Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Werken met de BaSO-fiche
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Structuur secundair onderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Een initiatief van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Welkom!.
Workshop Onderzoeksontwerp
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Onderzoeksfase in het CLB
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Handelingsgericht samenwerken
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Project: Superfietsers
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Voortijdig schoolverlaten
C entrum voor L eerlingen B egeleiding. Ingrid CarlierPsycho-pedagogisch Werker Lieselot De TroyerMaatschappelijk Werker Ive HellemansParamedisch Werker.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Studieadviesregeling
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
VTI Sint-Lucas Menen1 SCHOOL voor WETENSCHAP en TECHNIEK.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Maak kennis met het CLB.
Yammer.
Project: Superfietsers
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Handleiding leerkracht:
GO! Campus De Vesten Herentals
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Handleiding leerkracht:
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Handleiding leerkracht:
Infodag onderwijs Welkom!
PGZ in het decreet.
Uitstroomgesprekken.
Project: Superfietsers
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Het centrum voor leerlingbegeleiding
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Transcript van de presentatie:

Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg Mijn naam is (naam invullen) en ik werk als (functie invullen) in het clb-team. Ik ben de contactpersoon van het clb voor jullie school. Ik wil jullie vandaag meer uitleg geven over De structuur van het clb, onze samenwerking en de afsprakennota.

Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg Julie Michel (verpleegkundige) Ingrid Van Acker (arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon Wat je zeker moet vermelden: Zoals reeds gezegd zal elk team ondersteund worden door een teamcoach. De teamcoach van ons team is x (hier naam invullen) De taak van een teamcoach is om ons team te leiden en te ondersteunen bij het begeleiden van onze scholen. We vergaderen elke week op (in te vullen) om casussen te overleggen, informatie uit te wisselen en onze werking op school te bespreken. Op dit moment zullen onze teamleden dus niet bereikbaar zijn. Voor elke school werd een contactpersoon aangeduid. Voor deze school ben ik dat. Dit wil zeggen dat je voor elke vraag bij mij terecht kan. Dit wil niet zeggen dat andere teamleden hier niet meer zullen komen. Afhankelijk van de vraag waarmee jullie zitten en na de vraagverheldering zal op teamniveau worden besproken welke andere teamleden zullen worden ingeschakeld.

° het psychisch en sociaal functioneren, Je kan gratis beroep doen op het iCLB voor informatie, hulp en begeleiding ° het psychisch en sociaal functioneren, ° de preventieve gezondheidszorg, ° het leren en studeren, ° de schoolloopbaan. Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

de preventieve gezondheidszorg Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

Medische consulten

Medische consulten Dit schooljaar wijzigingen 1ste secundair vrijblijvend aanbod 3de secundair verplicht Vroege detectie van problemen L&G, gehoor, visus, algemeen lichamelijk onderzoek,… Vaccinaties → 1ste: HPV (enkel meisjes, baarmoederhalskanker) → 3de: Difterie-tetanus-pertussies → Inhaalvaccinaties Besmettelijke ziektes opvolgen

het psychisch en sociaal functioneren Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

het leren en studeren Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

de schoolloopbaan Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

Team secundair Het iCLB Gent een arts een maatschappelijk werker een psycholoog een paramedisch werker een logopedist Wat je zeker moet vermelden: Zoals reeds gezegd zal elk team ondersteund worden door een teamcoach. De teamcoach van ons team is x (hier naam invullen) De taak van een teamcoach is om ons team te leiden en te ondersteunen bij het begeleiden van onze scholen. We vergaderen elke week op (in te vullen) om casussen te overleggen, informatie uit te wisselen en onze werking op school te bespreken. Op dit moment zullen onze teamleden dus niet bereikbaar zijn. Voor elke school werd een contactpersoon aangeduid. Voor deze school ben ik dat. Dit wil zeggen dat je voor elke vraag bij mij terecht kan. Dit wil niet zeggen dat andere teamleden hier niet meer zullen komen. Afhankelijk van de vraag waarmee jullie zitten en na de vraagverheldering zal op teamniveau worden besproken welke andere teamleden zullen worden ingeschakeld.

