Groep 2 Begrijpend luisteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
3-jarigen in het basisonderwijs
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
“Zonder taal geen verhaal” .
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
… de stap naar het eerste leerjaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Clusteroverleg groen ’11
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
voor familie en vrienden van
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Informatieve bijeenkomst
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
Het belang van voorlezen
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Luisteren en begrijpen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Praktijk Opleiders Cursus
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Groep 2 Begrijpend luisteren

Inhoud Wat doen wij op school aan taal? Wat is begrijpend luisteren? Tussendoelen begrijpend luisteren. Waarom begrijpend lezen zo belangrijk is. Waarom voorlezen? Interactief voorlezen Tips voor thuis

Wat doen wij op school aan taal? Beginnende geletterdheid : Verhaalbegrip Boekoriëntatie Taalfuncties Taalbewustzijn Leesplezier Interactief taalgebruik: Woordenschat Vertellen Luisteren Een gesprekje voeren Vragen stellen

Wat is begrijpend luisteren? Begrijpend luisteren is de basis die wordt gelegd voor het leren lezen en het kunnen begrijpen van teksten. Al vanaf de geboorte leren kinderen luisteren naar taal. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter ze naar taal kunnen luisteren en het leren te begrijpen. De kinderen leren verhalen te begrijpen, vragen te beantwoorden, voorspellingen te doen en kunnen verhalen/teksten in hun eigen woorden na vertellen. Jonge kinderen maken spelenderwijs kennis met de geschreven en gedrukte taal en worden zo voorbereid op het uiteindelijke technisch lezen. Begrijpend luisteren bereidt het jonge kind voor op begrijpend lezen.

Tussendoelen begrijpend luisteren Kinderen leren hun aandacht te houden bij het verhaal Kinderen hebben een positieve luisterhouding Begrijpen een voorgelezen verhaal Kunnen belangrijke en minder belangrijke informatie van elkaar onderscheiden Kunnen een voorspelling doen en deze bijstellen

Waarom begrijpend lezen zo belangrijk is. Kinderen leren actief en doelgericht te luisteren naar een verhaal, hierbij leren ze nieuwe woorden en doen zij kennis op over de wereld. Door voor te lezen en hierbij aan te sluiten op de leefwereld en interesse van het kind, verhoogt dit de concentratie en motivatie bij het lezen. De kinderen leren, door te luisteren, de opbouw van een verhaal te herkennen en te begrijpen. De kinderen leren belangrijke en onbelangrijke informatie uit de tekst te onderscheiden. Geschikt voor de onderbouw, spanningsboog is nog niet heel hoog, door tussendoor te reageren verhoogt dit de concentratie en kunnen kinderen langer naar een verhaal luisteren. Kinderen leren de grote lijn van een verhaal te herkennen en belangrijke informatie te onthouden. De kinderen leren voorspellingen te doen over het vervolg van een verhaal en deze voorspelling al luisterend aan te passen. De basis voor het (begrijpend) lezen.

Waarom voorlezen? Bevorderd al op jonge leeftijd de taalontwikkeling en het plezier in (leren) lezen. Vergroot de woordenschat Draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip Prikkelt de fantasie Oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen Stimuleert de sociaal- emotionele vaardigheden Motiveert een kind om zelf te leren lezen ( begrijpend lezen is de basis van bijna alle schoolvakken)

Interactief voorlezen Interactief voorlezen wil zeggen dat het voorlezen van een boek wordt onderbroken door open vragen of spontane reacties van de kinderen en voorlezer. Zij zijn samen betrokken bij het verhaal, zij communiceren met en/of reageren op elkaar tijdens het (voor)lezen. Door het inlassen van interactieve momenten tijdens het voorlezen worden de taalontwikkeling, het verhaalbegrip en de woordenschat van de kinderen gestimuleerd. Voorbeeld Hardop denken Vragen stellen

Tips voor thuis Veel voorlezen van verschillende soorten boeken Herhaald voorlezen Hardop denken (vragenkaart) Laat uw kind zelf het verhaal vertellen in de eigen woorden. Stel vragen over het verhaal (vragenkaart) Meervoudige opdrachten geven Lezen/voorlezen met plezier Ga in op de reactie van kinderen, positieve aandacht Succeservaringen geeft meer zelfvertrouwen Sluit aan bij de belevingswereld, leeftijd en het niveau van het kind Communiceren en interactie