Sociaal / ethisch ondernemen LNVAPH 7 – 13-01-2015
Het canvas van de ondernemer Het verschil tussen managen en ondernemen Manager Is gericht op interne organisatie Is gericht op beheersbaarheid en controle Coördineert, verdeelt taken, structureert Optimaliseert bedrijfsprocessen, zorg voor procedures Gericht op kostenbeheersing en vermijdt risico’s Voert een degelijk HRM beleid vanuit competenties Werkt vanuit duidelijke doelen en pragmatisch Is een specialist, brengt moeilijkheden vooraf in kaart Ondernemer Is gericht op externe omgeving Is gericht op nieuwe dingen doen of bestaande anders Ontwikkelt, inspireert en brengt nieuwe ideeën aan Ontwikkelt processen Zoekt budget en is bereid om risico te nemen Inspireert mensen en zet in op talenten Werkt vanuit een missie en opportunistisch Is een generalist, leert al doende Onderzoek in Nederland bij zorgondernemingen (Panteia – 2008): 85% herkent zich sterker in de managerrol dan in de ondernemersrol
Proces/project in kaart : het schildpaddiagram STUREN Titel proces: Activiteiten Doelstellingen Middelen Actoren Regels Output Input Belangen- groepen 5 3 start PROCES 1 2 7 einde MIDDELEN 4 6
Rollen in proces-denken/ in processen RASCI R = responsible : proces-eigenaar, neemt beslissingen binnen het kader A = accountable : ‘verantwoording’/ ’ondersteuning’ /bepaalt het sturend kader, geeft alle nodige informatie, doet opvolging - R en A werken ‘in tandem’ S = support : voert ondersteunende taken uit C = consulted : wordt betrokken tijdens het proces, kan dus ook invloed hebben op het proces en het resultaat (voor kernprocessen: gebruiker steeds in C?) Informed : wordt geïnformeerd, heeft geen invloed op het proces of het resultaat. Informeren kan zowel tijdens het proces of na het realiseren van het proces
Denken in driehoeken Organisatiegebonden Cliënt Hulpverlener Manager