Vrijwillig versus verplicht medische consulten acties mbt onwettige afwezigheden Wat je zeker moet vermelden; Wanneer je een probleem hebt wat niet kan worden opgelost binnen je intern zorg- of leerlingenoverleg dan kan het intern zorgteam of leerlingenoverleg beslissen dit te bespreken met het CLB. Hiervoor heb je uiteraard de toestemming van de ouders en of de leerling nodig. Het aanmeldingsformulier kan je helpen om je vraag duidelijk te formuleren en helder te krijgen. Het invullen van dit formulier kan je altijd samen doen met andere collega’s zoals de zorgcoördinator/ leerlingenbegeleider. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, opdat je sneller kan geholpen worden. Je vraag zal dan op het zorgteam besproken worden met de contactpersoon van het clb. Deze kan de vraag dan binnen zijn team opnemen en jou zo snel als mogelijk een antwoord formuleren.

Wie kan bij het CLB terecht? - leerling - ouders - school/leerlingenbegeleiding Wat je zeker moet vermelden; Wanneer je een probleem hebt wat niet kan worden opgelost binnen je intern zorg- of leerlingenoverleg dan kan het intern zorgteam of leerlingenoverleg beslissen dit te bespreken met het CLB. Hiervoor heb je uiteraard de toestemming van de ouders en of de leerling nodig. Het aanmeldingsformulier kan je helpen om je vraag duidelijk te formuleren en helder te krijgen. Het invullen van dit formulier kan je altijd samen doen met andere collega’s zoals de zorgcoördinator/ leerlingenbegeleider. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, opdat je sneller kan geholpen worden. Je vraag zal dan op het zorgteam besproken worden met de contactpersoon van het clb. Deze kan de vraag dan binnen zijn team opnemen en jou zo snel als mogelijk een antwoord formuleren.

contactgegevens: www. iclb. be www. atheneumwispelberg. stad contactgegevens: www.iclb.be www.atheneumwispelberg.stad.gent brief 1e rapport etiket in de schoolagenda email via Smartschool aanwezig op oudercontacten Mijn naam is (naam invullen) en ik werk als (functie invullen) in het clb-team. Ik ben de contactpersoon van het clb voor jullie school. Ik wil jullie vandaag meer uitleg geven over De structuur van het clb, onze samenwerking en de afsprakennota.

Decreet Rechtspositie van de Minderjarige in de hulpverlening Betrokkenheid en toestemming leerling (+12 jaar) is vereist Leerling kan zelfstandig beroep doen op het CLB Transparant traject, afspraken en inspraak Inzagerecht dossier Informeren over het decreet Wat je zeker moet vermelden; Wanneer je een probleem hebt wat niet kan worden opgelost binnen je intern zorg- of leerlingenoverleg dan kan het intern zorgteam of leerlingenoverleg beslissen dit te bespreken met het CLB. Hiervoor heb je uiteraard de toestemming van de ouders en of de leerling nodig. Het aanmeldingsformulier kan je helpen om je vraag duidelijk te formuleren en helder te krijgen. Het invullen van dit formulier kan je altijd samen doen met andere collega’s zoals de zorgcoördinator/ leerlingenbegeleider. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, opdat je sneller kan geholpen worden. Je vraag zal dan op het zorgteam besproken worden met de contactpersoon van het clb. Deze kan de vraag dan binnen zijn team opnemen en jou zo snel als mogelijk een antwoord formuleren.

iCLB Jubileumlaan 215 9000 Gent Tel. : 09 323 53 00 clb@stad. gent www iCLB Jubileumlaan 215 9000 Gent Tel.: 09 323 53 00 clb@stad.gent www.iclb.be Mijn naam is (naam invullen) en ik werk als (functie invullen) in het clb-team. Ik ben de contactpersoon van het clb voor jullie school. Ik wil jullie vandaag meer uitleg geven over De structuur van het clb, onze samenwerking en de afsprakennota.