SEL Les 2: normen en waarden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Opkomen voor jezelf.
Verborgen vormen van pesten
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
die niet om jou zou huilen.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Afspraken en regels.
Ongewenste omgangsvormen
Interpreteren van data
Kinderen en hun sociale talenten
OFC28 mediawijsheid les 4.
De dag van het solliciteren Blok 1
Medialessen groep 8.
Altijd online!.
Liefde en relaties.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Internet en grenzen Plaatje.
Leer weer jezelf te zijn
Kan je zien of iemand holebi is?
Xperience Liefde en relaties
Welkom! Neem plaats in de kring.
Doet ie het of doet ie het niet?
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
H1 Hoe word je wie je bent?.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
H2 Een leven lang leren.
Efeziërs 6: 5-9 Gehoorzaam je baas, zoals je ook naar Christus luistert: met eerbied en met heel je hart. Doe niet net alsof je je best doet en gehoorzaam.
Week 1, les 5.
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Efeziërs 4: Lieg niet meer tegen elkaar, maar wees eerlijk.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Thema 4: Zo bereik je meer
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Wat doe jij?.
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
Loopbaan en burgerschap les 3
Liefde en relaties.
SEL Les 1: kennismaking.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Les 4: iedereen is anders
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Maatschappijleer Normen en waarden
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Het grote voetgangersexamen
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Procedures aan begin van het jaar
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Welkom Thema: Op pad… Voorganger: Mevr. L. Winters
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

SEL Les 2: normen en waarden

Wat gaan we deze les leren? Wat normen en waarden zijn; Wat het verschil is tussen een norm en een waarde; Wat jouw eigen normen en waarden zijn;

Wat gaan we doen? Startspel: ‘Kan best’ ‘Hangt ervan af’ ‘Kan echt niet’ (10m) Kijken van filmpje en bespreken (10m) Uitleg over wat normen en waarden zijn (10m) Dillemaspel (20) Afsluiting les (10m)

Maak een groep van vier en Luister naar de zinnen en laat zien wat jij vindt.

Irritant??? Kijk het filmpje en bespreek onderstaande vragen. Wat vind je van het gedrag van deze mevrouw? deze meneer? Waarom zouden zij ze zich zo gedragen? Snap je het gedrag? Wat zou je doen?

Doe eens NORMaal! We praten niet door elkaar. Normen zijn de regels. We rijden niet door een rood licht We kijken elkaar aan als we met elkaar praten Enzovoorts…enzovoorts…. Normen zijn de regels. Waarom hebben we deze regels?????????? Niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden. Deze kunnen zelfs per cultuur verschillen! Waarden: wat we echt belangrijk vinden met elkaar!

Bijvoorbeeld We praten niet door elkaar heen, omdat we respect hebben voor elkaars mening. Normen Waarde We rijden niet door rood, omdat we veiligheid in het verkeer belangrijk vinden. . Normen Waarde

Wat doe je? Ga staan of blijf zitten. Luister naar het verhaal. Laat zien wat jij zou doen door te gaan staan of te blijven zitten.

Dilemma 1 In je klas wordt telkens iemand gepest. Je ziet dat diegene er last van heeft, maar je bent vrienden met de pesters. Je ziet dat diegene in de pauze weer gepest wordt. Wat doe je: help je of doe je niets? Ga staan Blijf zitten

Dilemma 2 Voor het vak geschiedenis moet je een werkstuk maken. Jij hebt het niet op tijd af en schrijft het over van een heel goede leerling die eigenlijk altijd gepest wordt en niet jouw vriend is. De leraar komt erachter en geeft jou een 10 en de degene van wie jij het had overgeschreven krijgt een 1 en straf. Wat doe je? Zeg je eerlijk wat je hebt gedaan of doe je niks. Ga staan Blijf zitten

Dilemma 3 Je beste vriend/vriendin staat voor je in de rij van de kantine. Jullie willen samen een broodje bestellen. Terwijl jullie staan te wachten zie je dat hij/zij een zakje snoept steelt terwijl de kantinemedewerker niet kijkt. Wat doe je? Zeg je er wat van of zeg je er niets van Ga staan Blijf zitten

Dilemma 4 Tijdens de pauze sta je buiten met je vriendengroep. Opeens gaat er een tas open en daar zit een blikje bier in. Het blikje bier gaat het groepje rond en komt ook bij jou. Iedereen heeft een flinke slok genomen. Wat doe jij? Neem je geen slok(je) of neem je wel een slok(je)? Ga staan Blijf zitten

Ten slotte…

Afsluiting les Schrijf op welke dingen voor jou belangrijk en waarom je dat zo vindt. Zorg ervoor dat je het op een mooie manier opschrijft/versiert!