Webinar fietsactie Fietsmaatjes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële audit geslaagd Certificaat behaald In.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Fiets filevrij Een activerend thema in communicatie.
Usability analyse.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Alpe d’HuZes Huh?....Wat is dat?.
Presentatie nieuwe media
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Goedemorgen.
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële controle geslaagd Attest behaald In.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Even voorstellen Mona van Zelst, beleidsmedewerker P&O
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Klikdemo: CRM maken van contactmomenten en werkafspraken Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je contactmomenten.
Klikdemo: CRM registreren acties Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je bij een werkgever acties kunt registreren,
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Uitleg van de Mobiele App van het spel Golddigers.
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Pitch Sell it Mobiele escape room Team 17.
Verkeersveilige Schoolomgeving
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Individueel Keuzebudget
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Welkom! Voorlichting Buitenlandse stages woensdag 12 november 2014.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Thierry Verduijn Landelijk coördinator Truckspotten Flow Innovation Datum.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Meten en meetkunde in het verkeer
Meten en meetkunde in het verkeer
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Correctiefactoren bij roeiwedstrijden
Een slimme automobilist mijdt elke dag de spits!
Training: Mijn netwerk
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Fouten en alledaags leiderschap
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Alleen toevallige variaties
Webinar Spits mijden in Arnhem
Fietsroutes Brede school ‘de pol’ Inventarisatie
Nee Zeggen!.
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Personenverkeer werkgever
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Deelnemerstraining Hogeschool Utrecht
Een succesvolle e-bikeproef
Woon-Werkverkeer . Dit is verkeer tussen je huis en je werk.
Werkgroep transmurale communicatie
‘ANWB-fietsverlichtingsactie… …bij jou op school’
Samen buiten sporten in de buurt voor 55+ Leonie Everts
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Transcript van de presentatie:

Webinar fietsactie Fietsmaatjes donderdag 21 juni 2018

Fietsmaatjes Doel: modal shift: medewerkers die bij Twentse bedrijven werken en doorgaans met auto naar het werk rijden, regelmatig naar het werk laten fietsen 500-750 spitsmijdingen per dag Fact50k forenzen is gebaseerd op Facebook, die je op je telefoon ‘trackt’ of je meerdere malen per week reist van en naar dezelfde plek. Forenzen... Dat is gebaseerd op informatie die Facebook van je heeft. Als jij de app op je telefoon hebt geïnstalleerd, geolocatie aan hebt staan en Facebook toestemming hebt gegeven dat te gebruiken... Dan kan Facebook ook detecteren dat je 4 a 5 keer per week heen en weer reist van en naar dezelfde plek. Waardoor er vanuit kan worden gegaan dat dat een forens is.

Enkele feiten zo’n 90% van de medewerkers van Twentse bedrijven woont in Twente ongeveer 2/3 reist met de auto 50% van de automobilisten woont binnen 15 km van het werk (30%<7,5 km) uit onderzoeken blijkt dat volgens 36% van de automobilisten de (e-)fiets een alternatief zou kunnen zijn (op diverse Twentse bedrijventerreinen) iedere NL-automobilist is ook een fietser; dus heeft ervaring met fietsen (voordeel bij de beoogde gedragsverandering) NL-ers boven 18 jaar hebben gemiddeld 1,7 fiets

Animatiefilmpje Fietsmaatjes

Animatiefilmpje Fietsmaatjes

Concept Fietsmaatjes aanmelden bedrijven medewerkers voorwaarden minimaal 17 fietsdagen in 5 maanden voor max. beloning 85 van 110 werkdagen fietsen maximaal 4 deelnemers per buddy registratie deelnemer: app buddy: persoonlijke webpagina

Concept Fietsmaatjes beloning: deelnemer: woon-werkafstand * €0,35/km * aantal geregistreerde fietsdagen buddy: per deelnemer € 1 per gefietste dag aan einde van fietsactie pop-up keuze naar wie de beloning gaat helpdesk

app deelnemer Zichtbaar op de app zijn dagelijks: opgebouwde beloning en maximaal te behalen beloning aantal gefietste dagen en te fietsen dagen persoonlijk doel voor de fietsactie aantal verbrande calorieën en bespaarde CO2 rit op kaart dagbeloning goedgekeurde ritten

dashboard buddy Buddy stuurt als aanmoediging pushberichten naar deelnemers Op een persoonlijke webpagina het overzicht van prestaties van de deelnemers van de buddy

Marketinginspanningen Bedrijven: via bedrijvenverenigingen, website Twente Mobiel, promoteams -> teksten Medewerkers: via intranet werk, interne nieuwsbrief, reclame aanhangwagen, advertentie en artikel in Tubantia, sociale media en website Tim reist Marketingprincipes van Cialdini toegepast: vooraf zelf een doel laten bepalen (commitment) korte aanmeldtermijn (schaarste) buddy (fietser) versus automobilist (deelnemer) (wederkerigheid en commitment) continu tijdens het project laten zien hoe iemand fiets t.o.v. binnen groep (sociaal bewijs) collega als buddy/deelnemer (sympathie)

