Cultuur en samenleving MAA ideale school Cultuur en samenleving
Bijeenkomst 1 en 2 Overkoepelend doel: 'Interculturele communicatie' is onmisbaar voor het ontplooien van interculturele sensitiviteit. Je bent intercultureel sensitief als je in staat bent om naar een andere cultuur te kijken. Niet alleen vanuit je eigen referentiekader maar ook vanuit het referentiekader van de ander. Met respect. En je verplaatst je in die ander, niet alleen in gedachten maar ook daadwerkelijk in gedrag. Wat betekent dit voor jou rol als docent? Inhoud bijeenkomst 1 Toetsing virtuele school Afsluiting bijeenkomst 1
MAA vakkenlijn 1 • De student kan toelichten wat wij met cultuur bedoelen. • De student kan uitleggen hoe cultuur ontstaat • De student kan cultuurverschillen benoemen en toelichten • De student kan toelichten hoe culturen kunnen botsen en uitleggen wat de effecten van die botsingen kunnen zijn. • De student is in staat verschillende aspecten van de multiculturele samenleving te bespreken en actuele visies te vergelijken met (politieke)standpunten uit de jaren ’80 en ’90. • De student kan adhv de basiswaarden van Hall complexe en minder complexe culturen met elkaar vergelijken. • De student is in staat het belang van sociale binding(cohesie) uit te leggen
Lesdoel bijeenkomst 1en 2 Je kunt globaal beschrijven wat een virtuele school inhoud. Je kunt diverse aspecten van cultuur toelichten. Je bent in staat uit te leggen wat we bedoelen met culturele programmering. Je kunt de relatie tussen cultuur en interculturele communicatie toelichten
Opdracht: De virtuele school Pedagogisch Onderwijskundig Organisatie Begeleiding van leerlingen Levensbeschouwing( denominatie) Architectuur, ontwerp v/d school(kunst) Maatschappelijk Cultuur en interculturele communicatie
Cultuur Wanneer een vis een ontdekking zou kunnen doen zou zijn laatste ontdekking zijn het bestaan van water! Pas op de kar van de visboer zou hij weten, wat het betekent een waterdier te zijn. Dit verklaart dat de mens pas vrij recent heeft ontdekt hoezeer hij gevormd is door de hem omringende cultuur. Han Fortman, cultuurpsycholoog
Mens in zijn omgeving Cultuur maakt de mens De mens maakt de cultuur Er is sprake van wederkerigheid, wederzijdse beïnvloeding.
Doorlopend proces
Gevoelens en cultuur De cultuur leert welke gevoelens bij welke situatie horen. De Saulteaux indianen zijn niet bang voor beren en wolven, maar wel voor padden, kikkers en ongevaarlijke slangen. ( heeft te maken met de betekenis van deze dieren in hun mythologie) Waarom zijn mensen bang voor spinnen? Een Japanner glimlacht wanneer hij boos is.
Invloed cultureel milieu Het menselijk gedrag varieert met het culturele milieu. Tegelijkertijd laten wij de mogelijkheid open voor cultuurverandering. Het cultuurmilieu oefent alleen zijn invloed uit op via de subjectiviteit van de mens, die betekenis aan zijn milieu( lees: zijn eigen omgeving) geeft. Wij worden gevormd door ons milieu. Tegelijkertijd selecteren we aspecten die bij ons passen en vormen we ons eigen cultureelmilieu.
Definitie van cultuur Geert Hofstede cultuur is: De collectieve mentale programmering die de leden van een groep onderscheidt van die van andere groepen. 11
Cultuur Tastbare zaken
Cultuur Waarden en normen
cultuur Basiswaarden
Culturele programmering Opvoeding Socialisatie Waarden en normen waarneming
Culturele programmering Opvoeding
Culturele programmering Socialisatie
Culturele programmering Waarden en normen
Culturele programmering Waarneming
waarneming
Waarneming
Wat zie je hier? 22
Subculturen 1
Subculturen 2
Communicatie in schema
Schema 2