The making of: Omgevingsvisie Leren door doen
Waarom een Making of? Voor de implementatie van de Omgevingswet is een strategie gekozen van Vernieuwing en Leren door doen. Omdat dit past bij de Omgevingswet en omdat dit past bij de gemeente Zaanstad. Leren door doen impliceert dat je in de dagelijkse praktijk aan de slag gaat met de vernieuwing. Je maakt het nieuwe direct toepasbaar in de praktijk om te zien hoe/of het werkt. Dat heeft de grootste opbrengst als je bewust kijkt naar het (leer)proces en naar wat je er zelf én wat anderen er aan hebben. Verandering Omgevingswet is 80% anders werken Als Lerende organisatie vergroten van het strategisch vermogen door ervaringen betekenis te geven voor de toekomst Vergroten van de leeropbrengst door te leren in én van projecten
Doel en Resultaat Doel Resultaat Binnen en buiten de projectgroep leren van de ervaringen. Resultaat Deelbare inzichten (In andere projecten) Toepasbare interventies Afhankelijk van de opbrengst Concrete acties Ondersteuningsmateriaal
We zijn voor de Omgevingsvisie in fase 2 van dit model. Model ontwikkeld in de werkgroep Leren en Ontwikkelen van het landelijk programma Aan de slag met de Omgevingswet. Het model wordt de komende tijd met regiopartners doorontwikkeld.
Aanpak Schetsen en evalueren van het gelopen proces Mijlpalen, cruciale keuzes, wat is de vernieuwing Interviews met de projectleden op basis van vooraf gestelde leervragen Conceptualiseren en abstraheren van ervaringen Welke leerervaringen van de Omgevingsvisie zijn (hoe) bruikbaar voor andere projecten? Delen opbrengst Breed en gericht delen van de leeropbrengst. Vorm wordt bepaald aan de hand van de opbrengst.
Mijlpalen Volgt
Wat we al weten Groepsvorming is belangrijk voor de samenwerking Elkaar leren kennen en samenwerken kost tijd, energie en vraagt een open houding Verschillende perspectieven aan tafel heeft meerwaarde Leren, reflecteren en innovatie gaan niet vanzelf Werken aan Samenhang is actief samen zoeken Het nieuwe is onwennig en voelt daardoor weinig doelgericht
Leervragen Groepsvorming en groepsproces waarom belangrijk? Wat werkte, wat niet? Samenwerken met ‘nieuwe’ partners Wat is er voor nodig? Vernieuwing Wat is echt vernieuwend? Hoe is dat tot stand gekomen? Proces Welke stappen, interventies, inzichten, gesprekken waren cruciaal? Wat zat in de weg? Wat zou je nu anders doen? Wat neem je mee Jouw grootste inzicht, verwondering, belangrijkste leermoment of advies Welke verbanden zie je in/buiten de organisatie
Wat nog meer? Welke leervragen wilt u als MT toevoegen? Wanneer heeft de ‘making of’ voor u (meer)waarde?