Training Scoor een Boek!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
De kern van projectmanagement
Basiscursus Levensboeken
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
ICTB/NB Projectmanagement.
Al doende leren training docenten
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Return to Sender.
De dag van het solliciteren - introductie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Studieadviesregeling
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Duurzaamheid in Gennep
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Rob Goossens Het Werkplan.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Welkom instructeurs!.
Schoolgroepbijeenkomst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
ADL Les 1.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Actieleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Procedures aan begin van het jaar
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Training Scoor een Boek!

Kennismaking Astrid Kroon Rijnbrink Tineke Scholte Biblionet Drenthe Tijd 5 minuten: Welkom en Introductie van de trainers (leuke foto van jezelf in een voetbalsituatie) Korte uitleg wie je bent, wat je doet, ook voor Scoor een Boek! Astrid Kroon Rijnbrink Tineke Scholte Biblionet Drenthe

Kennismaking Vang je de bal? Noem je naam, functie en de organisatie waar je werkt. Tijd: Onderlinge kennismaking met deelnemer: Werkvorm: Deelnemers gooien elkaar een voetbal toe (die speciaal ontwikkeld is voor SeB!) Als je de bal ontvangt noem je je naam, functie en organisatie + beantwoord de vraag op de voetbal die vooraan staat Vragen op voetbal: Op welke plek in het voetbalveld sta jij? Wanneer scoor jij? Wat gebeurt er als jij de wedstrijd verliest? Hoe vier jij je overwinning? Hoe ziet jouw training er uit? Op welke positie wil jij staan met Scoor een Boek!? Wat is jouw favoriete plek in het veld? Beantwoord vervolgens de vraag die op de bal staat.

Aftrap Aftrap Scoor een Boek! start altijd met een Aftrap. Vandaag ook in deze training. Tijdens de Aftrap komt de bibliotheekmedewerker of leesconsulent in de klas en neemt de materialen voor Scoor een Boek! mee. En toont de eerste film van de voetbalspeler die dat jaar centraal staat. De eerste film is altijd in de Bibliotheek. De voetbalspeler neemt voorbeeldrol in voor leerlingen en zet lezen in de positieve aandacht. De voetbalspeler moedigt de leerlingen zoveel mogelijk te lezen. De leesconsulent: Legt Scoor een Boek! uit Deelt de materialen van Scoor een Boek! uit schoolposter en voetbalstickers, Thuisposter en voetbalstickers Neemt aantrekkelijke collectie mee de klas in Toont de film van de voetbalspeler in de Bibliotheek

Wat wil je leren? 1. Noteer je leerdoel(en) op de Post-it. 2. Plak de Post-it op de flipover. Tijd: 10 minuten Voordat we verder gaan willen we eerst graag weten wat je wilt leren. Post-it papiertjes uitdelen waarop mensen hun leerdoel kunnen noteren. Deze op een flapover plakken en aan het eind van de training kom je hierop terug Benodigdheden: Post-its Flapover Pennen

Leerlingen in actie met Fluitsignaal van Scoor een Boek Leerlingen in actie met Fluitsignaal van Scoor een Boek! Om een beeld te geven.

Programma Programma Inhoud Scoor een Boek! Structuur en organisatie bij professionele voetbalclubs Projectmatig werken Rekenmodel Plan van aanpak Afsluiting en evaluatie Tijd: 2,5 minuten Korte uitleg van het programma: Inhoud “Scoor een Boek!” aanleiding (waarom), geschiedenis, inhoud van het programma en de kansen van SeB! Achtergrondinformatie over de structuur en organisatie bij professioneel voetbalclubs. Wat zijn hun belangen en wat is meerwaarde van SeB! voor de club. Rollen en taken: om SeB! succesvol te kunnen implementeren is moet iedereen helder wie welke verantwoordelijkheden en taken hebben. Projectmatig werken is hierbij een belangrijk onderdeel. Rekenmodel: hoe krijg je de financiering voor elkaar Plan van aanpak: welke fasen moet je doorlopen om SeB! succesvol te implementeren en hoe verdeel je de rollen en taken binnen je team? Afsluiting en evaluatie

Inhoud Schooleditie Leesproject van 9 weken Groep 5 en 6 Aftrap, Rust en Fluitsignaal Thuiseditie Het hele gezin leest mee Wat houdt Scoor een Boek! (SeB!) in: Tijd: 20 minuten 1. Korte uitleg: (iedereen ontvangt na de uitleg uitgebreide achtergrondinformatie op papier en digitaal) Aanleiding (waarom) SeB! Geschiedenis SeB! Inhoud van het programma SeB! De kansen van SeB! 2. Film op de volgende dia 8 laten zien (2,5 minuten, Willem II) Doel: deelnemers hebben inzicht in de betekenis, doelen en inhoud van SeB! Didactische werkvorm: interactief doceren, filmpje laten zien, evt vragen beantwoorden Duur: 20 minuten  

Scoor een Boek! Wat is Scoor een Boek! In beeld uitgelegd. Film van Willem II en AZ laten zien.

