PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Gesprekscyclus Quadraam
Presentatie introductie BGL
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Proeve van Bekwaamheid
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gespreksvaardig-heden
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Praktijkleren en instructie werkplan
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Anders kijken, anders doen
Beoordelen van het praktijkleren Module 4 Begeleiden doen we samen
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Studieloopbaanbegeleiding
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ouderen met dementie & behandelwensen
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Welkom bij de Stage-informatieavond
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Begeleiden Les 5.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Daphne Keller 29 augustus 2018
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Portfolio, Logboek en Casus
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
PraktijkLeren Operatie Kamer
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom bij de Stage-informatieavond
Waarden & normen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp- van der Veen 2018-2019 DOCENTCONTACTPERSOON/DOCENT PRAKTIJKLEREN Hans Peters, Conchita Prince, Dianne Kerstens, Marie-Anne Vermeulen & Josje Witkamp Docent Contactpersonen (DCP) Telefoon en email: Hans: 06 22791764 h.peters-ad@fontys.nl Conchita: 0614617712 c.prince@fontys.nl Dianne: 0618596109 d.kerstens@fontys.nl Marie-Anne:0618592652 marieanne.vermeulen@fontys.nl Josje: 0683971574 j.witkamp@fontys.nl

Programma Uitleg doel VOPL C Praktische zaken en verwachtingen Portfolio Vragen & Afsluiting

Voorbereiding op VOPL C Vragen formuleren over de informatie in de handleiding PL over het portfolio het beoordelen van PL 1 Voor minimaal 1 CanMEDS-rol je pleidooi schrijven, als oefening. Je geschreven pleidooi meenemen als voorbeeld. Meenemen competentiekaarten

Uitleg doel VOPL C VOPL c (week 5) Portfolio en bewijslast

Pleidooien Jij als student: In subgroepen bespreken CanMEDS-rollen koppelen Bewijslast Logboek Feedback Verslagen Ingescand bewijs ……. Proactieve leerhouding (plannen, bewijslast verzamelen en sturen, werkveld informeren) en zelf de regie nemen voor je leerproces: zelfsturend zijn, leerdoelen aangeven, feedback vragen & reflecteren op je handelen Bij stagnatie: zelf initiatief nemen tot gesprekken met DCP’er en werkvelddeskundige/praktijkopleider Gedegen voorbereiding en vooraf en tijdens stage jezelf verdiepen (dit is dus al begonnen). Denk aan: veelvoorkomende operatieve ingrepen en ziektebeelden, profiel van het operatiekamercomplex, verpleegkundige diagnoses, etc. Je bent zelf op de hoogte van eisen die vanuit school gesteld worden (stagewerkplan, portfolio, te behalen competenties, hoe het beoordelen gaat, etc.) en informeert het werkveld hierover Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Acties: Voorbereiden door handleidingen & protocollen goed door te lezen Juiste informatie (direct) verstrekken aan je begeleiders

Beredeneer voor VPK vanuit de zorgvrager PORTFOLIO Dit voorbeeld pleidooi geeft nog geen indicatie voor het behaalde niveau (PL 1). Dat moet blijken uit de onderliggende bewijzen. Ook moet daaruit blijken of de student het handelen onderbouwd vanuit de 3 pijlers van evidence based practice (EBP). Beredeneer voor VPK vanuit de zorgvrager

‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener Pleidooi Zorgverlener PL 1 Ik heb m.b.v. het PL 1 G onderwijs een verpleegplan opgesteld voor cliënt R. Om tot verpleegkundige diagnoses, doelen en interventies te komen heb ik informatie over de cliënt verzameld via het cliëntendossier en gesprekken met behandelaar en andere collega’s. In overleg met mijn werkbegeleider/docent is ervoor gekozen om de desbetreffende cliënt er niet bij te betrekken i.v.m. zijn cognitieve beperkingen/de zorgsituatie op de operatieafdeling. Uit de feedback van mijn docent op dit verpleegplan blijkt dat ik de behoeften van de cliënt kan vaststellen, methodisch kan werken en het zelfmanagement van de cliënt ondersteun.

‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener Uit reflectieverslag 1 blijkt hoe ik de beschreven interventies in de praktijk uitgevoerd heb. Van der Staa, Mies & Ter Maten- Speksnijder (2017) beschrijven als belemmerende factor bij zelfmanagement van zorgvragers dat de verpleegkundige de zorg overneemt omdat dit sneller gaat. Ik heb het zelfmanagement van cliënt R bevorderd door hem zo veel mogelijk zelf keuzes te laten maken, ondanks dat dit wat meer tijd kostte. Dit en andere dilemma’s, waar ik tegen aanliep, heb ik besproken met mijn begeleider en verwerkt in reflectieverslag 2. Dit sloot ook aan bij leerdoel nr.. dat ik in mijn stagewerkplan opgenomen had over het signaleren van risicovolgedrag van cliënten. Ik ben daarvoor gedurende mijn diensten bewust bezig geweest met het observeren en benoemen van (risicovol) gedrag van cliënten.

‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener In het verslag over de overdracht staat hoe ik met collega’s besproken heb welke zaken ik gesignaleerd en gerapporteerd heb en welke afspraken er gemaakt zijn met de cliënt en behandelaar. Uit de feedback op dat verslag wordt duidelijk dat ik oog heb voor de persoonlijke behoeften, wensen en gewoonten van de cliënten, maar ook voor de veiligheid en continuïteit in begeleiding. Het ondersteunen van de basiszorg heb ik in deze stagesetting vooral vorm gegeven door cliënten te begeleiden in het uitvoeren van ADL- activiteiten volgens hun programma. In mijn logboek van … (datum) heb beschreven hoe ik dat op persoonsgerichte en methodische wijze aangepakt heb.

‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener Op de afdeling was het mogelijk verpleegtechnische handelingen uit te voeren. Deze heb ik toegevoegd bij óverige bewijslast’ Wat ik ook gedaan heb is me verdiepen in de protocollen van complexe handelingen, zoals …… Uit reflectieverslag 3 blijkt dat ik de gevonden informatie uit het protocol ‘…’ op respectvolle wijze toegepast heb bij cliënt J en welke gedachten en gevoelens dit bij mij opriep.   Ik vind dat ik hiermee aantoon de rol van zorgverlener in een OK-setting eigen te heb gemaakt op het niveau van PL1.  

‘Goed’ voorbeeld van pleidooi zorgverlener van Staa, A., Mies, L., & Ter Maten-Speksnijder, A. (2017). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Dit voorbeeld pleidooi geeft nog geen indicatie voor het behaalde niveau (PL 1). Dat moet blijken uit de onderliggende bewijzen. Ook moet daaruit blijken of de student het handelen onderbouwd vanuit de 3 pijlers van evidence based practice (EBP).

Weet je nog….. over het Portfolio Acties! JIJ GEEFT DCP, PB-er én (werk)begeleider(s) toegang (zie bij studiemateriaal overstijgend: instructie portfolio) Help je werkbegeleiders met het portfolio! 1 week voor het beoordelingsgesprek moet portfolio klaar zijn

CanMEDS-rollen: Vakinhoudelijk handelen (is extra, voor honoursdeel) Zorgverlener Samenwerkingspartner Communicator De reflectieve EBP professional Gezondheidsbevorderaar Organisator De professional en kwaliteitsbevorderaar De rood geschreven rollen zijn verplicht, daarnaast moet nog minimaal 1 van de andere rollen bewezen zijn

Portfolio Wat komt er in het portfolio? Stagewerkplan Bewijsmateriaal via formulier ‘overige bewijslast’ incl. handtekening en volledige naam feedbackgever Gespreksverslagen Pleidooi voor de eindbeoordeling: waarom jij vindt dat de CanMEDS-rollen behaald zijn en waarmee je dat aan kunt tonen.

Vragen? Vragenrondje: welke vragen leven er nog?

Bedankt voor jullie aandacht Succes gewenst!