Op weg naar taalbeleid vo-hbo!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Taal en rekenen in het mbo
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Welkom.
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen in beweging!
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
moderniseren van het curriculum.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Taalscreening fase 2: opvolging
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
De Rotterdamse Business Case
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Het succes van de taalbewuste docent
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transparantie over Toegang master
Cijferloos lesgeven bij talen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Op weg naar taalbeleid vo-hbo! Roel Huysmans & Evelyne van der Neut Yvonne Lankwarden Kirsten van den Heuij

Programma Introductie Taalbeleid Lentiz onderwijsgroep – Yvonne Lankwarden Taalbeleid Logopedie – Kirsten van den Heuij Discussie Afsluiting

Het wat en waarom van taalbeleid https://www.trouw.nl/cultuur/de-diaspora-van-de-neerlandistiek~aaff7518/ https://www.tzum.info/2019/02/nieuws-op-twitter-weten-ze-wel-waarom-opleiding-nederlands-wordt-opgeheven-aan-de-vu/ De Volkskrant, 26 februari 2019 De Volkskrant, 2 maart 2019 https://www.groene.nl/artikel/de-hollandsche-welsprekend-heid https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/01/de-bachelor-nederlands-is-niet-langer-relevant-a3862635 https://www.trouw.nl/samenleving/nederlands-is-door-de-verengelsing-van-de-universiteit-tweederangs-geworden~adcac116/

Het wat en waarom van taalbeleid De samenleving Van: Probleem? Dan een maatregel. Naar: Probleemanalyse a.d.h.v. onderwijsvisie. Daar maatregelen uit afleiden.  Probleem-analyse Beleid formuleren Maatregelen treffen Bijstellen Evalueren Doel van onder-wijs

Yvonne Lankwarden Lentiz - Groen van Prinstererlyceum Taalbeleid Lentiz Yvonne Lankwarden Lentiz - Groen van Prinstererlyceum

Taalbeleid in het VO: een mission (im)possible

Introductie Wie ben ik? Wat kom ik vertellen? Wat hoop ik van jullie te ontvangen?

De geschiedenis 1e plan in 2011. 2012 – 2013: Verslechterende doorstroom en examenresultaten. Urgentiebesef: aanscherping beleid Sinds die periode taalbeleid met wisselend succes.

Ingezette middelen Onder andere: Taalondersteuning door vakdocenten Toetsen op referentieniveaus Inzet Cito Extra lessen taal (opgenomen in lessentabel) Minder punten op toets bij meer taalfouten Woord van de week + vaktaalwoorden 5-minuten lezen voor iedere les 30-minuten lezen per dag Digitaal adaptief programma

En nu? Inzetten op nieuw taalbeleid met behoud van bestaande succesonderdelen. Andere insteek: eerst draagvlak, dan pas implementatie. Basis van het nieuwe taalbeleid: TOL

Kirsten van den Heuij Hogeschool Rotterdam Taalbeleid Logopedie Kirsten van den Heuij Hogeschool Rotterdam

Vo-hbo: aan de slag met taalbeleid! Opleiding logopedie Kirsten van den Heuij – opleiding logopedie 5 maart 2019

Formulering Taalbeleid Gefragmenteerd taalbeleid Taaltest Taalvoorwaarden Dyslexiebeleid Woordenschat-stimulering Taalbeleid als continuüm Vo Jaar 1 Havo 5 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 hbo Van den Heuij et al., 2018

Het fundament van een taalbeleid vo-hbo “Taalbeleid is een structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen met het oog op het bevorderen van hun algehele ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten” Van den Branden, 2004, p. 51 Van den Heuij et al., 2018

Aansluitingsmodel Van den Heuij et al., 2018

Aansluitingsmodel Van den Heuij et al., 2018

Aansluitingsmodel Van den Heuij et al., 2018

Aansluitingsmodel Van den Heuij et al., 2018

Aansluitingsmodel Van den Heuij et al., 2018

Checklist Visie op taalbeleid Doorlopende leerlijn Nederlands/communicatie Doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden Inclusief (en) taalontwikkelend lesgeven Informatie- en docentenuitwisseling Van den Heuij et al., 2018

Aansluitingsmodel Opleiding logopedie Van den Heuij et al., 2018

Taalvaardigheid van de aankomend student Eindtermen middelbare school referentieniveaus Meijerink: Hbo: geen wettelijke begin- en eindeisen 2F voor vmbo en mbo 1, 2 en 3 3F voor mbo-4 en havo 4F voor vwo 23

