Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
een didactiek voor opleiden op school
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Formatief - summatief evalueren
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pemprl.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Differentiëren & klassenmanagement
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het project Begeleiding Startende Leraren
Docentvaardigheden ICT
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ondernemingsvormen.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Kennisclip Web toepassingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het? Marjoleine Dobbelaer & Adrie Visscher Adrie 4-4-2019 ResearchED 2019

Waarom leskwaliteit meten? Verantwoording Professionele ontwikkeling leraren 3. Evaluatie interventie-effecten Adrie ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Programma Wat is leskwaliteit? Hoe kun je het meten? Beoordelen leraren, leerlingen en observatoren een les hetzelfde? Wat veronderstelt de verbetering van leskwaliteit? Vragen/discussie ResearchED 2019 4-4-2019

Ad 1: Wat is leskwaliteit? ‘Output’ als indicator voor leskwaliteit De kwaliteit van het proces in de klas zelf Welk (liefst empirisch bewezen) aspect van het onderwijsleerproces beoordeel je?: Klasklimaat, uitleg, stimuleren zelfregulatie Hoe beoordeel je het? Adrie ResearchED 2019 4-4-2019

Ad 2: Hoe kun je leskwaliteit meten? Veelgebruikte methoden: Leerlingprestaties (‘output’) Leerlingpercepties leskwaliteit Lesobservaties Zelfevaluaties door leraren Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Hoe Hoe leskwaliteit meten: leerlingprestaties Toetscores/Toegevoegde waarde Voordelen Nadelen Gemakkelijk Eerlijke vergelijking lastig Geen ‘tips’ verbetering Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

HoeHoe leskwaliteit meten: leerlingpercepties Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Voorbeeld leerlingpercepties leskwaliteit: Impact! Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019

Leerlingpercepties leskwaliteit Voordelen Nadelen Leerlingen hebben de meeste ervaring met de leraar Veel waarnemingen Gemakkelijk en goedkoop Belangrijk te weten welk effect een les heeft op de doelgroep Leerlingen kunnen niet alles beoordelen Oordelen kunnen beïnvloed worden door andere factoren, zoals cijfers, huiswerk, het vak, populariteit docent Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Hoe leskwaliteit meten: lesobservaties Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Voorbeeld lesobservatie-instrument: ICALT Van de Grift, 2007 Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019

Lesobservatie Voordelen Nadelen Mogelijk aspecten te meten, die anders moeilijk te meten zijn Feedback kan rijk zijn (expert), veel ‘tips’ voor verbetering Betrouwbare en valide scores vereisen veel Duur en arbeidsintensief Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Hoe leskwaliteit meten: zelfevaluaties door leraren Voordelen Nadelen Leraren kennen de context, de leerlingen en de les (bijv. de doelen) en weten waarom ze iets doen. Gemakkelijk en goedkoop Veel mensen hebben de neiging zichzelf te overschatten Discuss in pairs: which strengths and disadvantages of using student perceptions can you think of ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Zelfevaluaties (in het algemeen) (Kruger & Dunning, 1999) Marjoleine Vaak ten onrechte geen noodzaak tot verbetering gezien ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Ad 3: Beoordelen leraren, leerlingen en observatoren een les hetzelfde? 25 klassen HAVO 3 (608 leerlingen) 3 lessen wiskunde Aan het eind van elke les: Leerlingen Impact! tool Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019

Ad 3: Beoordelen leraren, leerlingen en observatoren een les hetzelfde? 25 klassen HAVO 3 3 lessen wiskunde Aan het eind van elke les: Leerlingen Leraren Impact! tool Impact! vragen op papier Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019

De docent legde de lesstof zo uit, dat ik het goed begreep Uitleg De docent legde de lesstof zo uit, dat ik het goed begreep Ik legde de lesstof zo uit, dat de leerlingen het goed begrepen Veiligheid De docent zorgde ervoor dat ik het durfde te zeggen als ik iets niet snapte Ik zorgde ervoor dat de leerlingen het durfden te zeggen als ze iets niet snapten Resultaat Ik kan nu zelfstandig opdrachten over de lesstof maken Leerlingen kunnen nu zelfstandig de opdrachten over de lesstof maken. Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Ad 3: beoordelen leraren, leerlingen en observatoren een les hetzelfde? 25 klassen HAVO 3 3 lessen wiskunde Aan het eind van elke les: Leerlingen Teachers 3 observatoren (video) Impact! tool Impact! vragen op papier Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019

De docent legde de lesstof zo uit, dat ik het goed begreep Uitleg De docent legde de lesstof zo uit, dat ik het goed begreep Ik legde de lesstof zo uit, dat de leerlingen het goed begrepen De docent legde de lesstof zo uit, dat de leerlingen het goed begrepen. Veiligheid De docent zorgde ervoor dat ik het durfde te zeggen als ik iets niet snapte Ik zorgde ervoor dat de leerlingen het durfden te zeggen als ze iets niet snapten De docent zorgde ervoor dat de leerlingen het durfden te zeggen als ze iets niet snapten. Resultaat Ik kan nu zelfstandig opdrachten over de lesstof maken Leerlingen kunnen nu zelfstandig de opdrachten over de lesstof maken. Leerlingen kunnen nu zelfstandig opdrachten over de lesstof maken. Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Ad 3: Beoordelen leraren, leerlingen en observatoren een les hetzelfde? Leraren het meest positief over de leskwaliteit, observatoren het minst positief Samenhang tussen de verschillende groepen beoordelaars: Oordelen van leraren en van leerlingen hingen niet samen Oordelen van leraren en van observatoren hingen niet samen Oordelen van observatoren en van leerlingen hingen matig samen Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019

Mogelijke verklaringen voor de resultaten: Leraren, leerlingen en observatoren hebben een andere visie op wat een goede les is Bias in beoordelingen; wel/geen beoordelingsstandaarden Het is moeilijk voor leraren en observatoren om het effect van een les op leerlingen te observeren Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Wees je bewust van voor-/nadelen van elke methodiek! Implicaties: Wees je bewust van voor-/nadelen van elke methodiek! Meerdere methoden gebruiken voor verschillende leskwaliteitsaspecten? Discussie aangaan over leskwaliteit, bijv. leraren met leerlingen? Marjoleine ResearchED 2019 4-4-2019 ORD 2015

Wat veronderstelt leskwaliteitverbetering? Deliberate practice: 1. Sterke motivatie hebben en houden 2. Uit je comfortzone: vergelijking met ideaal (op basis van?) 3. Precies verbeterdoel 4. Langdurig oefenen: kort maar intens 5. Coach: ideaal gedrag, leertaken, feedback Adrie ResearchED 2019 4-4-2019

Ad 5: Vragen/discussie Hoe leskwaliteit evalueren? Hoe leskwaliteit verbeteren? Adrie ResearchED 2019 4-4-2019

Meer informatie? Voor meer informatie over het onderzoek in deze presentatie, stuur een mailtje naar m.j.dobbelaer@utwente.nl voor een digitale versie van het proefschrift van Marjoleine (beschikbaar vanaf eind januari 2019). Voor meer informatie over de Impact! tool, zie https://www.impactoponderwijs.nl/ Voor meer informatie over het gericht ontwikkelen van leerkrachtkwaliteiten, zie de oratie van Adrie (mei, 2017) op: https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/15318628/Oratie_Visscher.pdf ResearchED 2019 4-4-2019