Sociaal / ethisch ondernemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ondernemen in de praktijk
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Management : situering en begrip
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Taakinvulling door de rekenkamer
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
ICT in een dynamische context
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Slagkracht met kwaliteit
Deel anders, mijn organisatie
Ondernemendheid in het vmbo
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
6 stappen in Risico management
Naar een optimaal HR - beleid
Toekomst Financiële Functie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Beslissen managen en macht
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Waardeketen van Porter
De omgeving verandert; de overheid verandert
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Teambarometer.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Persoonlijk Leiderschap
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Introductie Engaging Dynamics
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Sociaal / ethisch ondernemen LNVAPH 7 – 13-01-2015

Het canvas van de ondernemer Het verschil tussen managen en ondernemen Manager Is gericht op interne organisatie Is gericht op beheersbaarheid en controle Coördineert, verdeelt taken, structureert Optimaliseert bedrijfsprocessen, zorg voor procedures Gericht op kostenbeheersing en vermijdt risico’s Voert een degelijk HRM beleid vanuit competenties Werkt vanuit duidelijke doelen en pragmatisch Is een specialist, brengt moeilijkheden vooraf in kaart Ondernemer Is gericht op externe omgeving Is gericht op nieuwe dingen doen of bestaande anders Ontwikkelt, inspireert en brengt nieuwe ideeën aan Ontwikkelt processen Zoekt budget en is bereid om risico te nemen Inspireert mensen en zet in op talenten Werkt vanuit een missie en opportunistisch Is een generalist, leert al doende Onderzoek in Nederland bij zorgondernemingen (Panteia – 2008): 85% herkent zich sterker in de managerrol dan in de ondernemersrol

Proces/project in kaart : het schildpaddiagram STUREN Titel proces: Activiteiten Doelstellingen Middelen Actoren Regels Output Input Belangen- groepen 5 3 start PROCES 1 2 7 einde MIDDELEN 4 6

Rollen in proces-denken/ in processen RASCI R = responsible : proces-eigenaar, neemt beslissingen binnen het kader A = accountable : ‘verantwoording’/ ’ondersteuning’ /bepaalt het sturend kader, geeft alle nodige informatie, doet opvolging - R en A werken ‘in tandem’ S = support : voert ondersteunende taken uit C = consulted : wordt betrokken tijdens het proces, kan dus ook invloed hebben op het proces en het resultaat (voor kernprocessen: gebruiker steeds in C?) Informed : wordt geïnformeerd, heeft geen invloed op het proces of het resultaat. Informeren kan zowel tijdens het proces of na het realiseren van het proces

Denken in driehoeken Organisatiegebonden Cliënt Hulpverlener Manager