Structuur en organisatie bij professionele voetbalclubs Tijd: 20 minuten De trainer/gastdocent geeft inhoudelijke informatie over structuur en organisatie bij professioneel voetbalclubs. Dit project is een onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van de Betaald Voetbal Organisatie (BVO). Mogelijkheid voor deelnemers om vragen te stellen. Doel: deelnemers weten hoe de organisatie bij een professioneel voetbalclub in elkaar steekt. Duur: 20 minuten

Opdracht Beantwoord dan de vraag die vooraan op de bal staat. Beantwoord deze vragen: Wat is de meerwaarde van Scoor een Boek! voor de professionele voetbalclub? Waar ligt het belang van de professionele voetbalclub? Waar ligt het belang van de Bibliotheek? Zijn er nog meer partners waar de Bibliotheek mee samen zou kunnen werken om de doelen van Scoor een Boek! te realiseren? Tijd: 20 minuten. Opdracht: Beantwoord in tweetallen de 4 vragen van de dia. 10 minuten Interactieve plenaire bespreking van antwoorden op de vragen. Tijd 10 minuten. Vragen voor de gespreksleider van de opdracht: Hoe ga je het gesprek aan met de professioneel voetbalclub: waar liggen de belangen van de club en waar liggen de belangen van de bibliotheek. Wat hebben we elkaar te bieden. Wat is de meerwaarde van SeB! t.o.v. wat de professioneel voetbalclub al doet Zijn er nog meer partners waarmee de bibliotheek zou kunnen samenwerken? Doel: Deelnemers hebben inzicht in de meerwaarde van samenwerking tussen professioneel voetbalclub en bibliotheek en weten hoe ze het gesprek kunnen aangaan met de professioneel voetbalclub Duur: 15 minuten voor opdracht, 10 minuten voor plenaire nabespreking Beantwoord dan de vraag die vooraan op de bal staat.

Rollen en taken: projectmatig werken Opdracht aan projectleider Projectvoorstel als onderdeel PVA Business Case Overeengekomen afspraken tussen opdrachtgever en projectleider Projectcontract (Plan van aanpak) Tussentijdse rapportages Besluiten m.b.t mijlpalen Deelproducten Eindproducten Opgeleverd project Evaluatie Decharge van opdrachtgever Projectdossier gesloten Resultaat 1. Initiatiefase 2. Definitiefase 3. Uitvoeringsfase 4. Afrondingsfase Tijd: 10 minuten Theorie: hierbij projectplan Scoor een Boek! gebruiken en toelichten> Cursusmap. Om SeB! succesvol te kunnen implementeren is moet iedereen helder wie welke verantwoordelijkheden en taken hebben. Projectmatig werken is hierbij een belangrijk onderdeel. Korte uitleg geven over projectmatig werken + terminologie (projectleider, werkgroep, stuurgroep, tijdsduur) Doel: deelnemers zijn bekend met de uitgangspunten van projectmatig werken: kwaliteitsdoelen, structuur (stuurgroep en werkgroep), tijdspad Duur: 10 minuten Aanpak/inhoud Eerste projectdefinitie Achtergronden Probleemschets Doelstelling/resultaten Reikwijdte, uitgangs- punten, randvoorwaarden Definiëren/ aanscherpen Organiseren, plannen Aanpak project Risicoanalyse Communicatie Werken aan projectresultaat Projectbeheersing Nazorg, tijdelijke ondersteuning Evaluatie Formele overdacht Beantwoord dan de vraag die vooraan op de bal staat. Bron: HAN, Projectmanagement Les 2

Opdracht Opdracht Wie doet wat? Leg de kaartjes op de juiste vlakken Ga daarna met elkaar in gesprek: Hoe zou dit er bij jouw organisatie uitzien, wie gaat wat doen? Wat is de rol van de POI? Wat is de rol van de Bibliotheek? Welke rol heb jij? Tijd: 25 minuten Nodig: Tabel met rollen en fases en kaartjes met taken Opdracht: Je ontvangt een lege tabel en kaartjes. Op de kaartjes staan taken voor de verschillende rollen om uit te voeren. Leg de kaartjes op de juiste vakken. Ga daarna met elkaar in gesprek: Hoe zou dit er bij jouw organisatie uitzien, wie gaat wat doen? Wat is de rol van de POI? Wat is de rol van de Bibliotheek? Welke rol heb jij? Didactische werkvorm: werken in kleine groepjes b.v. 4 personen. Zet alle taken op kaartjes en alle rollen in een schema. Kaartjes bij de diverse rollen leggen Duur: 15 minuten, nabespreking 10 minuten

Rust Film AZ laten zien. (3 minuten) Pauze 15 minuten met drinken.

