Emoties beïnvloeden via taal Dr. Marius Rietdijk, VU-ADRIBA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Ouderavond Havo maart 2014 Wij gaan op werkweek
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Lotgenotencontact.
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Handenbindertjes.
Vitaliteit in de kinderopvang
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
PAD Mindfulness en Yoga
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoe het beste van mensen gedaan te krijgen Organizational Behavior Management Creëer een werkomgeving die het beste uit de mens haalt en daardoor de hoogste.
Expressie van emoties bij autisme
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Expertgroep Adolescentieperiode
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Sociale Hygiëne Les 3.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Identiteit en Zelfregie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
(HERKENNEN VAN) EMOTIES EN GEVOELENS
Werkgevers wendbaar aan de slag
Emotie in fotografie.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Deskundigheid zit in het kind
Communicatie 7e les.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Heb jij ballen voor scrummen?
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Boeien en binden van goede medewerkers
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Emoties beïnvloeden via taal Dr. Marius Rietdijk, VU-ADRIBA Presteren met Pavlov Emoties beïnvloeden via taal Dr. Marius Rietdijk, VU-ADRIBA

Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness Agenda Voorstellen: Marius Rietdijk Opfrissen: het ABC van gedragsverandering Business = Behavior (Omgaan met) de vier basisemoties Blijdschap Angst Boosheid Verdriet 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness Wetenschappelijk directeur ADRIBA – Aubrey Daniels Research Institute voor Behavior Analysis aan de VU te Amsterdam – www.adriba.nl Masters in klinische, sociale en organisatiepsychologie Gepromoveerd in de bedrijfskunde Yoga, meditatie Teacher 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Hoe een parkiet te motiveren… 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

ABC van gedragsverandering Antecedent Behavior Consequenties Beloning (blijdschap) Gedrag Dreiging (angst) Straf (boosheid) Negeren (verdriet) 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness Business = Behavior De bouwsteen van vele managementconcepten is gedrag: Organisatiecultuur (het gedragsrepertoire van een organisatie Leiderschap (het gedragsrepertoire van een leidinggevende 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

De wens van leidinggevenden Meer initiatief, intrinsieke motivatie, passie, bevlogenheid, commitment etc. Minder 9-5 mentaliteit Hoe krijg je het voor elkaar? Beloning is het enige juiste antwoord Bij belonen willen en blijdschap, bij dwang moeten en angst 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness Herkennen van emoties Hoe zie je blijdschap? Hoe zie je angst? Hoe zie je boosheid? Hoe zie je verdriet? Schrijf in subgroepjes van iedere emotie vijf kenmerken op 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Hoe krijg je mensen in blijdschap? One minute coaching Complimenteren - positief gedrag van de ander zien en benoemen - oefening Inspireren - het vertrouwen in de toekomst en de ander uitspreken - oefening Confronteren - de ander een spiegel voorhouden met een vraag – “heb je in de gaten dat…” Provoceren - de ander uitdagen, uit de tent lokken 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Combinaties emoties - interventies Angst – complimenteren, inspireren, confronteren, provoceren Boosheid – complimenteren, inspireren, confronteren, provoceren Verdriet – complimenteren, inspireren, confronteren, provoceren De one-minute weg naar blijdschap en resultaten – oefenen 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Gedrag veranderen via taal – Verbaal gedrag Management/ondernemers beïnvloeden de fysieke wereld niet direct, maar via andere mensen en dan via taal Bijvoorbeeld: je pakt een glas cola en drinkt het leeg (nonverbaal gedrag) Je vraagt in een café aan een ober een glas cola en drinkt het leeg (verbaal gedrag) 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Kernregels mbt verbaal gedrag Verbaal gedrag voldoet aan dezelfde wetten als nonverbaal gedrag Er is geen verschil tussen een mentale en fysieke werkelijkheid De ‘fout’ van Descartes had grote consequenties voor de sociale wetenschappen Als wij denken spreken en luisteren wij subvocaal 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Het gedrag van de spreker Verbaal gedrag heeft een overlevingsfunctie: door te praten/luisteren besparen we tijd Verbaal gedrag dat beloond wordt zal zich herhalen, bestraft verbaal gedrag zal verminderen, evenals genegeerd verbaal gedrag Cruciale rol voor de luisteraar/het soort publiek bij het versterken/verminderen van het verbale gedrag van de spreker 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Vormen van verbaal gedrag Echoïsch (herhalen) Mand (van demand/command) Ik wil een glas cola Tact (van contact) Beschrijven van fysieke wereld/ gedrag zodat de luisteraar dit niet zelf hoeft te ervaren (film, boek) Intraverbal – waarbij de ene verbale prikkel de andere oproept, bijvoorbeeld 3 x 5 = … Vocaal (praten/luisteren) versus tekstueel (lezen/schrijven) Regels (rules) – van bijgelovige regels (‘Er bestaat een God van de slaap’ tot wetenschappelijke regels (e=mc2) 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Trainen van verbaal gedrag Aanleren van allerlei kennisgebieden, zoals talen, wiskunde via geprogrammeerde instructie (GI) Toekomst voor onderwijs deels via GI Shaping game nonverbaal gedrag via nonverbaal gedrag Shaping game verbaal gedrag spreker door nonverbaal gedrag luisteraars Meditatie (subvocaal spreken en luisteren afgewisseld) 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness

Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness Voordelen meditatie Versterking immuunsysteem (univ. Ohio) Emotionele balans Verhoogde vruchtbaarheid (univ. West Australia) Verlaagde bloeddruk (Harvard med. School) Balans van nonverbale, contingency shaped, en verbale, regelgeleide gedrag Zie verder: http://www.ineedmotivation.com/blog/2008/05/100-benefits-of-meditation/ Meditatie-oefening 25-2-2019 Dr. Marius Rietdijk VU ADRIBA voor MeerBusiness