Onderwijskunde en vakdidactiek 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Redactioneel schrijven Les 1
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Onderzoeksvaardigheden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Informatie- avond groep 6
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evaluatie Leerlijnen.
Training digitale didactiek
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Bijeenkomst September 2015
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Communicatie 3e les.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
PROEVERIJ.
Gesprekstechnieken Les 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Begeleiden Les 9.
E health, Domotica en E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
gesprekstechnieken Les 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Onderwijskunde en vakdidactiek 2 4 december 2018

Programma Terugblik Jeugdliteratuur in de geschiedenisles Toetsing Afsluiting & vooruitblik

Terugblik We hebben reeds veel behandeld dat je kan inspireren bij je lessenserie: Differentiëren Effectief les geven Actief historisch denken Teksten Bewegend beeld Stilstaand beeld Doel: historisch besef bij de leerlingen stimuleren

Dateer de foto’s En hoe zit het met jouw historisch besef? 2012 1900 1950

Jeugdliteratuur in de geschiedenisles Elk tijdperk kent zijn eigen beeldtaal, maar ook zijn eigen schrijfstijl

Verhalen in de geschiedenisles “Een verhaal is het magische ‘vliegende tapijt’ waarop leerlingen meegevoerd worden naar een vreemde wereld; daarna is het aan hen om die wereld te onderzoeken” (Reeves, 1980)

Kenmerken van een goed verhaal

Jeugdliteratuur In viertallen: 30 minuten Deel elkaars boeken en lees ergens in het boek 2 bladzijden door (eerder klaar? lees gerust even verder  Schrijf drie kenmerken op van de schrijfstijl die de auteur gebruikt Wissel de bevindingen uit. Bespreek daarna of de door jullie meegenomen boeken de huidige 12-15jarigen aan zal spreken(waarom wel/niet?) Kies vervolgens 1 boek dat jullie doelgroep het meeste aan zal spreken Bedenk gezamenlijk een concrete werkvorm waarbij je dit boek gebruikt om het historisch besef bij leerlingen te stimuleren (schrijf deze op). Korte pitch van boek en werkvorm

Terugblik: bouwstenen Cartoons Stilstaand beeld Tekst Jeugdliteratuur Film Documentaire Minimaal een van deze bouwstenen dien je te verwerken in je lessenserie. Zorg voor een onderbouwing van je keuzes in de verantwoording

Evalueren van het onderwijs

Waarom evalueren/toetsen? Controle op inzet Capaciteiten van de leerling in beeld Bepalen leerresultaat van de groep Vervolg van leertraject bepalen Feedback voor de leerling zelf Etc. etc.

Soorten toetsen en hun functies Formatieve toetsen; Gericht op bijsturen, oefenen, diagnostische functie. Doel proces van leren en instructie optimaliseren Summatieve toetsen; Eindoordeel, gericht op kwalificeren (slagen/zakken). Standaarden zijn noodzakelijk.

Criteria voor een goede toets Validiteit; geldigheid, meet je wat je wilt meten Vormvaliditeit Inhoudsvaliditeit Betrouwbaarheid; precisie nauwkeurig meten Kwaliteit evaluatiemiddel Afnamesituatie Nakijkprocedure Transparantie; is het voor de leerlingen duidelijk hoe er getoetst en beoordeeld wordt.

Beoordelen van werkstukken, verslagen etc. Bepaal leerinhoud (vaardigheden, inhoud, product) Bepaal de beoordelingscriteria ( deel vaardigheden) Bepaal de niveaus https://leerling2020.nl/wp- content/uploads/2017/04/Stappenplan.pdf https://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/lessen/rubric- beoordelen-werkstuk/

Didactisch practicum 6 december Lokaal C0081 Erik Ytsen Bram Lokaal G3013 Ewoud Harm Ardaty C1110 Iwan Mike Hake Rudmer Leerlingen Reinout Wessel Ilse Mike Tessa H Hannah Scott Noëlle Wilco Nafissa Maurice Stijn Annemarije Tessa S. Alissa Jelle Henry Lizelijn

Voorbereiden 11 december Bestudeer de informatie op de wiki (college 5.1) Geschiedenisdidactiek H14, Differentiëren is te leren H9, Actief leren H6 Neem de leerdoelen voor de lessenserie en de toets die je hierop gebaseerd hebt.