Financiering Financiering Tijd: 20 minuten Uitleg rekenmodel (door Henk Pilon) en vragen deelnemers beantwoorden. Hoe krijg je de financiering van SeB! voor elkaar? Doel: deelnemers hebben inzicht in de financiering SeB! Didactische werkvorm: instructie en en met elkaar rekenmodel proberen in te vullen Duur: 20 minuten  

Opdracht Opdracht Bekijk het rekenmodel en de kostenposten. Bespreek in groepjes: Wat kun je bedenken om de kosten te dekken? Wat kun je bedenken om de uren vrij te maken of uren leesconsulent in te zetten? Wat is de rol van de POI? Wat is de rol van de directeur of manager? Welke rol heb jij? Hoe neem je dit mee in gesprek over samenwerking met de voetbalclub? Tijd: 25 minuten Nodig: Print van het rekenmodel Opdracht: Met het rekenmodel krijg je zicht op de inzet van financiële middelen en kosten. Hoe zou je deze uren en financiële middelen kunnen dekken? Kun je slimme combinaties maken met bijvoorbeeld de Bibliotheek op school? Bespreek in kleine groepjes van 3 of 4 deelnemers: Wat kun je bedenken om de kosten te dekken? Wat kun je bedenken om de uren vrij te maken of uren leesconsulent te gebruiken? Wat is de rol van de POI? Wat is de rol van de directeur of manager? Welke rol heb jij? Hoe neem je dit mee in gesprek over samenwerking met de voetbalclub? Didactische werkvorm: werken in kleine groepjes b.v. 4 personen. Bespreek samen de vragen en bedenk samen de antwoorden. Duur: 15 minuten in groepjes, plenaire nabespreking 10 minuten

Dia alleen laten zien. Overgang naar volgend onderwerp.

Actieplan uitvoering Tijd: 10 minuten Vooraf uitdelen: Actieplan Uitvoering Scoor een Boek! Samen met de deelnemers doorlopen. Doel: deelnemers zijn in staat om een goede planning te maken voor hun eigen werkgebied en weten welke fases allemaal doorlopen moeten worden Didactische vorm: plenair – instructie en uitleg door trainer

Opdracht Opdracht Bekijk het Actieplan uitvoering Scoor een Boek! Bespreek in groepjes: Wat is de doorloop tijd van de voorbereiding en uitvoering van Scoor een Boek!? Als je wilt deelnemen aan Scoor een Boek! 2019, wanneer start je met de voorbereidingen? Hoe kun je dit Actieplan uitvoering Scoor een Boek! meenemen in gesprek met de voetbalclub? Tijd: 25 minuten Nodig: Print van Actieplan uitvoering Scoor een Boek! > Theorie cursusmap. Opdracht: 10-15 minuten Met Actieplan uitvoering Scoor een Boek! krijg je zicht op de taken in de voorbereiding en uitvoering en planning. Bespreek in kleine groepjes van 3 of 4 deelnemers: Wat is de doorloop tijd van de voorbereiding en uitvoering van Scoor een Boek!? Als je wilt deelnemen aan Scoor een Boek! 2019, wanneer start je met de voorbereidingen? Hoe kun je dit Actieplan uitvoering Scoor een Boek! meenemen in gesprek met de voetbalclub? Plenaire nabespreking: Extra vragen: Wat heb je nodig van je POI ? Welke rol heb jij? Wat heb je nodig om dit te kunnen doen? Doel: deelnemers zijn in staat om een goede planning te maken voor hun eigen werkgebied en weten welke fases allemaal doorlopen moeten worden Didactische werkvorm: werken in kleine groepjes b.v. 4 personen. Bespreek samen de vragen en bedenk samen de antwoorden. Duur: 15 minuten in groepjes, plenaire nabespreking 10 minuten

Fluitsignaal Film laten zien. Fluitsignaal (sportieve afsluiting in Groningen). Overgang naar laatste onderdeel van de training.

1. Check je leerdoel(en) op de Post-it. Afsluiting en evaluatie 1. Check je leerdoel(en) op de Post-it. 2. Vervolgafspraken? Tijd: 10 – 15 minuten Afsluiting en evaluatie Leerdoelen er weer bij pakken. Zijn alle vragen behandeld? Open eindjes. Concrete afspraken maken Doel: check of leerdoelen behaald zijn Duur: 10 – 15 minuten

Starten en meer weten Starten met Scoor een Boek! Meld je bij Jolanda Robben of Astrid Kroon Meer informatie: POI contactpersoon de Bibliotheek op school Toolkit Scoor een Boek! op www.debibliotheekopschool.nl (in aanleg) Als je wilt starten waar melden bij Astrid Kroon of Jolanda Robben. Tot nadere berichtgeving. Toolkit in aanleg. Documenten beschikbaar per ??? In de toolkit van de Bibliotheek op school. Tot die tijd opvraagbaar bij Jolanda Robben en Astrid Kroon.