetalige programma’s Vaardigheden van Anderstalige Nieuwkomers Belang van motivatie Introductory French voor ASL ~ flexibele leerweg

Frans na OKAN Flexibele leerwegen Wettelijk kader voor ex-OKAN Veel mogelijkheden Maar : Onwetendheid Koudwatervrees Nood aan professionalisering Weinig materiaal en ondersteuning Wettelijk kader voor ex-OKAN - Woordenboek gebruiken - Anders evalueren - Vrijstellingen - Voor opleidingsonderdelen - Vrijstellingen voor het hele vak + lessen Nederlands

Thesis Onderzoeksvraag: Wat zijn de mogelijkheden voor het vak Frans voor ex-OKAN-leerlingen?  Leerkrachten inspireren Bijkomende vraag: Zijn deze leerlingen, ondanks hun achterstand, gemotiveerd? Thesis

DEEL I Overzicht bieden van de flexibele leerwegen voor het vak Frans (cf. Machteld Vandecandelaere et al., 2015) Enquête voor leerkrachten Frans Google Forms Proces Materiaal Evaluatie Positieve en negatieve ervaringen DEEL I

DEEL II: CASE STUDY KS LEUVEN

DEEL II Beschrijving praktijk KS Leuven Leerlingen Didactiek en methode Cursus Evaluatie Motivatie  vergelijking LiSO : enquête met Likertschaal Autonome en gecontroleerde motivatie Interesse Academisch zelfconcept Gedragsmatigheid en emotioneel engagement Identiteit Toekomst DEEL II

Bedankt voor jullie aandacht! Vragen ?