Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Zorg nieuwe stijl.
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Van zorgen voor naar zorgen dat
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Werkgroepen en inkooporganisatie Gemeente Ede. Noodzaak voor transformatie Waarom transformatie? Bezuinigingen Wmo extramuraal: bijna 20% vanaf 2020 Rol.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Transformatieplan Sociaal Domein Rheden Een toelichting op hoofdlijnen voor de Adviesraad Sociaal Domein 2 november 2015.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari 2017.
INKOOP 2017 Informele keuzes POHO sociaal 18 februari 2016.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Inkoop Wmo en Jeugd Wendy van Beek - Projectleider 7 juni 2016.
Toekomstbestendig en Toegankelijk Vervoer MAART 2016 CLAUDIA LANDEWÉ.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
1 Regio Gooi en Vechtstreek Hulp bij het huishouden, Begeleiding individueel, Persoonlijke verzorging, Dagbesteding, Kortdurend verblijf, Beschermd wonen.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
FOT Beschermd Wonen d.d
WOG Opening Verslag vorige keer
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
Innovatie diensten en (resultaat)financiering Terugkoppeling vanuit de werkgroep met de stand van zaken.
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Welkom.
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Welkom.
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Cliëntenraad Sociaal Domein
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
FINANCIËLE DUURZAAMHEID Derde werksessie - 5 juli 2018
Wmo beleid in de Drechtsteden
Tariefstelling Wmo 2019.
Informatiebijeenkomst aanbesteding regionale resultaatgerichte inkoop
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
Toelichting Jeugd:DVO en bijlagen
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Uitkomst Quickscan Kampen
Informatiebijeenkomst Inkoop NMD maart
Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

. Integraal plan van aanpak doorontwikkeling zorginkoop Zuid-Limburg 2020 e.v  

Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp als de WMO incl. Beschermd Wonen. 2017: Evaluatie zorginkoop en regionale samenwerking door bureau F-Fort Advies om naast de methode bestuurlijk aanbesteden ook andere inkoopmethoden bij de afwegingen voor meest passende inkoop – en/of financieringsstrategie te betrekken. In 2017 is een aantal thema’s benoemd die in 2018 verder zouden worden uitgewerkt tw.: Crisishulp – Jeugdbescherming en Jeugdreclasering (alternatieve inkoopstrategie per 2019) Begeleiding Jeugd (heeft niet geresulteerd in een alternatieve inkoopstrategie – wel ondergrens aantal cliënten in begeleiding). Verblijf Jeugd (verder onderzoek voorjaar 2019 ws. per 1-1-2020 aanbesteding) Doelgroepen arrangementen onderwijs (ervaring opdoen middels gesubsidieerde pilots)

Aanleiding: Daarnaast in de OT’s van 2018 de infobehoefte gemeente benoemd om reële tarieven vast te stellen en samen te werken aan betrouwbare sturingsinfo. Werkgroepen bekostiging verzocht de bekostigingssystematiek te verbeteren (zo laag mogelijke administratieve last voor aanbieders en gemeente) met als uitkomsten tarieven die reëel zijn voor de geleverde zorg. Planning is dit vóór de zomer klaar te hebben. Voorkeur voor 2019 – geen nieuwe arrangementen te onderzoeken om te komen tot een alternatieve inkoopstrategie maar verbeteren en afmaken waar we mee bezig zijn. Contractaanpassingen voor 2020 opnieuw beleidsarm. Ontwikkelingen in de zorg worden via de toekomstagenda en als opvolging van het F-Fort evaluatierapport verder uitgewerkt en komen niet op de agenda van de ontwikkeltafels (tenzij van invloed op de aanpassingen in de contracten met zorgaanbieders (zoals aanpassing kwaliteitseisen). Het plan van aanpak is bedoeld op hoofdlijnen het traject van bestuurlijk aanbesteden (uitgangspunt voor alle overige arrangementen) 2019 in te richten. Het heeft een dynamisch karakter en kan op basis van voortgang en nieuwe inzichten worden geactualiseerd. Het doel van vandaag is in de OT verdere input op te halen voor het plan van aanpak.

