Klachtencommissariaat Enschede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Klachtherkenning
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
De hoeden van Edward de Bono
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
De rekenkamer van Venlo
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Veranderingen in de zorg
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Inleiding politieke sensitiviteit
Dorpenronde het Bildt in Noordwest Uitgangspunten dorpenronde Noordwest.
Workshop Netwerken in de wijk Hoe doe je dat?
Fietscoördinator Gemeente Henk van Zeijl 15 juni 2009.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Decentralisaties sociaal domein; Betrokken en actieve raadsleden
Bijeenkomst Klankbordgroep Woensdag 7 maart 2012.
Onderzoek Nationale Ombudsman Wsw'ers uit beeld bij gemeenten Gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen Ze sturen nu te veel op financiën Staan ver.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
De Wet maatschappelijke ondersteuning. Waar gaan wij u over informeren Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning? Hoe werkt het wanneer u zich aanmeldt.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010.
GoudApot DE POT VOOR GOUDSE INITIATIEVEN. Doel Het ondersteunen van Goudse initiatieven. Groot en klein, iedereen is welkom. Geld en adviezen. GoudApot.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
DORPSONTWIKKELINGSPLANNEN projectwethouders Carine Blom en Jan Brenninkmeijer.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
CONCEPT!.
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
A+O project Co-creatie in de praktijk
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Klachtencommissariaat Enschede
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Griffier in de Gemeente Geschetst
Adviesraad Sociaal Domein Eersel 15 januari 2019
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Klachtencommissariaat Enschede Openbare vergadering WMO-raad Stadhuis 10 mei 2017

Missie bij start in 2015 “Gezien de complexiteit van de vele maatschappelijke veranderingen en de rol die de gemeente Enschede daarin heeft, is het onvermijdelijk dat er spanningen tussen inwoners van de stad en de lokale overheid ontstaan.” “Deze kunnen zichtbaar worden door een toename van ongenoegens, klachten en bezwaren.” “Vanuit een onafhankelijke positie wil het klachtencommissariaat werken aan het oplossen van klachten en herstel van vertrouwen.”

Kernwaarden Geloof in oprechtheid, tot tegendeel bewezen is Onafhankelijkheid als fundament van handelen Wegwijzer en wegbereider zijn voor zoekenden Leren van wat niet goed is Maatwerk voor iedere klacht, vanuit burgerperspectief

Taken (interim-) klachtencommissaris klachten behandelen (gedragingen bestuursorganen) ondersteunen gemeente bij leren van klachten adviseren over positie en inrichting

Proces klachtbehandeling Nationale Ombudsman: gouden regels en normen In de praktijk: luisteren naar klager + helpen bij formuleren klacht registreren klacht informeren organisatie + vragen reactie (regie bij KC) analyseren: proces, onderzoek, conclusies, leervragen afhandelen klacht: terugkoppeling klager en organisatie registreren gevolgde behandelwijze navragen tevredenheid klager

Ontwikkelingen - inrichting en positie van pionieren naar (proces)lijnen uitzetten van tijdelijke voorziening naar vaste positie van gemeenteraad naar college van oordeel naar oplossing en verbetering van geïsoleerd naar onderdeel Goed Bestuur van gedetacheerd naar ‘in functie’

Aantallen en Thema’s mei-oktober 2016: 268 klachten meeste klachten over: uitblijven actie (wachten, terugbellen) klantvriendelijkheid (benadering persoon) informatievoorziening (actief wijzen op) enkele thema’s: openbare groenvoorziening aanvraag maatwerkvoorziening huisbezoek/buurtonderzoek verlenen voorschot bij aanvraag bijstandsuitkering

WMO Raad - Klachtencommissariaat Overeenkomsten: Thematiek: overlap op terrein WMO en Jeugdwet Advies- en onderzoeksfunctie Onafhankelijke positie gericht op leren en verbeteren Verschillen: Thematiek: alle vs. beperkt aantal onderwerpen Rol bij beleidsvorming / rol bij beleidsuitvoering Acties gericht op algemeen belang / acties gericht op individueel belang

Synergie Aanschuiven bij elkaar (vergaderingen/presentaties) Delen verslagen (KC: ieder half jaar) Bij beleidsadvisering door WMO-raad: signalen uit klachtbehandeling KC meenemen