Cultuur en samenleving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Interculturele Communicatie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Algemene Sociologie PA – B1
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Aanvaarding en tolerantie
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Oic.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Opgroeien in de stad les 3
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
gespreksvaardigheden
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Communicatie & Relatie
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Het belang van goede relaties (en hoe we die kunnen verbeteren)
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Wat is sociologie? Les 6 MHBO-traject.
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
H1 Hoe word je wie je bent?.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Gedragsproblemen en stoornissen
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Aangeboren of aangeleerd?
Internationaal I Cultuur zit in je.
Diversiteit en integratie
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Internationaal I Cultuur zit in je.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
In de vuurlinie van een pos
Sociale Vaardigheden.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Cultuur en samenleving MAA ideale school Cultuur en samenleving

Bijeenkomst 1 en 2 Overkoepelend doel: 'Interculturele communicatie' is onmisbaar voor het ontplooien van interculturele sensitiviteit. Je bent intercultureel sensitief als je in staat bent om naar een andere cultuur te kijken. Niet alleen vanuit je eigen referentiekader maar ook vanuit het referentiekader van de ander. Met respect. En je verplaatst je in die ander, niet alleen in gedachten maar ook daadwerkelijk in gedrag. Wat betekent dit voor jou rol als docent? Inhoud bijeenkomst 1 Toetsing virtuele school Afsluiting bijeenkomst 1

MAA vakkenlijn 1 • De student kan toelichten wat wij met cultuur bedoelen. • De student kan uitleggen hoe cultuur ontstaat • De student kan cultuurverschillen benoemen en toelichten • De student kan toelichten hoe culturen kunnen botsen en uitleggen wat de effecten van die botsingen kunnen zijn. • De student is in staat verschillende aspecten van de multiculturele samenleving te bespreken en actuele visies te vergelijken met (politieke)standpunten uit de jaren ’80 en ’90. • De student kan adhv de basiswaarden van Hall complexe en minder complexe culturen met elkaar vergelijken. • De student is in staat het belang van sociale binding(cohesie) uit te leggen

Lesdoel bijeenkomst 1en 2 Je kunt globaal beschrijven wat een virtuele school inhoud. Je kunt diverse aspecten van cultuur toelichten. Je bent in staat uit te leggen wat we bedoelen met culturele programmering. Je kunt de relatie tussen cultuur en interculturele communicatie toelichten

Opdracht: De virtuele school Pedagogisch Onderwijskundig Organisatie Begeleiding van leerlingen Levensbeschouwing( denominatie) Architectuur, ontwerp v/d school(kunst) Maatschappelijk Cultuur en interculturele communicatie

Cultuur Wanneer een vis een ontdekking zou kunnen doen zou zijn laatste ontdekking zijn het bestaan van water! Pas op de kar van de visboer zou hij weten, wat het betekent een waterdier te zijn. Dit verklaart dat de mens pas vrij recent heeft ontdekt hoezeer hij gevormd is door de hem omringende cultuur. Han Fortman, cultuurpsycholoog

Mens in zijn omgeving Cultuur maakt de mens De mens maakt de cultuur Er is sprake van wederkerigheid, wederzijdse beïnvloeding.

Doorlopend proces

Gevoelens en cultuur De cultuur leert welke gevoelens bij welke situatie horen. De Saulteaux indianen zijn niet bang voor beren en wolven, maar wel voor padden, kikkers en ongevaarlijke slangen. ( heeft te maken met de betekenis van deze dieren in hun mythologie) Waarom zijn mensen bang voor spinnen? Een Japanner glimlacht wanneer hij boos is.

Invloed cultureel milieu Het menselijk gedrag varieert met het culturele milieu. Tegelijkertijd laten wij de mogelijkheid open voor cultuurverandering. Het cultuurmilieu oefent alleen zijn invloed uit op via de subjectiviteit van de mens, die betekenis aan zijn milieu( lees: zijn eigen omgeving) geeft. Wij worden gevormd door ons milieu. Tegelijkertijd selecteren we aspecten die bij ons passen en vormen we ons eigen cultureelmilieu.

Definitie van cultuur Geert Hofstede cultuur is: De collectieve mentale programmering die de leden van een groep onderscheidt van die van andere groepen. 11

Cultuur Tastbare zaken

Cultuur Waarden en normen

cultuur Basiswaarden

Culturele programmering Opvoeding Socialisatie Waarden en normen waarneming

Culturele programmering Opvoeding

Culturele programmering Socialisatie

Culturele programmering Waarden en normen

Culturele programmering Waarneming

waarneming

Waarneming

Wat zie je hier? 22

Subculturen 1

Subculturen 2

Communicatie in schema

Schema 2