Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire Le français après OKAN Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire k Lisa Cools Promotor: prof. Karen Lahousse Co-promotor: dr. Machteld Vandecandelaere Assistenten: Nadine Janssens en Nele Verrecas (KS Leuven)
Problemen na doorstroom vanuit OKAN Context Frans vreemde taal (FLE) Vaak geen Frans in onthaalhaar Weinig tot geen kennis van het Frans Grote achterstand t.o.v. medeleerlingen Leren vanuit het Nederlands Maar: verplicht vak! Problemen na doorstroom vanuit OKAN Cf. Van Avermaet et al. (UGent, 2016)
FLE in migratiecontext Zo goed als geen studies over dit onderwerp Canada Vaak in tweetalige programma’s Vaardigheden van Anderstalige Nieuwkomers Belang van motivatie Introductory French voor ASL ~ flexibele leerweg
Frans na OKAN Flexibele leerwegen Wettelijk kader voor ex-OKAN Veel mogelijkheden Maar : Onwetendheid Koudwatervrees Nood aan professionalisering Weinig materiaal en ondersteuning Wettelijk kader voor ex-OKAN - Woordenboek gebruiken - Anders evalueren - Vrijstellingen - Voor opleidingsonderdelen - Vrijstellingen voor het hele vak + lessen Nederlands
Thesis Onderzoeksvraag: Wat zijn de mogelijkheden voor het vak Frans voor ex-OKAN-leerlingen? Leerkrachten inspireren Bijkomende vraag: Zijn deze leerlingen, ondanks hun achterstand, gemotiveerd? Thesis
DEEL I Overzicht bieden van de flexibele leerwegen voor het vak Frans (cf. Machteld Vandecandelaere et al., 2015) Enquête voor leerkrachten Frans Google Forms Proces Materiaal Evaluatie Positieve en negatieve ervaringen DEEL I
DEEL II: CASE STUDY KS LEUVEN
DEEL II Beschrijving praktijk KS Leuven Leerlingen Didactiek en methode Cursus Evaluatie Motivatie vergelijking LiSO : enquête met Likertschaal Autonome en gecontroleerde motivatie Interesse Academisch zelfconcept Gedragsmatigheid en emotioneel engagement Identiteit Toekomst DEEL II
Bedankt voor jullie aandacht! Vragen ?