Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ouders en Kinderen Centraal
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Doelstellingen Formuleren
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Pass’t Montessorionderwijs ?
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Opgroeien in de stad les 3
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
TRENDS 2014 Hafida
Wjk.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Evaluatie Cursus.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Mondzorg - persoonsgericht
Pedagogiek als beroep.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Cursus vrijwilligers werven
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Freekids Kinderopvang
Doelen behalen met activiteiten
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Visie ontwikkeling
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Mijn visie op onderwijs
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
ZORPLAN MAKEN!!!.
Consumenten-gedrag Het gezin
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Aangeboren of aangeleerd?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Transcript van de presentatie:

Methodisch handelen Week 6 les 5

Nakijken opdrachten.

Opdracht Elke manier van werken, elke keuze voor een bepaalde methode komt voor uit een visie Wat is een visie? Wat heeft de visie van een organisatie te maken met hoe je werk als pedagogisch werker? Noteer de visie van jouw BPV-plek, deze kun je vinden op de website. Op welke manier zie je die visie terug in het methodisch handelen van jouw leerbedrijf? Maak een poster op A4 formaat waarin de visie van de organisatie duidelijk naar voren komt.

Opvoeden en methodisch werken Opvoeden wat is dat? Opvoeden is het proces waarin kinderen worden gevormd naar de normen en waarden van hun opvoeders.

Pedagogische uitgangspunten Kinderopvang en onderwijs moeten bijdragen aan een goede ontwikkeling van het kind, in een veilige en gezonde omgeving. Om die reden zijn er pedagogische uitgangspunten; Veiligheid bieden; Uitdaging bieden om de persoonlijke ontwikkeling te simuleren; Sociale competenties stimuleren; Normen en waarden overdragen;

Problemen in de opvoeding Als pedagogisch werker deel je de opvoeding van kinderen met de ouders en met collega’s. Je sluit zo veel mogelijk aan bij de wensen en behoeften van ouders. Ook sluit je aan bij het pedagogisch beleid van de school of organisatie. Als er echter iemand een probleem ervaart, dan is een interventie een instrument om dat probleem mee op te lossen. Interventie: een methode of techniek die je gebruikt om een bepaald probleem aan te pakken. Zijn er geen problemen in de opvoeding is het geen noodzaak om een interventie te plegen.

Interventie Een interventie heeft een bepaalde, beschreven methodiek: ‘als dit probleem zich voordoet, dan nemen we deze stappen’.

Visie op methodisch werken in het pedagogisch werk De manier van werken in het pedagogisch werkveld is tijdsgebonden. Zo ‘hoorden’ moeders in vroeger tijden thuis te zijn om hun kinderen te verzorgen en op te voeden. Moeders die werken voor hun eigen carrière werden gezien als egoïstisch. Kinderen met gedragsproblemen werden als lastposten bestempeld en moesten daarom met de harde hand worden aangepakt. Door het veranderen van de samenleving verandert ook de kijk op begeleiding en behandeling.

Verleden versus heden Vroeger was werken in de kinderopvang van kinderen na schooltijd nogal vrijblijvend. Er waren geen plannen er was geen pedagogisch beleidsplan. Tegenwoordig zijn deze plannen een vereiste. Het werken in de opvang vraagt visie, kwaliteit en professionaliteit. Door methodisch te werken met een pedagogische begeleidingstrajecten is het makkelijker geworden om verantwoording af te leggen.

Visie Visie wat was dat ook alweer? Visie wordt beïnvloed door: Cultuur; geheel in opvattingen, overtuigingen, gewoonten, waarden en normen. Wetenschappelijke ontwikkelingen Demografische gegevens; gegevens over samenstelling van de bevolking. Politieke en economische krachten: deze hebben invloed op wetgeving en beschikbare hoeveelheid geld.

Een methode geeft richting De keuze voor een bepaalde methode komt voor uit een visie. Een methode is vast, wel doordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken. Methodische benaderingswijzen; Methodieken die specifiek gericht zijn op ontwikkelingsaspecten;

Nanny Jo Frost Zoek eens op internet welke methode Nanny Jo Frost inzet om gezinnen te helpen bij het opvoeden van kinderen.

Opdracht Zoek 3 methodes voor de kinderopvang op het internet en beschrijf kort wat deze inhoud. Is het een benaderingswijze? Of is het een methode gericht op ontwikkelingsaspecten. 10 minuten daarna bespreken! https://www.leraar24.nl/big-picture-in-beeld-op-prakticon/

Huiswerk Boek blz. 48 Maken verwerkingsopdrachten (worden uitgedeeld)

Opdracht Je vergelijkt de cirkel van het stappenplan (boek blz. 48) met de stappen hieronder Benoem de verschillen en overeenkomsten. Het methodisch stappenplan van de opleiding. Beginsituatie vaststellen; Probleem vaststellen en vertalen naar hulpvraag Doelen formuleren (SMART) Plan van aanpak maken; Plan uitvoeren Evalueren en bijstellen.

Na het vergelijken van het stappenplan uit het boek met het format van school. Ga je nu de verschillende formats op its’s met elkaar vergelijken. Wat zijn verschillen en wat zijn overeenkomsten?

Opdracht Blz. 45 wb Bespreken opdracht