The making of: Omgevingsvisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
….een korte presentatie
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Visie Mensontwikkeling WSD
Leren van onderzoek doen en samenwerking
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Reflectie.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Aan de slag met de BETERapp
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Reflecteren.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Wegen van waarden en randvoorwaarden
De omgeving verandert; de overheid verandert
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Aan de slag met de Omgevingswet
A+O project Co-creatie in de praktijk
Actie plan zorgzame samenleving
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Kwaliteit Verbetercyclus
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De succesformule van Dienstverlening
Praat eens met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.
De toekomst van de maatschappelijke stage
WELKOM.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Richting geven aan Teamontwikkeling
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Reflectie over leren Naam vak.
Waarderende benadering
Onderzoeksproject Service’
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

The making of: Omgevingsvisie Leren door doen

Waarom een Making of? Voor de implementatie van de Omgevingswet is een strategie gekozen van Vernieuwing en Leren door doen. Omdat dit past bij de Omgevingswet en omdat dit past bij de gemeente Zaanstad. Leren door doen impliceert dat je in de dagelijkse praktijk aan de slag gaat met de vernieuwing. Je maakt het nieuwe direct toepasbaar in de praktijk om te zien hoe/of het werkt. Dat heeft de grootste opbrengst als je bewust kijkt naar het (leer)proces en naar wat je er zelf én wat anderen er aan hebben. Verandering Omgevingswet is 80% anders werken Als Lerende organisatie vergroten van het strategisch vermogen door ervaringen betekenis te geven voor de toekomst Vergroten van de leeropbrengst door te leren in én van projecten

Doel en Resultaat Doel Resultaat Binnen en buiten de projectgroep leren van de ervaringen. Resultaat Deelbare inzichten (In andere projecten) Toepasbare interventies Afhankelijk van de opbrengst Concrete acties Ondersteuningsmateriaal

We zijn voor de Omgevingsvisie in fase 2 van dit model. Model ontwikkeld in de werkgroep Leren en Ontwikkelen van het landelijk programma Aan de slag met de Omgevingswet. Het model wordt de komende tijd met regiopartners doorontwikkeld.

Aanpak Schetsen en evalueren van het gelopen proces Mijlpalen, cruciale keuzes, wat is de vernieuwing Interviews met de projectleden op basis van vooraf gestelde leervragen Conceptualiseren en abstraheren van ervaringen Welke leerervaringen van de Omgevingsvisie zijn (hoe) bruikbaar voor andere projecten? Delen opbrengst Breed en gericht delen van de leeropbrengst. Vorm wordt bepaald aan de hand van de opbrengst.

Mijlpalen Volgt

Wat we al weten Groepsvorming is belangrijk voor de samenwerking Elkaar leren kennen en samenwerken kost tijd, energie en vraagt een open houding Verschillende perspectieven aan tafel heeft meerwaarde Leren, reflecteren en innovatie gaan niet vanzelf Werken aan Samenhang is actief samen zoeken Het nieuwe is onwennig en voelt daardoor weinig doelgericht

Leervragen Groepsvorming en groepsproces waarom belangrijk? Wat werkte, wat niet? Samenwerken met ‘nieuwe’ partners Wat is er voor nodig? Vernieuwing Wat is echt vernieuwend? Hoe is dat tot stand gekomen? Proces Welke stappen, interventies, inzichten, gesprekken waren cruciaal? Wat zat in de weg? Wat zou je nu anders doen? Wat neem je mee Jouw grootste inzicht, verwondering, belangrijkste leermoment of advies Welke verbanden zie je in/buiten de organisatie

Wat nog meer? Welke leervragen wilt u als MT toevoegen? Wanneer heeft de ‘making of’ voor u (meer)waarde?