Taalvaardigheid van de hbo-student Adviesrapport Vaart met Taalvaardigheid (Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren, 2015) “(…) Het is echter niet meer vanzelfsprekend dat studenten in het hoger onderwijs deze taalvaardigheid geheel op eigen kracht bereiken. Ze blijken veel moeite te hebben met onder meer analyseren, redeneren en schrijven. De Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren adviseert de Nederlandse en Vlaamse ministers daarom met klem om de dialoog aan te gaan met hogescholen en universiteiten, en afspraken te maken over een structureel taalvaardigheidsbeleid in het hoger onderwijs” (p. 5). Aanbeveling 1 Vraag van elke instelling een taalbeleid dat is toegespitst op de eigen opleidingen/studiegebieden Aanbeveling 2 Organiseer kennismanagement Voor de implementatie van het beoogde taalbeleid zijn onderwijsmaterialen nodig voor het hoger onderwijs, zoals lesmethoden, (digitaal) cursusmateriaal en toetsvoorbeelden. Hogescholen en universiteiten hebben al veel op hun bord. Ze willen materialen efficiënt en effectief kunnen inpassen in het curriculum. Daarom is het van belang een gemeenschappelijke, internationaal georiënteerde kennisbasis te ontwikkelen over taalontwikkeling op tertiair niveau met voorbeelden van leerzame praktijken uit binnen- en buitenland. Die zijn er, bleek al tijdens de expertbijeenkomst die de Taalunie in maart 2014 heeft georganiseerd. De uitwisseling van kennis en ervaring tussen experts kan de implementatie verder stimuleren. 24

Taalbeleid IVG Nederlands Eerstejaars studenten van de opleidingen Verpleegkunde, Ergotherapie, Fysiotherapie, Logopedie, Verloskunde, Leraar vo Gezondheidszorg en Welzijn, Management in de Zorg en Medische Hulpverlening maken bij aanvang van de studie een diagnostische test Nederlands. Aan de test zijn geen studiepunten verbonden. De test wordt niet herkanst bij een onvoldoende, maar er kan wel een ‘bezemronde’ komen voor diegenen die de test de 1e keer niet hebben kunnen maken. De test brengt de vaardigheden in kaart en is geen doel op zich. Daarnaast nemen de opleidingen (indien nodig op basis van de resultaten van de test) een schrijfproduct af. Aan het (beroepsgebonden)schrijfproduct zijn alleen studiepunten verbonden wanneer het schrijfproduct als toets is opgenomen in het examenprogramma. Aan de hand van de resultaten formuleert de opleiding een taaladvies. Wanneer één van beide onderdelen met een onvoldoende wordt afgesloten, krijgt de student het advies om ondersteunend onderwijs uit het hogeschool brede aanbod te volgen (1 stpn). Wanneer beide onderdelen met een onvoldoende worden afgesloten, wordt de student verplicht ondersteunend onderwijs Nederlands te volgen (verzorgd door het Instituut). De student gebruikt hiervoor verplicht twee studiepunten uit het keuzevrije deel. 25

Taalbeleid IVG Nederlands Eerstejaars studenten van de opleidingen Verpleegkunde, Ergotherapie, Fysiotherapie, Logopedie, Verloskunde, Leraar vo Gezondheidszorg en Welzijn, Management in de Zorg en Medische Hulpverlening maken bij aanvang van de studie een diagnostische test Nederlands. Aan de test zijn geen studiepunten verbonden. De test wordt niet herkanst bij een onvoldoende, maar er kan wel een ‘bezemronde’ komen voor diegenen die de test de 1e keer niet hebben kunnen maken. De test brengt de vaardigheden in kaart en is geen doel op zich. Daarnaast nemen de opleidingen (indien nodig op basis van de resultaten van de test) een schrijfproduct af. Aan het (beroepsgebonden)schrijfproduct zijn alleen studiepunten verbonden wanneer het schrijfproduct als toets is opgenomen in het examenprogramma. Aan de hand van de resultaten formuleert de opleiding een taaladvies. Wanneer één van beide onderdelen met een onvoldoende wordt afgesloten, krijgt de student het advies om ondersteunend onderwijs uit het hogeschool brede aanbod te volgen (1 stpn). Wanneer beide onderdelen met een onvoldoende worden afgesloten, wordt de student verplicht ondersteunend onderwijs Nederlands te volgen (verzorgd door het Instituut). De student gebruikt hiervoor verplicht twee studiepunten uit het keuzevrije deel. 26

“jouw kant van de boot is lek” De rol van taal in het onderwijs En nu? “jouw kant van de boot is lek” De rol van taal in het onderwijs

De rol van taal in ons onderwijs ?F 4F 3F 2F Eind jaar 1 Eind jaar 4 28

De rol van taal in ons onderwijs Taalonderwijs voor de reguliere student Extra aanbod voor de student die met een lager niveau binnen komt – steilere leercurve, student aan zet! Didactiek De logopedist als taaltherapeut. Expert op het gebied van taalstimulering en vergroten van taalvaardigheid, ook in de rol van docent. Taalgericht vakonderwijs – “organiseer kennismanagement” 29

Aan de slag met taal! 30

Discussie: beleid of maatregel? Noteer een maatregel op jouw school ter verbetering van taalvaardigheid in de aansluiting. Wat is hier de visie of het doel achter? Welke (andere) concrete maatregelen volgen daaruit? Neem deze bevindingen mee in de discussie (drie groepen)

Afsluiting Welke vervolgstappen ga je nemen? Denk aan: nieuwe maatregelen, draagvlak, evaluatie.