Introductie en opzet Ontwikkeltafels 2019 Contractering van diensten d.m.v. bestuurlijke aanbesteding in 3 rondes ontwikkeltafels en diverse werkgroepen gericht op contractafspraken 2020. Voor de start met de inhoudelijke uitwerking in het besluitvormingsproces rond de 1e OT een definitieve keuze maken voor de in 2019 te behandelen onderwerpen. OT’s zijn georganiseerd op basis van het onderscheid inkoop Jeugdhulp en WMO/BW. Naast inhoudelijk onderscheid ook overkoepelende vraagstukken relevant voor beide OT’s (High trust-high penalty, Social return, resultaatsturing)

Doelstelling Ontwikkeltafels 2019 Toepassing van de huidige arrangementensystematiek verder verbeteren en eventuele knelpunten daarbij oplossen. Arrangementen die op basis van de aanbevelingen F-Fort nader onderzocht worden of zijn komen niet op de agenda van de OT

Thema’s ontwikkeltafels 2019 Na verwerking van de input uit alle gremia wordt het plan van aanpak en daarmee ook de agenda voor de OT’s 2019 vastgesteld. De inventarisatie van de thema’s staat als agendapunt vandaag op de agenda.

Afbakening en verbinding De verantwoordelijkheid voor de inhoudelijke voorstellen t.b.v. de contractering 2020 ligt bij team Inkoop Sociaal Domein. De procesregie ligt bij de voorzitter en de secretaris van de OT. Gemeenten en inhoudelijke werkgroepen zorgen voor de inhoudelijke voorstellen. In de werkgroepen wordt in de geest van bestuurlijk aanbesteden samengewerkt door zorgaanbieders hierbij zoveel mogelijk te betrekken. Team inkoop toetst de inhoudelijke voorstellen (aanpassingen in bekostiging of contracten) en legt de verbinding met Uitvoering en Toegang. Inhoudelijk projectleiders zijn verantwoordelijk voor de afstemming maar ook om de inbreng van zorgaanbieders bij de voorstellen te betrekken. Zorgaanbieders worden gevraagd zoveel als mogelijk deel te nemen aan de inhoudelijke werkgroepen. De agendapunten van de OT hebben betrekking op de contracten en zijn onderdeel van bestuurlijk aanbesteden. Over uitvoering, praktische aspecten inclusief informatie uitwisseling en facturatie vindt rechtstreeks overleg plaats tussen de zorgaanbieder en team inkoop SD. Voorstellen vanuit dit rechtstreekse overleg t.a.v. eventuele aanpassingen voor de bijlagen bij de dienstverleningsovereenkomst worden wel in de ontwikkeltafels behandeld.

Planning Voldoende tijd voor een goede voorbereiding en uitwerking. Zo vroeg mogelijk in het kalenderjaar duidelijkheid voor zorgaanbieders over de aankomende contractaanpassingen en tarieven OT1 - Duidelijkheid t.a.v. de agenda OT 2019 OT2 - Tarieven en inkoopdocumenten 2020 (we koersen op juni 2019) OT3 – Evaluatie 2019 en vooruitblik 2020 e.v. (november/december 2019)

Overzicht mijlpalen en resultaten Integraal plan van aanpak doorontwikkeling zorginkoop Zuid Limburg 2020 e.v. Opdracht per OT thema Inkoopkaders per OT thema Inkoopdocumenten Definitieve inkoopdocumenten

Werkwijze ontwikkeltafels Voorbereiding Fysieke OT Plaatsen verslag op de website Virtuele OT

Organisatie Overall coördinatie, verbinding naar betrokkenen en communicatie Procesmanager/voorzitter Secretaris Secretariële/administratieve ondersteuning Een ervaren notulist Ondersteuning bij communicatie via de website Projectleiders verantwoordelijk voor inhoud en organisatie voorbereiding thema’s (werkgroepen) afstemming. Aanspreekpunt voor procesmanager en secretaris t.a.v. voortgang.

Doorontwikkeling zorginkoop op basis van adviezen F-Fort Thema’s op basis van de F-fort adviezen (deze komen niet op de ontwikkeltafels tenzij deze van invloed zijn op de contractaanpassingen 2020). Crisis – vanaf 1-7-2019 SAS aanbesteding (Sociale en andere specifieke diensten) Doelgroepenarrangementen Onderwijs Jeugdhulp (gesubsidieerde pilots in 2019) Verblijf- pleegzorg- gezinshuizen (voor 2020 ws Europese aanbesteding) WMO begeleiding groep (mogelijk per 2020 naar voorliggende voorziening) daarnaast maatwerkvoorziening (vangnetconstructie) via methode bestuurlijk aanbesteden. Kortdurend verblijf Beschermd wonen (vanaf 2021 loop CR af MH en WM separaat verder) Overige opdrachten: Centrumregeling WMO/BW