Toepassing start in juni 2017 op bedrijventerreinen Twentekanaal (Hengelo) en GBT doorstart in september 2017 op bedrijventerreinen Gezondheidspark (Hengelo), Enschede-centrum, De Pol-De Zoeker Esch (Losser), Oosterveld en Westermaat (Hengelo), Marssteden (Enschede), ‘t Lochter (Nijverdal) en Eekte-Hazewinkel (Oldenzaal) start december 2017 “Uitrol Twente breed”

Resultaten aanmeldingen (goedgekeurd): 250 bedrijven (soms met meerdere vestigingen) 823 buddy’s (goedgekeurd) 2.294 deelnemers (goedgekeurd) 394 deelnemers hebben helemaal niet gefietst 1.900 deelnemers hebben werkelijk gefietst: 1.673.000 geregistreerde fietskm’s gemiddeld 880 km per deelnemer

Resultaten 100.000 fietsdagen (op basis van 1.675 deelnemers) in de periode van 110 werkdagen zijn dat 909 geregistreerde ritten per dag (enkele reis) met 2 ritten per dag en 80% van de ritten in de spits, zijn dit 1.455 spitsfietsritten per werkdag 70% van de spitsritten is nieuw en daarmee 1.018 spitsmijdingen bij deelnemers die ondergrens hebben gehaald bij 275 deelnemers die ondergrens niet haalden, in totaal 28 spitsmijdingen per werkdag  bij 1.900 deelnemers 1.046 spitsmijdingen per werkdag en 119.700 in deze actie Veronderstellingen bij berekening spitsmijdingen: automobilist (vóór actieperiode) rijdt gemiddeld 70% van zijn woon-werkritten met de auto naar het werk daarvan rijdt de automobilist 80% in de spits

Beloningen gemiddelde beloning per deelnemer: € 175 gemiddelde beloning per buddy: € 124 deelnemers/buddy’s bestemden van hun beloningen 1-2% voor een Twents goed doel

Onderzoek onder contactpersonen deelnemende bedrijven Fietsmaatjes 26 februari 2018 respons van 60%

Bedrijven zijn voornamelijk via collega’s en Tubantia geïnformeerd (spontaan genoemd; als % van alle antwoorden)

Meest relevante informatie via collega’s, accountmanagers Twente Mobiel en website bedrijvenvereniging (als % van alle antwoorden)

Resultaten onderzoek onder deelnemers en buddy’s eind april/begin mei 2018 respons deelnemers: 93% respons buddy’s: 84%

Deelnemers werken gemiddeld 4,5 dag/wk en zijn gemiddeld 46 jaar

Deelnemers zijn vooral via collega’s, intranet en kranteartikel over de actie getipt

Driekwart van de deelnemers is door een collega-fietser gevraagd mee te doen

De helft van de buddy’s heeft aan collega-fietsers gevraagd mee te doen

Voor deelnemers zijn m. n Voor deelnemers zijn m.n. gezondheid en geld de drijfveren voor deelname Bij de start Aan het einde

De meeste deelnemers fietsten tenminste een paar keer/week naar het werk

Kwart van de deelnemers gebruikt de fiets ook voor voor zakelijke ritten

86% van de deelnemers heeft ook de auto voor het woon-werk verkeer gebruikt

86% van de deelnemers zegt door de buddy te zijn aangemoedigd

81% van de buddy’s zegt hun fietsmaatjes geregeld te hebben aangemoedigd

Buddy’s hebben vooral met mailtjes, facebook/Twitter en push berichten hun maatjes aangemoedigd

40% van de deelnemers zegt daardoor vaker te zijn gaan fietsen Even dit. Als deelnemers elke werkdag fietsen, gaan ze uiteraard niet vaker fietsen.

62% van de buddy’s denkt door de aanmoedigingen de maatjes vaker zijn gaan fietsen

94% is (zeer) tevreden over naar het werk fietsen en wil dan ook blijven fietsen

Longitudinaal onderzoek bevestigt dit Na een paar jaren fietst: 88% van de deelnemende automobilisten minimaal 1 dag/week 34% fietst gemiddeld 4 dagen/week 5% fietst niet meer

Zelf gesignaleerde verbeterpunten beter checken of deelnemer weldegelijk een automobilist is nauwkeurigere registratie van ritten (teveel ritten moesten handmatig worden gecorrigeerd) beter verschil buddy en deelnemer communiceren, incl. voorwaarden continu zichtbaar maken prestaties buddy en deelnemers van het team inbouwen optie meerdere werkplekken, bedrijf met meerdere locaties moet die bij aanmelding vermelden aangeven bij welk besturingssysteem en bij welke versie de app te downloaden is vragen aan deelnemers en buddy's om hun IBAN-nummer goed te controleren, voordat ze hun aanmelding voltooien duidelijker maken van uitbetaling aan het einde van de fietsactie Zelf gesignaleerde verbeterpunten

Bedankt voor jullie aandacht!